Lukket kabinet vs med akustisk ventil |
Post Reply | Page <123 |
Author | |||
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 843 |
Quote Reply
Topic: Lukket kabinet vs med akustisk ventil Posted: 21 Feb 2015 at 12:29 |
||
Det er bare en stump mdf foran de huller, hvor de akustiske ventiler sad. Jeg har limet med trælim, så det er ikke bare lige, at få skilt det fra hinanden.
|
|||
felsby
Excentrisk Joined: 13 Feb 2010 Location: Brabrand Online Status: Offline Posts: 1512 |
Quote Reply Posted: 21 Feb 2015 at 17:36 | ||
Du sku ha sat dem på indersiden :-)
Men de kan da bare vende ind mod væggen... |
|||
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 603 |
Quote Reply Posted: 21 Feb 2015 at 22:19 | ||
Ikke forstået, var du ikke mest tilfreds med den lukkede udgave, så hvorfor ændre det? Pas på der ikke går kejserens nye klæder i den, det er dine ører og dine præferencer i din stue, der bestemmer hjemme hos dig, ligemeget hvor meget vi andre kloger i det. |
|||
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|||
Holm
Selvbygger Joined: 09 Aug 2011 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply Posted: 21 Feb 2015 at 22:54 | ||
Da ScanSpeak konstruerede egne højttalere anvendte man hyppigt akustisk ventil, og det samme gjorde Dynaudio indtil fabrikken blev solgt.
Dynaudio lagde dengang størst vægt på impulsgengivelse, faselinearitet og belastbarhed - reklamerede altid med, at deres enheder tålte 1000w i spidsbelastning. Måske er det derfor, at Dynaudio ikke beskriver at akustisk ventil kan give lavere systemresonans? Ole Klifoth´s Trapez havde akustisk ventil fra ScanSpeak, men jeg har desværre ikke gemt artiklerne i High Fidelity, hvor han forklarer alle de tekniske detaljer - og kunne være hyggeligt at genlæse (fra 1980). http://f3lydmuseum.blogspot.dk/2011/08/historien-om-de-legendariske-trapez.html Jeg kunne nu bedre lide mine egne kopier af et ScanSpeak system med både dobbeltkammer og akustiske ventiler I Jordans artikel fra 1956 - http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/A-Cabinet-of-Reduced-Size-with-Better-Low-Frequency-Performance.pdf - ses ved sammenligning mellem "uendelig baffel" og akustisk ventil, at systemresonansen er ca. 20-22Hz ved akustisk ventil og 30-33Hz ved lukket kabinet (uendelig baffel) http://prntscr.com/683yec Altså en fordel på 10Hz (½ oktav!) ved akustisk ventil. Peter Holm skriver i sin bog, Højttalerkabinetter og delefiltre : "Det optimale resultat i alle hidtidige forsøg har vist sig at opnås, når den endelige systemresonans lå ca. 20% over enhedens egenresonans, f.eks. fra 30 Hz til en stigning i kabinettet op til 36 Hz. Det typiske resonansløft på impedanskurven vil da udvise ca. 3db løft i forhold til gennemsnitsniveauet for den pågældende enhed." "I et kabinet på 22 liter med de omtrentlige mål 50 cm x 25 cm x 30 cm blev anvendt et par 6½ enheder med egenresonans på 30 Hz, og den samlede systemresonans blev på knap 40Hz, hvorunder frekvensgangen falder 12 db/oktav. I et lukket kabinet ville de samme enheder have fået en systemresonans omkring 60Hz, så der er ofte meget at hente gennem brug af slotted back kabinettet." Jeg forestiller mig, at det er vanskeligt at måle og simulere effekten af akustisk ventil med mindre man har et beregningsredskab, der netop er konstrueret til dette princip. Størrelse af ventil(er) og mængde af dæmpemateriale i både ventil og kabinet må indgå rimeligt præcist. Til gengæld er det simpelt og sikkert at prøve sig frem med målinger af impedans og impuls og selvfølgelig lyttetest. Edited by Holm - 21 Feb 2015 at 22:57 |
|||
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 843 |
Quote Reply Posted: 22 Feb 2015 at 03:08 | ||
Kabinetterne er herregrimme - Rå MDF, så det går nok. Men der er planer om klistre Hvidt folie på. Måske det gør dem endnu grimmere... Jeg overvejede det godt, men der er matrix-afstivning (10-15 cm mellem) i hele kabinettet, Så der er hverken plads eller mulighed for at få en plade på undersiden.
|
|||
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 843 |
Quote Reply Posted: 22 Feb 2015 at 03:14 | ||
Jo, helt klart mest tilfreds med den lukkede, men jeg er mega nysgerrig, så jeg kan hurtigt blive lokket i nye retninger. Jeg roder ikke videre med det lige foreløbig, for de spiller rigtig godt nu ! Næste projekt er at rode med digital rum korrektion (drc designer (freeware)). Det er omsonst pga en ekstra convolver i signalvejen. Processen er semiauto og med mulighed for at designe egen housecurve. |
|||
felsby
Excentrisk Joined: 13 Feb 2010 Location: Brabrand Online Status: Offline Posts: 1512 |
Quote Reply Posted: 22 Feb 2015 at 11:12 | ||
Jeg kan huske artklerne fra High fidelity om Trapez (og skrev også et læserbrev, da det ikke var selvbygartikler, men forklædte salgsannoncer - resonanskredsene i filteret var hemmelige). Da jeg sppurgte hvordan den akustiske ventil var beregnet, var svaret at den var beregnet. Men såvidt jeg har kunnet efterforske, findes der ingen beregningsmetode.
Der er en meget god grund til at Dynaudio promoverede den akustiske ventil: mange af deres tidlige basenheder havde Qt > 0.7 og var således uegnede til både lukket kabinet og basrefleks. Den eneste mulighed var at ventilere kabinettere effektivt. Vi må se målinger af resonanserne med/uden moderne ventiler. Hvis de sænker egenresonansen, bliver der uundgåeligt også akustisk kortslutning.
|
|||
Holm
Selvbygger Joined: 09 Aug 2011 Online Status: Offline Posts: 86 |
Quote Reply Posted: 22 Feb 2015 at 21:31 | ||
Akustisk ventil ændrer selvfølgelig ikke på enhedens data eller tryller lyd frem under enhedens egenresonans. Det ekstra bastilskud opnås kun, når systemresonansen er højere end egenresonansen og sænkes i forhold til det lukkede kabinets systemresonans. Et lidt større kabinet ogbasrefleks vil i reglen give højere basoutput, men på bekostning af impulsgengivelsen.
Dynaudio havde også enheder med lavt Q og anvendte også Variovent til dem - men havde altid fokus på dynamik og impuls og kunne have opnået dybere bas ved basrefleks. Jeg mener ikke, at Dynaudio i starten havde enheder med Q på 0,7, og Ejvind Skaaning havde akustisk ventil som et kendetegn allerede da han grundlagde Scan Speak og senere Dynaudio. Og SS enhederne havde typisk et Qts mellem 0,25 og 0,40. Senere konstruerede Skaaning basenheder med højt Q og en frekvensgang, der faldt brat ved højere frekvenser. Det var sandsynligvis hans måde at opnå flankestejlhed og bibeholde det optimale 6db/oktav filter, som også var en af hans mærkesager. Skåning havde også en finger med i spillet hos Morel i nogle år, og Morells enheder konstrueres stadig efter Skaanings opskrifter og har stor lighed med Dynaudio. Morel anvender også akustisk ventil f. eks. i et byggesæt, der findes her: http://www.madisoundspeakerstore.com/pdf/Morel%202way%20MoreTrix.pdf "Its advantages are twofold: The resistive port allows a smaller enclosure to emulate a larger enclosure for an optimal configuration in a smaller speaker ‘footprint’. It also improves the woofer response around the system resonance, providing better definition at bass frequencies, while still providing the 12 db / octave response roll off of a sealed enclosure. For applications that require close placement to walls or other boundary, where the rear of the enclosure is a foot or less from the wall, this is the one to build." Der er ikke så mange ulemper ved akustisk ventil, og systemet er nemt at justere/optimere. Der leges ikke så meget med kabinetterne længere, og der er langt imellem at vi ser hornhøjttalere, transmissionslinie, dobbeltkammer, compound, slavesystem og akustisk ventil. Edited by Holm - 22 Feb 2015 at 21:52 |
|||
Post Reply | Page <123 |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |