Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: Laplace og det hinsides...
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Laplace og det hinsides...

 Post Reply Post Reply
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Laplace og det hinsides...
    Posted: 13 Feb 2015 at 09:56
...eller Hvor kommer frekvensgangene fra.

Indimellem tales der lidt om Laplace (det komplekse s-plan) herinde, og i den forbindelse fik jeg lige lyst til at vise et eksempel på et af de landskaber, hvor man høster frekvensgange. En overføringsfunktion benævnes fx H(s), hvor s er det komplekse tal fra Laplace, s=sigma+j*omega (j er det komplekse tal, j^2 = -1). Når vi regner på overføringsfunktioner, sætter vi altid sigma=0 og kigger kun på frekvensaksen (omega er vinkelfrekvensen, omega = 2*pi*f), men der sker en masse for andre værdier af sigma, som er med til at give forståelsen for overføringsfunktionens udseende. I eksemplet herunder er plottet størrelsen af overføringsfunktionen for et normeret 2. ordens højpasfilter med Q=1 (hvorfor der er et lille oversving). Det, at filteret er normeret, vil blot sige, at dets naturlige vinkelfrekvens (eller delefrekvensen om man vil) er sat til 1. Da det er en 2. ordens funktion, er der to poler og to nulpunkter. Polerne er spidserne/bjergene (de er kompleks-konjugerede og har sigma<0), og nulpunkterne er sammenfaldende og ligger i nul (dvs. i bunden af dalen). Overføringsfunktionen, som er tegnet op med rødt for positive værdier af omega, ligger i snittet ved sigma=0. Det er størrelsen og ikke niveauet for funktionen, der er vist. Derfor er værdien 0 (nul) for omega=0. Omregnet til [dB] ville den gå mod minus uendelig for omega gående mod 0.

Jeg forestiller mig, at vores virkelighed er lidt ligesom en frekvensgang - en del af noget meget større (og mere komplekst).   




Edited by USXX - 13 Feb 2015 at 21:11
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2015 at 09:11
Ved ikke helt hvorfor, men jeg kommer til at tænke på følgende video om tyskeren der opfandt melodyne - han har i hvert fald nogle interessante indfaldsvinkler til lyd.

http://www.youtube.com/watch?v=u573PyXo-pY


Melodyne inventor Peter Neubäcker (film portrait)

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2015 at 16:38
En glimrende association.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz