Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 17181920>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 13 Dec 2016 at 18:19
Ja, det er godt set at bruge TL-simulationen til portede kabinetter. 

(jeg har altid ment at TL var en basrefleks med lang port, enhedens nærfeltsrespons og matchende portoutput tyder på det)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2016 at 21:57
Det er bestemt et stærkt værktøj, King har udviklet (og beskrevet på sin hjemmeside - link)

Der findes tilsvarende modeller (og applikationer) i literaturen, hvilket også har været debateret og vist her på forum tidligere (USXX - link).


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2019 at 22:04
Jeg er begyndt at lege lidt med denne TL model igen i forbindelse med, at jeg planlægger et nyt byggeprojekt.

Jeg er tidligere nået frem til (som mange andre før mig), at mass loading af en TL med konstant tværsnitsareal er mere favorabelt end en jævnt indsnævrende (tapered) linie.

Mass loadingen reducerer mellemtonebidraget mere effektivt end simpel indsnævring af linien fra enheden mod linie-mundingen (engelsk: Taper). Dermed behøves mindre dæmpemateriale, hvormed man undgår at kvæle bas outputtet.

I mine seneste tests af TL-modellen har jeg leget lidt med placeringen af linie-mundingen i selve TL kanalen.
Enhedens placering i TL kanalen (enhedens offset) har markant betydning for performance af det samlede system. Det har linie-mundingens placering også (linie-mundingens offset).

Nedenfor har jeg simuleret på et TL system med konstant tværsnitsareal, offset af enheden og mass loading.

I System A er linie-mundingen placeret for enden af TL kanalen (længst væk fra enheden) og i System B er mundingen rykket tilbage i TL kanalen, tættere på enheden.


Liniernes totallængde, liniernes tværsnitsarealer, port-mundingens areal, enhedens offset samt placering og mængde af dæmpemateriale er ens i de to systemer. Forskellen er altså kun linie-mundingens placering (offset) i kanalen.

Nedenfor har jeg kørt 3 simuleringer.
 
Første simulering er på System A. 
Anden simulering er på System B, hvor jeg har rykket linie-mundingen 15 cm tilbage i kanalen (15 cm offset af linie-munding - kaldet port i figuren). 
Tredje simulering er på System B, med 20 cm offset af linie-mundingen (kaldet port i figuren).

I første simulering ligger der et mellemtonebidrag på linie-mundingen ved 250-650 Hz, der kun ligger 6 dB under bas-niveauet.
Ved at offsette linie-mundingen 15 cm er dette bidrag delvist fjernet og undertrykt til 12 dB under bas-niveauet.
Ved 20 cm offset af linie-mundingen er bidraget røget ca. 18 dB ned under bas-niveauet.

Så spiller det musik Smile


Edited by Enthusiast - 04 Jan 2019 at 22:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2019 at 22:08
Denne metode med offset af linie-mundingen kunne det godt se ud som om, PMC benytter i nogle af deres konstruktioner.

Edited by Enthusiast - 04 Jan 2019 at 22:28
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2019 at 12:02
Spændende, at du allerede tænker på en ny konstruktion - sådan går det, når man bliver opmærksom på, hvor man kan optimere. Jeg har egentlig aldrig tænkt over offset på andet end enheden i en TL (ej heller nogensinde bygget en TL), men det samme gælder jo også ved placering af en port i basrefleks, hvor man også kan undertrykke højere portresonanser i mellembåndet ved korrekt placering af porten - så det er da oplagt (når man først har set lyset Thumbs Up). Skal Danmark snart se sin første kommercielle TL? Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2019 at 12:18
Ja, PMC bruger (brugte) det fx i deres GB1i.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2019 at 16:31
Kommercielt produkt bliver det ikke LOL

Men forhåbentlig kan det blive til en vellydende, slank, 3-vejs gulvhøjttaler.

En del af udfordringen bliver at få lavet det ydre design, således at det tillader den ønskede udformning af TL mht. placering af enheder og linie-munding.

Projektet er i designfasen og bliver næppe realiseret lige foreløbig. De bliver i hvert fald helt sikkert ikke klar til Julefrokosten 2019 Smile
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2019 at 22:01
Den TL du har idag er den bygget som model A? De er heldigvis forholdsvis lette at bygge sammenlignet med så mange andre ældre TL typer. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2019 at 22:10
Den TL jeg byggede til min 2.5-vejs højttaler benyttede en helt simpel tapered (indsnævrende) linie samt offset af enheden.
Lidt simpelt tegnet 

Det sorte skraverede felt er blot fyldt ud med sand (det gør jeg ikke igen - det blev alt for tungt at bære på Confused).
Linien har størst tværsnitsareal i den lukkede ende og mindst areal ved mundingen. Den indsnævrer jævnt over hele forløbet i min konstruktion.

Det er denne type TL, hvor man har svært ved at få undertrykt mellemtonebidraget fra mundingen uden at kvæle bassen.

Konstruktion A tidligere vist er med konstant tværsnitsareal af hele linien, men her er selve mundingens areal så mindre end linien. Ulempen ved det er, at kabinettet bliver større (kanalen skal være længere). 
Men fordelen ved det undertrykte mellemtonebidrag er nok værd at tage med (i 2-vejs sammenhæng i hvert fald).


Edited by Enthusiast - 07 Jan 2019 at 22:15
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2019 at 19:35
Jeg kan lige tilføje en simulering på samme enhed i ovenfor viste tapered linie.


Her er benyttet ca. samme (relative) off-set af enheden som i systemerne A og B. Tværsnitsarealet af linien ved enheden er den samme som i A og B. Arealet af mundingen er 1/4 af liniens tværsnitsareal ved enhedens placering. Mængde og placering af dæmpemateriale er ligeledes sammenlignligt med de tidligere simuleringer.

Vha. den anvendte taper kan den fysiske linie-længde kortes ned med 1/3 i forhold til A og B vist tidligere. 
Men det ses tydeligt, hvordan mellemtonebidraget slår igennem med næsten samme niveau som bas-outputtet.

Det er også en af årsagerne til, at jeg i min 2.5-vejs endte med at dele TL bassen med 2. ordens afrulning fra ca. 250 Hz.


Edited by Enthusiast - 08 Jan 2019 at 19:36
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 17181920>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz