Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <12345 14>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 03 Apr 2015 at 19:55
Jeg glæder mig til at se målinger af frekvensgang og impedance. ellers er jeg spændt på at se hvordan du tackler kabinet/baffeldrop, problematikken. Det kan være svært nok at undgå og bruge filter til at kompencere for baffeldrop.
Sidste år, lavede jeg en hurtig åbenbaffel konstruktion sammen med en kammy, på en meget kraftig papplade med bagudfoldede "vinger" Der lavede jeg et hurtigt passiv filter som rettede frekvensgangen op, og jeg må sige der var ikke noget af singledriver magien som lod til at forsvinde. Der var elementer som gjorde det bedre en andre højttalere, som jeg ellers har lavet, en utrolig "you are there" fornemmelse, specielt på simple optagelser. Som forsvinder lidt i flervejs konstruktioner, men mine fuldtoner er farvede og når der blev kompenceret kraftigt i bunden, så kunne man ikke spille højt, men dog forbavsende højt!
 

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2015 at 22:03
Som allerede sagt, så vil der komme kompensation for fx baffelstep - hele pointen er, at der ikke kommer nogen deling/overgang.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 11:41
Lige lidt info; kabinettet bliver i 21 mm birkefiner - sider, top og bund samles i smig og baflen sidder inde mellem disse (det samme gør bagpladen). Da det bliver et simpelt rektangulært kabinet, vil der p.g.a. den relativt store bagplade komme en træls refleksion tilbage på membranen som tydeligt kan slå igennem på frekvensgangen. Det tager jeg hånd om ved at montere 80 mm dybe skumkiler indvending på bagpladen. Dertil kommer almindelig porøs dæmpning af kabinettet (det der skal til de rigtige steder, men så lidt som muligt - der skal nok et godt lag i bunden). Der kommer muligvis en enkelt afstiver på tværs midt i kabinettet (jeg skal lige have regnet på pladeresonanserne for at se, om det vil være fordelagtigt). Porten får en forholdsvis stor diameter, så der er ren røv at trutte i - en Ø100 mm port bliver kun ca. 12 cm lang, så det bliver ikke noget problem. Lige nu overvejer jeg design af en passende stander. Jeg kunne godt lave den som en gulvhøjttaler med et større uudnyttet volumen nederst, men det er lidt spild af dyr plade, synes jeg. Godt nok foretrækker jeg oftest det mere rene design, en gulvhøjttaler kan byde på. I mine øjne er de fleste standere rene øjebæer og tillige enormt upraktiske - og desuden er det mekanisk set noget skrammel med en stander (der er to grænseflader mod en for gulvhøjttaleren). Anyway, de skal have en stander (det er i hvert fald mit udgangspunkt). Jeg kan egentlig godt lide disse fra bFly Audio (men de er dyre og desuden lidt for brede til mit design - og selvfølgelig bør man lave dem selv...):


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 16:07
Der er nu bestemt Thiele-Small parametre for de to enheder, der er lettere tilspillet (de kan ikke tæskes helt igennem p.g.a. det relativt skrøbelige kantophæng). De er uhyggelig ens. Parametrene er bestemt ved kurvetilpasning (T/S modellen fittes samtidig til impedansens modulus og fase - Re fastholdes dog på den faktiske/målte værdi), da membranen næppe vil kunne tåle traditionel måling/håndtering med delta-masse metoden. De gennemsnitlige parametre ser således ud:

Fs = 49 Hz
Bl = 7.7 Tm
Re = 6.7 ohm
Mms = 11.6 g
Rms = 0.45 kg/s
Cms = 0.91 mm/N
Sd = 221 cm^2
Qms = 7.97
Qes = 0.40
Qts = 0.38
Vas = 63 ltr.






Edited by USXX - 09 Apr 2015 at 16:08
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 16:23
Den har lidt højt Qts til basrefleks (særligt når ekstra seriemodstand medregnes), men det kan sagtens gå. Den skal have omkring 45 liter og tunes til ca. 50 Hz (en Ø100 mm port bliver da 13 cm lang).
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 21:44
Originally posted by USXX

Der er nu bestemt Thiele-Small parametre for de to enheder, der er lettere tilspillet (de kan ikke tæskes helt igennem p.g.a. det relativt skrøbelige kantophæng). De er uhyggelig ens. Parametrene er bestemt ved kurvetilpasning (T/S modellen fittes samtidig til impedansens modulus og fase - Re fastholdes dog på den faktiske/målte værdi), da membranen næppe vil kunne tåle traditionel måling/håndtering med delta-masse metoden. De gennemsnitlige parametre ser således ud:

Fs = 49 Hz
Bl = 7.7 Tm
Re = 6.7 ohm
Mms = 11.6 g
Rms = 0.45 kg/s
Cms = 0.91 mm/N
Sd = 221 cm^2
Qms = 7.97
Qes = 0.40
Qts = 0.38
Vas = 63 ltr.


Ser spændende ud. Har du også svingspole induktansen? Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 21:59
Hvilken induktans? Wink

Der er en kobberkappe i luftgabet, så induktansen er meget lav (som den fx også er det på SBA's bas-mellemtoner). Nogen egentlig induktiv virkning ses først ved 10-11 kHz, hvor fasen begynder at stige en smule. Jeg har ikke målt den, men jeg kan da finde et tal i morgen.


Edited by USXX - 09 Apr 2015 at 22:00
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 08:53
Model for svingspolen:


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 10:24
Originally posted by USXX

Model for svingspolen:


Ok, det kræver nok lige lidt læsning, før jeg ville kunne bruge den svingspolemodel.

Ville have forsøgt et par kvartbølgekabinet simuleringer på Enviee enheden - men jeg kan se, at den slet ikke egner sig til dette (har kørt lidt testsimuleringer med forskellige "forsimplede" induktanser).

Ville man have kunnet fastslå dette udelukkende ved at kigge på T/S parametrene?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2015 at 10:48
Den simple model, hvor svingspolen repræsentere alene ved én induktans, Le (foruden Re selvfølgelig) har INGEN gyldighed i nogen elektro-dynamisk højttaler - og alligevel angiver selv vi en værdi i databladene. En svingspole, der sidder i et luftgab omgivet af jern (som har både frekvensafhængig eddy-current- og hysteresetab), opfører sig ingenlunde som en ren induktans (med modstand) - den opfører sig langt mere som en semi-induktans. Endnu mere ved siden af rammer den helt simple model, hvis der tillige er kobberkappe eller kortslutningsringe i magnetsystemet. Den simple model er ubrugelig, da den kun passer i ét punkt (dvs. ved én frekvens) - og det endda kun på modulus. Der findes flere udvidede modeller for Le - den ovenfor viste er den mest simple udvidede lumped model, som i de fleste tilfælde er tilstrækkelig god (og på Enviee-enheden passer den rigtig godt)

Edited by USXX - 10 Apr 2015 at 10:49
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 14>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz