Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: afbrændt spole, hvad sÃ¥?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


afbrændt spole, hvad så?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: afbrændt spole, hvad sÃ¥?
    Posted: 21 Mar 2015 at 15:26
Måske er der fejl i det fysiske filter. Hvis den tredje ring på modstanden var guldfarvet (multiplikationsfaktor 0,1), så ville alt være i orden, men det ligner en sølvfarvet ring, hvilket er en multiplikationsfaktor på 0,01, hvorved vi ender på 0,15 ohm (den anden modstand i filteret er 0,68 ohm i følge diagrammet, og det passer helt med alle farveringene). Det giver ikke mening, at der skulle sidde en 0,15 ohm modstand der - så kunne man lige så godt have sparet den væk. Der er til gengæld god mening i 1,5 ohm (som dokumentationen også siger, det skal være). Måske er disse filtre fra starten fejlmonteret med 0,15 ohm - medmindre det altså er en guldfarvet ring, vi ser som tredje ring. Fjerde ring er guldfarvet - det angiver en tolerance på ±5%,

Edited by USXX - 21 Mar 2015 at 15:29
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2015 at 15:34
jeg har et billede af den modstand i det andet filter, den har været MEGA varm tror jeg...
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2015 at 18:18
Det lyder som om de nymonterede filtre skal måles igennem ved lav signalstyrke inden de kommer på arbejde. Jeg har aldrig før hørt om en afbrændt mellemtonespole.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2015 at 19:00
Sven, det er fordi du altid har haft gode højttalere, det er et udbredt problem i fx cerwin Vega, der har jeg dælme skiftet mange seriespoler.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2015 at 01:28
Jeg fatter det ikke - der hvor seriespolen begynder at skære seriøst, tager den næste enhed jo over og tapper energien over spolens skæring. Så hvordan får spolen så for meget energi??
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2015 at 17:36
Jeg var ved at skrive en stil om det men droppede det.

Sagen er den, at der ikke afsættes effekt i (ideelle) reaktive komponenter (dvs. spoler og kondensatorer), da fasen er 90/-90 grader, og cosinus hertil er nul. Der afsættes kun effekt i en spoles ækvivalente seriemodstand. Når sådan en spole brænder af, så er det fordi, der går noget seriøs strøm - og det kan skyldes fejl et andet sted. Hvordan har mellemtone-enheden det? Den ville jeg lige tjekke igennem - og det samme med kondensatoren i serie med 1,5 ohm modstanden.


Edited by USXX - 22 Mar 2015 at 17:37
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2015 at 08:11
Jeg er enig med Ulrik. Der må være en fejl et andet sted.

Som Ulrik skriver, så kan der ikke afsættes effekt i reaktive komponenter. Men i spolens ohmske modstand vil der kunne afsættes effekt (og dermed varme). Og det er den varme, der har dræbt spolen.
Det der dræber kondensatorer er som oftest overspænding. Når det er sket, vil kondensatoren efterfølgende kunne lede (DC) strøm. Om det er tilfældet i Ronnies tilfælde, er ikke utænkeligt.
Jeg ville starte med at kontrolmåle kondensatoren (82 uF), der sidder i serie med den defekte spole. Det gøres meget nemt, ved at måle DC modstanden på terminalerne til mellemtone-diskant sektionen.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 18:10
nå, så fik jeg sat nye spoler og modstande i filteret, men mellemtonerne er stået af også...

den ene var kogt så meget op at den sad fast, og den anden kørte fint, men den ohmske måling sagde 0,00000 OHM

så der skal OGSÅ 2 nye mellemtoner til
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 19:09
Æv! ...men det var desværre sandsynligt, at mellemtonerne var gået.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz