Forum Home Forum Home > Bazar - Køb / Salg > Salg
  New Posts New Posts RSS Feed: VIFA M26 optimal for OB
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


VIFA M26 optimal for OB

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: VIFA M26 optimal for OB
    Posted: 14 Dec 2022 at 21:50
Så tidligt ruller de faktisk ikke af, 2 stk koblet serielt drevet fra én spole, men så skal det være med en ekstra magnet for selv om kassen bliver stor er Q'et stadig højt.

Nu skal "fanklubben for lavtabs-enheder" lukke øjnene: Men, kunne man forstille sig at bremse den lidt på den éne spole, ved at slutte den den spole med en halvstor modstand, og drive den fra den anden spole så enhedens Q passer lidt bedre til lukket?

Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 08:16
Originally posted by bknielsen

Nu skal "fanklubben for lavtabs-enheder" lukke øjnene: Men, kunne man forstille sig at bremse den lidt på den éne spole, ved at slutte den den spole med en halvstor modstand, og drive den fra den anden spole så enhedens Q passer lidt bedre til lukket?

Det kan man godt. Det er set anvendt i kommercielle højttalere. Jeg mener, at bl.a. Vandersteen engang benyttede en passiv kreds over terminalen på den ellers åbne spole.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 08:24
Nu ved jeg ikke, hvad system-Q du når frem til, men jeg tror ikke nødvendigvis det skal være ret lavt i en vellydende lukket konstruktion.  
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 08:33
Jeg mener også slaven bag på Sonus fabers extrema passive (og justerbare) slave bagpå bruger samme princip :)


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 09:00
Når nu jeg tænker mig om, så var det faktisk også på en slave-enhed (lavet med en enkelt svingspole og magnetsystem), at Vandersteen benyttede sig af dette.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 13:34
For at illustrere hvad der sker, jeg har lige hurtigt målt en (utilspillet) enhed med dobbelt svingspole ved lav spænding (0.35 V), https://sbacoustics.com/product/10in-sw26dbac76-3-dv/

Her ses impedanskurverne for én spole, hvor den anden spole er henholdsvis åben (blå kurve) eller parallelforbundet med en 27 ohm modstand (grøn kurve):




...og her målt ved lidt højere frekvenser, hvor man ikke overraskende kan se, at den sluttede spole virker som (delvis) kortslutningsring:




Det er parameteren Rms i T/S-modellen, der stiger, når den ikke-drevne spole sluttes (i større eller mindre grad), hvorved Qms reduceres, og dermed reduceres også (til en vis grad) Qts.

Med åben spole måler jeg (for den utilspillede enhed):

Fs = 23,0 Hz
Qms = 5,67
Qes = 0,58
Qts = 0,53

Med 27 ohm tilkoblet måler jeg:

Fs = 23,0 Hz
Qms = 3,32
Qes = 0,58
Qts = 0,49


Edited by USXX - 15 Dec 2022 at 13:36
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 22:19
Tak for feedback alle, og hold da op - fornemt - tak for målingerne Ulrik. Det vil jeg eksperimentere med, når jeg har måleopstilling fremme igen snart. Havde jeg hurtigt skulle svare på, om det var Qms eller Qes der ændrede sig, ville jeg dog have dumpet. Men, når jeg kigger på definitionerne, kan jeg jo godt se, at Qes ikke ændrer sig ved det.

@Hylle: Jeg får et Q på ca. 1 for 2 enheder i lukket på 70 liter drevet på en spole, anden spole åben. Det kan sikkert virke. Lukket koster 6 db på følsomheden. Det er heldigvis super nemt at eksperimentere med alle mulighederne (når jeg kommer dertil).






Edited by bknielsen - 15 Dec 2022 at 22:20
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz