Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  123 14>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 27 Mar 2015 at 08:43
Jeg vover pelsen og starter lige endnu et projekt op (set i lyset af, at ingen af mine hidtil offentliggjorte projekter her på forum er blevet fuldført, er det måske ikke så smart - men hva').

Dette projekt bliver i første omgang prioriteret over min store 3-vejs, da der nok er større sandsynlighed for, at jeg når i mål med noget, jeg MÅSKE kan vise frem engang til sommer.

Idéen er ikke ny (men jeg har ikke prøvet det før). Jeg vil lave en højttaler, der kun bruger én enhed pr. side (og ikke en coax!) - en højttaler der bare spiller musik. Enheden er en tysk 8" bredbåndsenhed/fuldtone, som i hjemlandet har fået et ret godt ry. Den kan angiveligt klare hele trækket selv, så der bliver heller ingen subwoofer. Den kommer naturligvis ikke til at kunne spille vildt dybt, men det er heller ikke målet. Idéen er helt at undgå delinger mellem enheder og derved opnå en utrolig homogen lyd. Jeg kommer ikke uden om en form for baffelkorrektion og evt. korrektion af en opbrydning i 3 kHz området, men det væsentlige er, at der ingen afskæringer/overgange bliver.

Der bliver tale om en basreflekskonstruktion (Ã¥ben baffel stand-alone kommer ikke til at fungere i bunden).

Nok er der intet filter, men der bliver meget andet at arbejde med og optimere (placering af enhed og port i forhold til stående bølger og diffraktioner, evt. hornladning foran enheden, kabinetresonanser, dæmpning og afstemning...).

Enheden bliver en 8" Enviee med phase plug i (lys) ahorn (den findes også med phase plug i mørkere valnød eller sort POM). De har tre forskellige enheder på programmet, men den interessante er den, der blot hedder Enviee (det er den, der vises, når man går ind på hjemmesiden). Derudover er der en tidligere version (Enviee Basic), som ikke har whizzer cone og derfor ikke går så højt i frekvensområdet - og endelig er der en basenhed til dem, der måtte ønske lidt assistance i bunden.

Og nej, det er ikke et Seas chassis - men det er en tilsvarende (rød) AlNiCo magnet.




Edited by USXX - 27 Mar 2015 at 08:45
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2015 at 19:11
Spændende, men afsindig dyr enhed. Hvad mener du med hornladning foran enheden?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2015 at 19:44
Ja, den er meget dyr, men jeg har en relation, der gør det mere spiseligt - ellers var det heller ikke blevet aktuelt. Med hornladning mener jeg et horn - et frontladet horn eller en (stor) waveguide, om du vil. Det er nu slet ikke givet, at det bliver aktuelt - nok snarere tværtimod, for sÃ¥ kommer projektet til at trække noget ud (og det vil ikke kun give fordele). Man kunne ogsÃ¥ lave et traditionelt baglade-horn, som ofte benyttes med fultoneenheder - men jeg er nu fast besluttet pÃ¥ basrefleks i dette tilfælde.  

Edited by USXX - 27 Mar 2015 at 19:45
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2015 at 21:56
Lyder som et rigtig spændende projekt.
Men hvorfor fuldtone?
Man får da sikkert en homogen præsentation af 1-5 kHz spektret, men bliver alt andet ikke bare et middelmådigt kompromis?

Er det virkelig det værd, at kompromittere frekvens ekstremerne, til fordel for homogenitet i et forholdsvist smalt bånd?

Jeg spørger ikke for at kritisere, men for at forstå din motivation.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2015 at 08:59
Svaret pÃ¥ det første spørgsmÃ¥l er givet i indledningen. Der er kompromiser i alle højttalere og dette er ingen undtagelse. Der vil være farvninger, der vil nok mangle lidt luft i toppen, og bassen vil ikke være dyb og magtfuld (men den vil være der). Homogeniteten vil være der i hele omrÃ¥det - det tror jeg, at alle, der har hørt sÃ¥dan en højttaler, vil være enig i. Fraværet af delinger (særligt den øverste - og dermed dyk i power-responsen) gør bare noget fantastisk for musikoplevelsen. Desuden vil der ikke være lobing som følge af flere enheder, der ikke sidder samme sted (men der vil selvfølgelig være lobing fra enheden selv ved højere frekvenser). Det er muligt, at man skal have oplevet det selv, før man bliver overbevist. Der er meget, som denne højttaler ikke kan sÃ¥ "korrekt" som vel trimmede højttalere med flere enheder, men det, den gør rigtigt, det gør den til gengæld sÃ¥ meget bedre - og det handler meget om homogenitet og letflydenhed. NÃ¥r man lytter musik pÃ¥ en god fuldtone, sÃ¥ tilgiver man den let de andre fejl, for det er ren musikglæde med nerve og sjæl. Vil man have mere bund, kan man pÃ¥ forskellig vis koble basser pÃ¥ - Simon's julefrokost-højttaler med 8" fuldtone i Ã¥ben baffel og 6 x 10" slot-loaded basser (ogsÃ¥ Ã¥ben baffel) pr. side er et godt eksempel pÃ¥ en super højttaler, der bare spiller musik. Der er mÃ¥ske en lille smule resonant struktur i øvre ende og lidt manglende luft deroppe - men det er glemmer man nÃ¥r musikken bare flyder. Det er sÃ¥dan en højttaler, der gør en opmærksom pÃ¥, hvad "almindelige" højttalere ikke kan (hvor rigtige de sÃ¥ mÃ¥ være/synes pÃ¥ andre punkter). Nu kommer denne højttaler jo ikke til at træde i stedet for min 3-vejs - den bliver et supplement (det er nu rart at have lidt forskellige højttalere at lytte pÃ¥). 

Edited by USXX - 28 Mar 2015 at 09:06
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2015 at 12:43
Glæder mig til at følge det hér projekt.

Særligt grundet din sidste skrivelse. Jeg er 100% enig! Homogeniteten og fornemmelsen af en helstøbt performance er uforlignelig.
Mvh.
Friman
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2015 at 19:58
Ok. Tak for det detaljerede svar.

Har kun hørt nogle få fuldtoner (for mange år siden) - og nok aldrig nogle af de lidt bedre enheder.
Glæder mig også til at følge med her - og måske høre resultatet en dag.

Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2015 at 17:16
Nogen der kender en ca. pris på 2 nye enheder, evt med en anelse rabat?
11 gr. MM, 95 dB følsomhed og en ret pæn frekvensgang tegner godt til en Single Scoller :)

Mvh/Mik112
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2015 at 09:29
Hvis det er Enviee enheden, du tænker pÃ¥, sÃ¥ skal du henvende dig direkte til dem via formularen pÃ¥ deres hjemmeside. Her kan du forespørge om pris. Man køber direkte fra dem. De har ikke prisen offentliggjort, da det ville kunne forÃ¥rsage hjerteanfald og lignende Wink
De har enkelte gange oplevet, at web-formularen ikke virker - i det tilfælde sender du dem bare en mail på den adresse, der er angivet under Imprint helt nederst til højre på siden.


Edited by USXX - 31 Mar 2015 at 09:30
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2015 at 09:51
Du skal ikke forvente nogen form for rabat (og venligst ikke henvise til mig).

Edited by USXX - 31 Mar 2015 at 09:51
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 14>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz