Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 14>
Author
Message
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 16 Mar 2016 at 09:05
Det der argumenteres for er, at man kan anvende enheden længere ned i frekvens, således at en enhed med Fs = 30 Hz, kan bruges helt ned til 20 Hz i f.eks. en Ripol. Er dette en misfortåelse, eller er det korrekt. I en normal dipol vil frekvensen falde med 18 dB under Fs, og dermed kan en PA bas med f.eks Fs = 45 Hz ikke byde ind med med dyb bas. En god hifi enhed med lav Fs og god Xmax er derfor alt andet lige bedre. Men hvis Fs kan "sænkes" med 10 Hz, så udvides antallet af enheder betragteligt (også PA enheder). Så derfor kommer dine visdomsord meget belejligt (især da jeg selv skal til at igang)

Edited by Kjeldsen - 16 Mar 2016 at 09:06
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 09:57
...og fra kortslutningsfrekvensen og ned til resonansfrekvensen falder en OB med 6 dB/okt. 

Det handler jo om at betragte det som en systemafstemning ligesom fx basrefleks. Man har en enhed med nogle givne parametre - er den egnet til at blive brugt/afstemt i den type system (dvs. kan man med den givne enhed opnå en tilfredsstillende respons)? I en almindelig åben-baffel højttaler vil man jo normalt kompensere elektroniks (EQ) i hvert fald ned til resonansfrekvensen. Behovet herfor kan muligvis reduceres med SLOB (jeg skal lige have regnet lidt mere på det). Den nemme måde at gøre det på er at bruge et 2. ordens højpasfilter ved fx 20 Hz med højt Q, så der fyldes energi i området - samtidig opnår man subsonisk beskyttelse (dvs. reduktion af udsving ved helt lave frekvenser).


Edited by USXX - 16 Mar 2016 at 09:58
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 10:11
Dvs. det er sÃ¥dan, man ser folk kompensere. Faktisk forstÃ¥r jeg det ikke helt, for bagsideudstÃ¥lingen, som er udslukkende p.g.a. modfase, kompenseres jo ogsÃ¥ (det er samme enhed), sÃ¥ netto-resultatet er tvivlsomt (man kan dog fÃ¥ en lille positiv effekt, kan jeg se af min simulering, men sÃ¥ skal højpasfilteret ligge ca. ved Fs, og Q skal næppe over 2, hvis man vil undgÃ¥ en egentlig uønsket resonans).  

Edited by USXX - 16 Mar 2016 at 15:04
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 10:15
Som altid så handler det her om membranareal og følsomhed samt en bred baffel (eller lang kortslutningsvej). Jeg foretrækker klart en bred baffel frem for en foldet baffel - den må gerne være let buet (eller have en lidt ombuk som Simon's) af hensyn til diffraktion fra fuldtonen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 10:22
Ulempen ved en for bred baffel (eller igen - lang kortslutningsvej) er, at den første store udslukning rykker så langt ned i frekvens, at den kan kommen inden for enhedens arbejdsområde, og det er ikke ønskeligt. Denne frekvens beregnes som lydens hastighed (344 m/s ved stuetemperatur) divideret med forskellen i vejlængde fra henholdsvis forside og bagside af membranen til lyttepositionen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 10:30
Man kan jo sigte efter, at udslukningsfrekvensen kommer til at ligge oven i SLOB'ens øvre peak. Udslukningsfrekvensen afhænger som sagt af afstanden til lytte positionen.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 14:24
Kan jeg lige få et link til Simons SLOB. Den bliver jo omtalt som en gave til menneskeheden, men jeg tror ikke jeg har set den?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 14:30
Linket er på forrige side - 3. post.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 14:58
Mange tak, så kendte jeg den alligevel - desværre dur linket til galleriet ikke længere

Der er også en alternativ SLOB, som jeg er stødt på et par gange. Denne spiller i en normal plan baffel, men gennem en sprække/slot






Edited by Kjeldsen - 16 Mar 2016 at 14:59
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2016 at 15:03
Der er heldigvis et andet link (herunder) - Felsby's billeder fra julefrokosten 2014. Her kan du se mere til Simon's SLOB.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 14>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz