Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 16 Mar 2016 at 15:06
Originally posted by USXX

Dvs. det er sÃ¥dan, man ser folk kompensere. Faktisk forstÃ¥r jeg det ikke helt, for bagsideudstÃ¥lingen, som er udslukkende p.g.a. modfase, kompenseres jo ogsÃ¥ (det er samme enhed), sÃ¥ netto-resultatet er tvivlsomt (man kan dog fÃ¥ en lille positiv effekt, kan jeg se af min simulering, men sÃ¥ skal højpasfilteret ligge ca. ved Fs, og Q skal næppe over 2, hvis man vil undgÃ¥ en egentlig uønsket resonans).  

Naturligvis har EQ effekt - 2. ordens højpasfilter synes bare ikke at være ret optimal. En hyldefunktion er ganske givet bedre (evt. i kombination med højpasfilteret).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2016 at 15:32
Jeg har lavet en forbedret (men stadig simpel) OB model, som er oppe at køre. Her er tale om almindelig OB (ikke SLOB). I den simple OB model, som mange bruger, betragter man det som to punktkilder i modfase (adskilt med en afstand svarende til ½ baffelbredde - dvs. baffel-radius i det tilfælde, hvor baflen er cirkular). Det giver resultatet, som ses pÃ¥ den første graf herunder (80 cm bred baffel). Enhedens egen afrulning nedadtil ikke medtaget her, men den er med i min model (kan slÃ¥s til og fra - det samme kan EQ). Da vi er i fjernfeltet, aftager niveauet som forventeligt med 6 dB/okt. nedadtil. Problemet med denne meget simple model er, at den giver kamfilter hele vejen op, og sÃ¥dan er virkeligheden (heldigvis) ikke, da enheden bliver tiltagende direktiv gÃ¥ende mod højere frekvenser (havde det været tilfældet, kunne vi jo heller ikke bruge en fuldtone i OB). Ved at erstatte punktkilderne med et (teoretisk stift) stempel kan modellen kraftigt forbedres, idet man via Bessel-funktionen (som beskriver den polære respons fra et stempel) pÃ¥ simpel vis kan komme uden om problemet ved høje frekvenser. Jeg gør det ved at betragte al energien fra membranens bagside som strÃ¥lende 90° ud til siden - og det sker for et stempel kun ved lave(re) frekvenser, hvor enheden bliver mere og mere rundstrÃ¥lende. Herved fÃ¥s graf nr. 2, hvor man igen ser en flanke pÃ¥ 6 dB/okt. Til sammenligning (graf nr. 3) ses en COMSOL-simulering af et 10" stempel i en 80 cm rund baffel. COMSOL regner teoretisk set rigtigt pÃ¥ denne simple model uden tilnærmelser, men jeg synes nu, at min stadig meget simple analytiske model kommer tilstrækkelig tæt pÃ¥. Jeg har desuden mulighed for "toe-in" af højttaleren i min model samt offset af enheden ud til den ene side. 









Edited by USXX - 23 Mar 2016 at 15:35
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2016 at 15:53
Niveauerne kan ikke sammenlignes, da jeg i min model kører med et lydtryk på 1 Pa v. 1m (det endelige niveau afhænger så af lytteafstanden), og i COMSOL har jeg bare sat en fast acceleration på 10 m/s^2 (lydtrykket er proportionalt med accelerationen for et stempel).

Edited by USXX - 23 Mar 2016 at 15:54
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2016 at 20:00
Fedt Thumbs Up

Sejt med sammenligningen med COMSOL. Det ser da godt ud med den "simple" model.
Hvor forskellig er din model fra Backman's? Umiddelbart lyder det som en tilsvarende tilgang.



Edited by Enthusiast - 23 Mar 2016 at 20:03
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2016 at 20:54
Originally posted by Enthusiast

Fedt Thumbs Up

Sejt med sammenligningen med COMSOL. Det ser da godt ud med den "simple" model.
Hvor forskellig er din model fra Backman's? Umiddelbart lyder det som en tilsvarende tilgang.


Det ved jeg ikke, jeg har ikke læst hans paper (endnu) - jeg kiggede blot på kurverne, da du linkede til det.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2016 at 22:48
Min model er meget mere enkel.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2016 at 12:19
Jeg vil gerne lige præcisere noget vedr. lavfrekvensrespons for OB. Det, at frekvensgangen aftager med 6 dB/okt. nedadtil (enhedens egen afrulning ikke medregnet) som følge af kortslutning mellem for- og bagside, gælder jo kun i fjernfeltet (under frifeltsbetingelser) - og der er i praksis et stykke vej ud til fjernfeltet for en (bred) OB-højttaler. Herunder ses først COMSOL-simuleringer af samme OB som ovenfor (dog kørt med en acceleration på 100 m/s^2) - blot i afstandene 20 cm (blå), 40 cm, 60 cm, 80 cm og 1 m (magenta). Man ser, hvordan responsen gradvist ændrer sig, når man går længere væk (niveauet falder naturligvis også). I nærfeltet går man mod et fast niveau ved lave frekvenser, og dette kommer helt automatisk med i min simple model (den nederste graf beregnet for 60 cm - så den kan sammenlignes med den røde kurve på første graf*). Af COMSOL-simuleringen for 20 cm ser man også ved høje frekvenser, at vi ikke er fri af enhedens nærfelt.

* Niveauerne kan ikke sammenlignes (som tidligere nævnt)







Edited by USXX - 29 Mar 2016 at 12:23
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2016 at 12:21
Jeg skal lige bemærke, at jeg ingen diffraktionskilder har med i min model Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2016 at 12:28
Her er i øvrigt en gut, der har lavet en nærfelts-OB. Hvis man lytter over hovedtelefoner, kan man faktisk godt fornemme kvaliteterne, selv om det er en optagelse.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2016 at 15:54
Her er simuleringer med min model, som medtager enhedens egen afrulning (Fs = 35 Hz og Qts = 0,6). Rød kurve er for ægte fjernfelt, og blå kurve medtager nærfeltseffekten - som man kan se, betyder det i praksis ikke rigtig noget, når enhedens afrulning er med. De forskellige grafer er for forskelligt offset af enheden i baflen. Resultatet af offset i den simple model skal tages vejledende, men det overordnede billede stemmer nu godt nok overens med fx Edge (jeg har som sagt ikke diffraktionskilder med i denne model og bruger desuden et matematisk trick, som forenkler modellen noget - men det virke nu meget godt).


INTET OFFSET:


OFFSET RATIO, 1:1.3333


OFFSET RATIO, 1:1.5


OFFSET RATIO, 1:2



Edited by USXX - 29 Mar 2016 at 15:56
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz