Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndshøjttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndshøjttaler

 Post Reply Post Reply Page  <1 121314
Author
Message Reverse Sort Order
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndshøjttaler
    Posted: 27 Mar 2015 at 19:11
Spændende, men afsindig dyr enhed. Hvad mener du med hornladning foran enheden?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2015 at 08:43
Jeg vover pelsen og starter lige endnu et projekt op (set i lyset af, at ingen af mine hidtil offentliggjorte projekter her på forum er blevet fuldført, er det måske ikke så smart - men hva').

Dette projekt bliver i første omgang prioriteret over min store 3-vejs, da der nok er større sandsynlighed for, at jeg når i mål med noget, jeg MÅSKE kan vise frem engang til sommer.

Idéen er ikke ny (men jeg har ikke prøvet det før). Jeg vil lave en højttaler, der kun bruger én enhed pr. side (og ikke en coax!) - en højttaler der bare spiller musik. Enheden er en tysk 8" bredbåndsenhed/fuldtone, som i hjemlandet har fået et ret godt ry. Den kan angiveligt klare hele trækket selv, så der bliver heller ingen subwoofer. Den kommer naturligvis ikke til at kunne spille vildt dybt, men det er heller ikke målet. Idéen er helt at undgå delinger mellem enheder og derved opnå en utrolig homogen lyd. Jeg kommer ikke uden om en form for baffelkorrektion og evt. korrektion af en opbrydning i 3 kHz området, men det væsentlige er, at der ingen afskæringer/overgange bliver.

Der bliver tale om en basreflekskonstruktion (Ã¥ben baffel stand-alone kommer ikke til at fungere i bunden).

Nok er der intet filter, men der bliver meget andet at arbejde med og optimere (placering af enhed og port i forhold til stående bølger og diffraktioner, evt. hornladning foran enheden, kabinetresonanser, dæmpning og afstemning...).

Enheden bliver en 8" Enviee med phase plug i (lys) ahorn (den findes også med phase plug i mørkere valnød eller sort POM). De har tre forskellige enheder på programmet, men den interessante er den, der blot hedder Enviee (det er den, der vises, når man går ind på hjemmesiden). Derudover er der en tidligere version (Enviee Basic), som ikke har whizzer cone og derfor ikke går så højt i frekvensområdet - og endelig er der en basenhed til dem, der måtte ønske lidt assistance i bunden.

Og nej, det er ikke et Seas chassis - men det er en tilsvarende (rød) AlNiCo magnet.




Edited by USXX - 27 Mar 2015 at 08:45
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 121314

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz