Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Lukket kabinet vs med akustisk ventil
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lukket kabinet vs med akustisk ventil

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lukket kabinet vs med akustisk ventil
    Posted: 16 Feb 2015 at 21:38
I dag fik jeg testet forskellen af mellem lukket kabinet (uden dæmpemateriale) og kabinet med 2* akustisk ventil (med rigtig meget dæmpemateriale, sirligt placeret og forfinet ved lyttetest). En generisk ventil ala Scanspeaks.

Enhed: Scanspeak 26W4867
Kabinet: ca 60 Liter, 22 mm MDF og matrix


Jeg fik flyttet en smule på højttalerne ved skiftet, men volumen er den samme. 

De ventiler er nu lagt på hylden Wink


Edited by Roky - 16 Feb 2015 at 21:41
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2015 at 01:05
Har du kun foretaget frekvensmåling?
Det ser da ud til, at dæmpningen virker contra udæmpet - jeg går ud fra, at du ikke har dæmpning på de akustiske ventiler?
Hvordan ser en måling ud på porten/ventilerne?
Jeg har set mange målinger, hvor forskellen tydeligt ses, så det er formodentlig ikke sådan, at du nu generelt kan afvise alle forskelle på de to konstruktionstyper, når du ikke ser tilsvarende?
Det er jo faren ved egne målinger, at man ikke har fuld kontrol over, hvad der måles, og at målinger ikke er lig med sandheden. Derfor ville jeg arbejde videre med målingerne for at se, om de bliver mere systemtypiske.
Akustisk ventil skulle give et dybere omend beskedent og dæmpet output fra porten og en mere fri og dynamisk lyd fra basenheden - en forbedret transientgengivelse og lavere impedans ved systemresonansen - begge dele kan vist også måles - og jeg har da altid kunne høre forskellen.
Jeg har oftest anvendt akustisk ventil fremfor lukket kabinet, da det giver "bedre lyd" (basenhed med lavt q) og gør det nemmere at afstemme systemet pr. gehør via tilpasning af dæmpning og ventiler i stedet for at bygge et nyt kabinet.
Men jeg er altså også bare en glad amatør Tongue
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2015 at 08:52
Hvis du er det, Holm, så er jeg da en komplet lalleglad amatør LOL

Men jeg mener stadig at Q skal sænkes elektrisk og ikke ved at gøre kabinettet utæt. 

Hvad siger du til at konstruere et modul med negativ udgangsimpedans, så vi kan styre Qe fra forstærkeren? Ligesom Karl Erik Stahl fra Audio Pro gjorde?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2015 at 21:24
Originally posted by Roky

I dag fik jeg testet forskellen af mellem lukket kabinet (uden dæmpemateriale) og kabinet med 2* akustisk ventil (med rigtig meget dæmpemateriale, sirligt placeret og forfinet ved lyttetest). En generisk ventil ala Scanspeaks.

Enhed: Scanspeak 26W4867
Kabinet: ca 60 Liter, 22 mm MDF og matrix


Jeg fik flyttet en smule på højttalerne ved skiftet, men volumen er den samme. 

De ventiler er nu lagt på hylden Wink


Din måling er forventelig for et aperiodisk kabinet (akustisk ventil)

Hvorfor har du lagt dem på hylden, lød det ikke godt eller for lidt bas?

En model giver dette her (for et 52 liter kabinet) dvs. lavere samlet output for det aperiodiske system:


Rød svarer til din rød og blå til din blå, men uden filter og i uendelig baffel (grøn er en refleks afstemning). Jeg har brugt antagede parametre for absorbtionstab og lækagetab.

Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2015 at 21:51
Holm:
Den måling med akustisk ventil, det er med dæmpemateriale. Fik i farten kun lavet frekvensmåling. Er en impulsrespons interessant ? 

Faktisk, så skete det samme for den højre kanal, men jeg troede ikke helt på den, så derfor valgte jeg at måle på den venstre højttaler. Min erfaring med frekvensmåling, altså det udstyr jeg bruger, er at målingerne ligger sig snorlige oven i hinanden, forudsat (self) at jeg ikke flytter på mikrofonen.

Jeg har helle ikke for good lagt akustiske ventiler på hylden. Da jeg i sin tid rodede med mængden af dæmpemateriale, der brugte jeg adskillelige timer på at finjustere.

BKnielsen: Fedt med en simulering. Min måling er foretaget med enheden pegende nedad mod gulvet, og i et hjørne. 

Jeg har dem til dagligt stående helt op mod et hjørne og korrigert til lineær respons op til ca 100 Hz- Efterfulgt af LR48dB ved 60 hz (lige for tiden). Jeg anvender Jriver DSP (64 bit intern opløsning!) og convolver.

Det er svært at forklare forskellen, men blev enig med mig selv om, at den lukkede udgave uden dæmpefyld, simpelthen lød bedst. Den er mere tør og kontant i lyden- Sat på spidsen, men hører ikke på samme måde bassen (thump). Den med akustisk ventil var også tight i lyden, men lidt opad i frekvens, der skete noget, hvor lyden blev knap så kontant i det(thoump). Det er ikke nat og dag, men jeg tog en rask beslutning, om at lime hullerne til. Den korte lydtest, blev foretaget, hvor det kun var subberne der spillede. 

I dag, hvor jeg har lyttet mere, der kan jeg bekræfte de indtryk jeg fik i går: lydbilledet er nedadtil blevet endnu mere tight. Det er mere fysisk og rent -  Jeg har flyttet lidt rundt på volumen på subberne, så det skal self også indregnes.

Nogen der har erfaring med, hvor meget den teoretiske Qtc spiller ind, når der deles aktivt (Lydkort=>Forstærker =>Enhed). Her tænker jeg på parametre såsom superskarp filterstejhed, EQ og Fasekorrektion. Kunne jeg gå helt ned i 40 L, kontra de 60L, og få samme tighte lyd ? 





Edited by Roky - 17 Feb 2015 at 22:11
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 03:32
Impedansmåling og impulsmåling er de mest relevante målinger ved afstemning af et system med akustisk ventil. Og hvis du bruger akustiske ventiler fra ScanSpeak eller tilsvarende, skal du i hvertfald ikke starte med at lægge yderligere dæmpemateriale på dem.
Vi kender vel alle lyden fra et udæmpet kabinet, og hvis det er målet, og hullerne er limet til så fred være med det. Det er faktisk lige modsat princippet ved akustisk ventil, hvor trykket tages af - det vil sige mindre bagsideeffekt på basmembranen fra stående bølger, begrænsning af membranvandringen og derved også lavere forvrængning.
Godt afstemt giver det en dybere bas og en friere klang på grund af mindre kompression. Den dybere bas skyldes at systemresonansen sænkes i forhold til et tilsvarende lukket system - det burde kunne ses på en frekvensmåling og impedansmåling. Fordelen ved akustisk ventil er selvfølgelig størst når kabinettet er langt under Vas, da ventileringen får enheden til at reagere svarende til at kabinettet var større (mindre tryk og kompression).  Mon ikke det lavere output skyldes dæmpningen af impedansen ved systemresonansen - og selvfølgelig dæmpning af enhedens bagsidepåvirkning?
Måske ville forskellen være tydeligere ved et kabinet på 40 liter og kun en akustisk ventil?

Nu har jeg aldrig hørt en basenhed der afskæres med 48db/oct ved 60Hz ! Hvad kan man høre - måske ikke nogle fordele ved akustisk ventil her?

Jeg havde engang en testindspilning med et stykke klassisk musik, hvor man både hørte musikken uden bas under 100Hz - tynd dåselyd - og derefter alene bassen under 100Hz - stilhed med lidt næppe hørbart rumlen.
I mit system deler jeg subbassen ved 75Hz med 6db/oct, og lytter jeg alene til subbassen er der meget lidt lyd selvom gulvbrædderne vibrerer.

Lidt læsestof: http://www.diyaudio.dk/2012/11/akustisk-ventil-hjttaler.html




Edited by Holm - 18 Feb 2015 at 07:06
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 12:23
Altså jeg havde ikke lagt ydeligere dæmpning i selve ventilen, men derimod i selve kabinettet. 

Er stående bølger overhovedet et problem, når nu jeg deler så lavt?

Jeg synes den skarpe deling, gør at bunden bliver langt mere kontant, end hvis jeg deler mindre skarpt. Endvidere, så siger mine 15" eminence deltalite ikke en dyt under 50 Hz, hvorfor jeg har fundet det som det bedste løsning pt. Fordelen ved at dæmpe heromking, er at bassen bliver mere fysisk.

Der er faktisk ret meget information nede omkring det niveau. Men det kommer selvfølgelig an på, hvad for noget musik man lytter til. Jeg lytter en del til hip og elektronisk for tiden, hvor der er særligt meget bas og dyb bas. Jeg går ikke efter så meget bas som muligt, for så bliver det ulideligt at høre på.

Eric Claptons album "Unplugged" er der også dyyb bas på. Hvis ens højttalere ikke kan gengive de dybe toner, så lyder optagelsen ret anderledes. Optagelsen kan fremstå lidt flad i det, og uden nærved i lyden /rumoplevelse.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 12:51
For at stående bølger skal kunne opstå, skal kabinettet spille toner med bølgelængde > 2 x kabinettets største interne dimension. Fx en sub med længde 1m vil have en 170Hz bølge. Hvis den er delt < 170 Hz er der ingen, zilch, nada stående bølger.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 13:06
Fedt ! Min største dimension er 70 cm, så må være homesafe.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 18:59
Spændende i forhold til at slippe for stående bølger i bassen! Og det gør vel også kabinetdæmpning mindre vigtigt?
Tilbage er så at der stadig er tale om et trykkammer, som presser systemresonansen op.

Selvom der foregår en masse i basområdet, er den menneskelige hørelse jo stadig indrettet sådan, at vi ikke opfatter ret meget af signalet under 100Hz, når alt over 100 Hz er fjernet!

Det giver mig nogle tanker om at betydningen af kvaliteten af den dybeste bas. På den anden side hører vi kvalitetsforskellen ved basenheden i sammenhæng med de højere bas/mellemtone-frekvenser.

Og der skal ikke være tvivl om dybbassens betydning for helheden, størrelsen af lydbilledet og ruminformationer af optagerummet. Hele bunden skal med!
Jeg anvender i øvrigt altid akustisk ventil til mellemtonen (p.t. SS 15M) for dynamikkens skyld.
Jeg har også Unplugged med Clapton - leder efter den!
Her er et album, der indgår i mine standard lyttetests:  http://www.allmusic.com/album/weir-wasserman-live-mw0000032175
 


Edited by Holm - 18 Feb 2015 at 19:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz