Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Lukket kabinet vs med akustisk ventil
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lukket kabinet vs med akustisk ventil

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lukket kabinet vs med akustisk ventil
    Posted: 18 Feb 2015 at 20:17
Det helt lukkede kabinet, beskytter vel også enheden bedre nedadtil end akustisk ventil ? 

Jeg vil huske på rådet om akustisk ventil til mellemtone. Faktisk har jeg et par kabinetter hvor jeg har anvendt akustisk ventil - Men enhederne (SB17 MFC-4) sidder for tiden i åben baffel. 

Jeg tjekker albummet ud Big smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2015 at 08:31
Originally posted by Holm

Spændende i forhold til at slippe for stående bølger i bassen! Og det gør vel også kabinetdæmpning mindre vigtigt?
Nemlig, det bliver overflødigt i en sub (eller i en lille trevejs med lav nedre delefrekvens)

Originally posted by Holm

 
Tilbage er så at der stadig er tale om et trykkammer, som presser systemresonansen op.

Ventilering af et lukket kabinet sænker kun systemresonansen marginalt. Q sænkes meget mere.

Originally posted by Holm

 
Jeg anvender i øvrigt altid akustisk ventil til mellemtonen (p.t. SS 15M) for dynamikkens skyld.
 

 Jeg er helt enig i at ventil i en mellemtonekammer er en rigtig god ide. Men der anvender man heller ikke enheden omkring systemresonansen. Wink
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2015 at 09:54
systemresonans, er det det samme som Fb ? 

Edited by Roky - 19 Feb 2015 at 09:54
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2015 at 10:15
si si señor Cool
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2015 at 12:16
Fedt !
Ved du/I hvad der sker med Qtc, når man laver stejle stigninger og EQ ? Det er lidt tilbage til spørgmålet om, om man kan få næsten samme bas tighte bas i en mindre kasse. 
Jeg kan huske at Duelund anbefalede Qtc på 0,5, hvorimod jeg er tæt på 0,66. 

Endvidere: Aktiv vs passiv deling (sub/bas) er måske to ikke helt sammenlignelige størrelse?

Mine Eminence Deltalite II 2515 med et Qts på 0,38, lader i hvert fald til at følge godt med subberne.


Edited by Roky - 19 Feb 2015 at 12:18
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2015 at 13:06
Hvis man laver EQ på en box, vil den resulterende impulsgengivelse svare til et passivt design med samme akustiske afrulning. No free lunch.

Men hvordan et givet Q lyder, afhænger også af placering og stuens akustik. Mine selvbyg ht har højt q men det store trægulv virker som en kæmpe absorber, så lyden er alligevel ikke oppustet.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2015 at 21:08
Thumbs Up
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2015 at 22:15
Har lige fundet mine Dynaudio brochurer fra 80´erne frem (inkl. kurver tilsendt mig fra Eivind Skaaning!). Der er ingen forskel i fb med og uden ventil - kun lavere Q.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Feb 2015 at 23:14
Originally posted by felsby

Har lige fundet mine Dynaudio brochurer fra 80´erne frem (inkl. kurver tilsendt mig fra Eivind Skaaning!). Der er ingen forskel i fb med og uden ventil - kun lavere Q.

Fedt med input Thumbs Up

Jeg burde vidst ikke have limet dækplade på begge mine subwoofere Embarrassed
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Feb 2015 at 10:38
Hvilken slags dækplade?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz