Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Interne kabler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Interne kabler?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Interne kabler?
    Posted: 01 Sep 2009 at 22:21
Hey Folken.

Nu har jeg i flere timer siddet og læst div. indlæg på forskellige sider om højttalerkabler. Og synes ikke at jeg er blevet klogere på hvad jeg skal prøve at gå efter.

Og jeg er bestemt ikke ude i at starte en religionskrig Wink men jeg vil med denne risiko i baghovedet, høre jer hvilke kabler i plejer at bruge inden i jeres højttalere?

I må meget gerne begrunde jeres svar.

På forhånd tak.

Mvh.

Christian
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2009 at 09:14
Hey,

Vælg et kabel der er til at arbejde med. Hvis det er for stift, for træls af arbejde med, bliver man bare gal på skramlet. Så køb et kabel der er til at bøje, der kan side fast med strips på afstivere og til at afisorlere. Det behøver ikke være det billigste du kan finde, ej heller det dyreste. 
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2009 at 12:58
Hej.
 
For mit vedkommende er banana-stik et must. Det er nemt at arbejde med og hvis man lige skal bruge noget kabel til et eller andet, så tager det ingen tid og kræfter.
Back to Top
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2009 at 17:26
@ Syncroniq - Tak for tippene, der er jo mange ting at tage højde for når man bygger selv.

@ Baby Strong - Nu tænkte jeg på kablerne inde i højttaleren og der går jeg ikke udfra at du bruger bananstik?

Jeg har købt nogle meter af det her - QED Silver Anniversary XT - for noget tid siden og trods at det er lidt stift, så tror jeg at det er det der bliver brugt.

Er der nogen der har en mening om ovenstående kabel?

Man kan jo også altid skifte kablerne ud på et andet tidspunkt.


Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2009 at 17:58
Der var jeg vist for hurtig :-)
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2009 at 09:44
Originally posted by Clploug

Hey Folken.

Nu har jeg i flere timer siddet og læst div. indlæg på forskellige sider om højttalerkabler. Og synes ikke at jeg er blevet klogere på hvad jeg skal prøve at gå efter.

Og jeg er bestemt ikke ude i at starte en religionskrig Wink men jeg vil med denne risiko i baghovedet, høre jer hvilke kabler i plejer at bruge inden i jeres højttalere?

I må meget gerne begrunde jeres svar.

På forhånd tak.

Mvh.

Christian
Hej Christian,
 
Du skal ikke læse, men lytte Wink
Hvis du ikke selv hører forskel på en ringeledning, et 230v kabel eller et superdyrt special kabel, så er det jo lidt fjollet LOL
 
Omvendt, så kan jeg godt forstå, at du søger råd, og så er det jo rart, at høre hvad andre har gjort. Prøv bare at holde benene på jorden og bruge din sunde fornuft og ikke mindst: Dine øre!
 
Min påstand: Du kan ændre meget mere på lyden vha placeringen end vha kabler.
 
Selv har jeg en hel del forskellige kabler, men da jeg pt. ikke har optimal placering af højttalerne, så går jeg ikke så meget op i kabler Cry Men jeg har da nogen fra Audioquest, så dem bruger jeg også internt. Altså samme kabel hele vejen.
 
Prøv evt. de billige kabler fra harald nyborg og lån dig lidt frem til andre kabler - de første er "gode nok" elektrisk set, og hvis du så finder et kabel, der passer dig bedre, så skifter du til det (og fordi du har lånt dig frem, så har det ikke kostet dig andet end tid, evt. porto og lidt besvær)
 
Hilsen
Thomas
Back to Top
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2009 at 11:35
Du har selvfølgelig ret i at man må lytte sig frem Smile

Så er der ikke andet for end at låne/købe lidt forskelligt og høre om man kan høre forskel.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2009 at 11:38
Der er i hvertfald ting som er vigtigere end hvad kabel man bruger. Wink
Back to Top
Clploug View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 16 Maj 2009
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Clploug Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2009 at 11:42
Det kan der ikke herske nogen tvivl om! Big smile

Grunden til at jeg spurgte var fordi jeg synes at jeg havde rimelig godt styr på de andre vigtigere ting og er kommet dertil hvor jeg skal vælge kabler.

Selv om jeg bedste nok ville være at arbejde med akustikken i mit lytterum.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Sep 2009 at 10:12
Hej Clploug,
 
Du skal ikke undervurdere cyncroniq's råd med de flexible kabler.
 
Min egen erfaring er: anvend så flexible kabler som muligt til intern montering. Sørg endvidere for at højtalerenhederne monteres med så lange kabler at enhederne kan tages ud af højtaleren og placeres på gulvet, toppen af kabinettet med ledningerne monteret.
 
JH/
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz