Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: jern kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


jern kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message Reverse Sort Order
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: jern kabinet
    Posted: 15 Feb 2017 at 08:21
Tak for at udvide min begrænsede horisont! Men jeg lurer på hvad der sker i praksis...vi må måle en dag.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2017 at 08:12
I et almindeligt ring-magnetsystem (uden bucking magnet) går typisk 1/3 (25-40%) af den samlede flux fra magneten retur på ydersiden som spredningsflux - ikke særlig effektivt. Magnetfeltet har kun ét mål - at komme retur og dermed slutte kredsen. Feltet løber der, hvor reluktansen (den magnetiske "modstand") er mindst. Hvis man kommer jern (for) tæt på magnetsystemet uden samtidig at bruge en bucking magnet, så sænker man reluktansen i den ydre returvej. Det vil selvfølgelig øge magnetens arbejdspunkt en lille smule, men der vil stadig blive drænet flux. Det kan være uden praktisk betydning, men.... I al fald trækker man med et jernkabinet spredningsfluxen ud i kabinettet. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2017 at 06:50
Det håber jeg da! Men jeg kan tage fejl. Anyways, det kan man vel måle sig fra i et lille testkabinet.

 Noget andet er at aluminium måske - også af denne grund - er mere egnet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2017 at 21:35
Originally posted by felsby

Originally posted by USXX

Du trækker noget spredningsfelt fra magnetsystemet ud til/i kabinettet. Da kabinettet nok bliver relativt smalt (dvs. kommer tæt på magnetsystemerne), vil det dræne noget flux fra magnetsystemet/luftgabet

Genopliver lige en gammel diskussion: Magnetfeltet i en højttalerenhed er meget effektivt fokuseret i spolegabet. Jeg har svært ved at se at stålplader i 5-10 cm´s afstand kan ændre på det, også selvom de er magnetiske.

Jeg ville kun være nervøs for interferens med delefilterspoler.


Er det?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2017 at 21:11
Originally posted by USXX

Du trækker noget spredningsfelt fra magnetsystemet ud til/i kabinettet. Da kabinettet nok bliver relativt smalt (dvs. kommer tæt på magnetsystemerne), vil det dræne noget flux fra magnetsystemet/luftgabet

Genopliver lige en gammel diskussion: Magnetfeltet i en højttalerenhed er meget effektivt fokuseret i spolegabet. Jeg har svært ved at se at stålplader i 5-10 cm´s afstand kan ændre på det, også selvom de er magnetiske.

Jeg ville kun være nervøs for interferens med delefilterspoler.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2015 at 17:40
Resonancen kunne jeg nok godt bekæmpe. Man kunne jo lave det i corten Så ville overfladen blive super rustik LOL
Venligst Michael
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2015 at 14:06
...men det giver en dejlig rustik overflade, når det ruster (sorry, ku' ikke lade være).

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2015 at 13:54
Flere ting trækker ned:
1. De negative magnetiske egenskaber som Ulrik siger
2. Det er overmåde resonant og ringer som en klokke. Selvom det er tungt, får du ikke den dødhed du efterspørger.
Sorry for lyseslukning :-(
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 16:20
Jeg har bare via mit arbejde mulighed for at lave de billigste test kabinetter i jernplade. Det er faktisk den eneste årsag til spørgsmålet, selvom det ikke fremgik af indlægget.  Men jeg kunne nemt forestille mig at et sådan kabinet kunne havde blevet en permanent løsning Hvis ikke der havde været flere ting der trak i den fejle retning.  

Men tak for svarene Smile
Venligst Michael
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 15:37
...du kan bruge rustfrit stål - det har (p.g.a. kulstofindholdet) meget ringe magnetiske egenskaber (men det er stadig elektrisk ledende, så p.g.a. eddy-currents bør filter-spoler stadig holdes væk - det gælder også et alu-kabinet).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz