Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: jern kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


jern kabinet

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: jern kabinet
    Posted: 04 Mar 2015 at 09:21
Hej alle.

Jeg tænker på at bygge et kabinet til en mtm med 2 15w og en sb29. Det vil blive bygget i 6mm jernplade. Med afstivning for hver 100mm. Beklædt med blygummi og filt. Hvad har i af meninger, råd og fordomme mht til det ovennævnte. 

Mvh. Michael 
Venligst Michael
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 09:37
Delefilteret vil elske at sidde op ad sådan en plade Dead

Edited by USXX - 04 Mar 2015 at 10:34
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 10:29
Det skal vel bare pakkes ind i bly Smile
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 12:22
Takker. 

Ulrik. Er det kun delefilter der er et problem, for det kunne man jo placere eksternt. 
Venligst Michael
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 15:35
Hvad ser du som fordele ved et jernkabinet?

Du trækker noget spredningsfelt fra magnetsystemet ud til/i kabinettet. Da kabinettet nok bliver relativt smalt (dvs. kommer tæt på magnetsystemerne), vil det dræne noget flux fra magnetsystemet/luftgabet - men du kan nok kompensere ved at sætte en passende bucking magnet bagpå. Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med det. Jeg ser ingen ubetingede fordele men derimod en række (potentielle) problemer.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 15:37
...du kan bruge rustfrit stål - det har (p.g.a. kulstofindholdet) meget ringe magnetiske egenskaber (men det er stadig elektrisk ledende, så p.g.a. eddy-currents bør filter-spoler stadig holdes væk - det gælder også et alu-kabinet).
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 16:20
Jeg har bare via mit arbejde mulighed for at lave de billigste test kabinetter i jernplade. Det er faktisk den eneste årsag til spørgsmålet, selvom det ikke fremgik af indlægget.  Men jeg kunne nemt forestille mig at et sådan kabinet kunne havde blevet en permanent løsning Hvis ikke der havde været flere ting der trak i den fejle retning.  

Men tak for svarene Smile
Venligst Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2015 at 13:54
Flere ting trækker ned:
1. De negative magnetiske egenskaber som Ulrik siger
2. Det er overmåde resonant og ringer som en klokke. Selvom det er tungt, får du ikke den dødhed du efterspørger.
Sorry for lyseslukning :-(
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2015 at 14:06
...men det giver en dejlig rustik overflade, når det ruster (sorry, ku' ikke lade være).

Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2015 at 17:40
Resonancen kunne jeg nok godt bekæmpe. Man kunne jo lave det i corten Så ville overfladen blive super rustik LOL
Venligst Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz