Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 1617181920>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 07 Apr 2015 at 20:01
Der er ingen problemer i at smide flere mellemsektioner ind i transmissionslinien - og det er lige så nemt at indsætte dem med forskellige mængder dæmpning.
Modellen tager selv højde for det hele - bare man for hver sektion giver en længde, et tværsnitsareal, evt. TR samt dæmpning

Spørgsmålet er udelukkende, hvor mange sektioner man gider at specificere inputparametre til.

En del af det kan selvfølgelig automatiseres, men man kommer ikke rigtig ud over at skulle specificere længde, TR og dæmpning for hver sektion.

Vil man have den fulde frihed, bliver det til mange indtastninger. Det er der, jeg synes, det bliver lidt tungt at arbejde med mange mellemsektioner.
Man kan justere her fra og til jul, medmindre man fastlåser nogle parametre.

Derfor har jeg i første omgang valgt at fastlåse dæmpningen på et minimum (konstant og ens i alle sektioner) - og så kigge på de geometriske parametre først.

En anden måde ville være at opdele den åbne del i 4 lige lange mellemsektioner - og lade deres længde, tværsnitsareal og TR være låst i form af den totale længde, tværsnitsarealet ved enheden og den totale TR.
Dermed ville det kun være dæmpningen, der skulle specificeres individuelt.

Men så mister man lidt af de fordele, de opdelte sektioner giver.


Edited by Enthusiast - 07 Apr 2015 at 20:08
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 08:28
Det kan automatiseres rigtig meget. Fx vil varierende dæmpningsmængde jo ofte være med en ensartet ændringsrate gennem linjen, så hvis man vil lege med det, er det jo blot én ekstra input parameter (samt lidt matematik bagved) i det simple tilfælde - og mere avanceret behøver det næppe blive. Jo mere taper, jo flere (og dermed kortere) sektioner/inddelinger er påkrævet, da tværsnitsarealet ændrer sig mere over en given længde - det kan nok også automatiseres, når man har fundet ud af, hvilket forhold mellem indgangs- og udgangsareal for det enkelte element, der kan accepteres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 08:48
Enig, en sådan tilgang begrænser de nødvendige specifikationer - men også fleksibiliteten.

Mht. længder og tværsnitsarealer. 
Pt. sammensætter jeg transmissionsliniens åbne og lukkede sektioner af 100 undersektioner (hver) - altså 200 elementer i alt.

Hvert element antages at have et konstant tværsnitsareal - der er altså ingen ændringer i tværsnitsarealet for det enkelte element - også selvom jeg påtvinger en høj eller lav samlet TR for kanalerne.

TR simuleres så ved at de enkelte (meget korte) elementer gradvist aftager i tværsnitsareal.

Jeg har kigget lidt på følsomheden, i forhold til, hvor mange elementer en TR på eksempelvis 0.1 kræver.
Ved opdeling i 100 elementer afviger min samlede transfer matrix (for hele kanalens impedans) kun med et par procent i forhold til, hvis jeg simulerer med 5000 elementer.
Over 5000 elementer konvergerer matricen (nogenlunde) mod faste værdier (der kommer nok noget numerisk flimmer i spil, når elementerne bliver meget korte).

Så jeg laver altså et kompromis mellem hastighed og præcision.


Edited by Enthusiast - 08 Apr 2015 at 08:50
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 08:56
Ja, de enkelte elementer (i beregningen) har konstant tværsnit - men det går kun godt, hvis forholdet mellem indgangs- og udgangsareal for den tilsvarende fysiske sektion ikke er for stort. Du har ingen problemer i den retning, kan jeg se.

Edited by USXX - 08 Apr 2015 at 09:01
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 09:21
Éen ting er afvigelser på transfermatricen for kanalen - en anden er afvigelser på de endelige simuleringsresultater for SPL, fase etc.

Jeg skal på et tidspunkt have kigget på, hvor meget det egentlig ændrer her, hvis der eksempelvis er 10-15% fejl på transfermatricen.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 20:45
Så har jeg kigget lidt på effekten af opdeling i elementer ved simulering af TR.

Jeg er skiftet over til at simulere på min Peerless HDS enhed (link givet i første indlæg).

Transmissionslinien er udæmpet og 1.2 meter lang, enheden er forskudt ca. 20 cm ned langs linien, tværsnitsarealet af kanalen ved enhedens placering er ca. 3 x Sd.
TR for den lukkede kanal er 1.5 (ekspanderende i retning mod den lukkede ende). TR for den åbne kanal er 0.1 (indsnævrende i retning mod mundingen).

Figuren nedenfor viser den samlede (relative) responskurve for simuleringer, hvor jeg har benyttet følgende antal elementer for hver sektion af linien (lukket kanal/åben kanal):

100/100 (åben/lukket)
50/50 (åben/lukket)
20/20 (åben/lukket)
10/10 (åben/lukket)



Som det kan ses (ellere rettere - ikke kan ses), så taber man i praksis ikke information på responskurven ved at halvere antallet af simuleringselementer fra 100 i hver sektion til 50 i hver sektion.

Går man ned til 20 elementer per sektion, begynder man at se en forskel under 100 Hz. Niveauet bliver måske lige 1/2 dB forkert. Går man helt ned til 10 elementer per sektion rammer man godt 1 dB ved siden af på niveauet under 100 Hz. Der er også marginale forskelle ved højere frekvenser.

Hvad der sker med fasen har jeg ikke kigget på. Men det vil jo typisk være responskurven, man designer efter. Så kan man altid lave en detaljeret simulering til sidst og få et mere korrekt billede.

Så man roligt gå under 50 elementer per sektion. Jeg ville nok også kunne leve med fejlen ved de 20 sektioner.


Edited by Enthusiast - 08 Apr 2015 at 20:52
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 21:27
En gammel tråd, men jeg arbejder stadig videre på/med modellen.
Jeg har for nylig implementeret modellen lidt mere generelt. Den nye implementering tillader mig nu at definere en varierende dæmpning langs linieforløbet. Samtidig er mass loading muligt, hvilket det ikke var før.

Mass loading af en linie med konstant tværsnit ser ummidelbart ud til at være en bedre løsning end den tilsvarende (lineært) indsnævrende linie, jeg indtil nu har arbejdet med (og har bygget).
Med mass loading får man dæmpet det højfrekvente output fra linien, uden samme tab af det lavfrekvente, som den indsnævrende linie medfører.
Den fysiske linie bliver dog (naturligt nok) lidt længere ved mass loading (pga. det konstante tværsnit af selve linien).

Placering af dæmpemateriale har jeg ikke fået kigget på endnu.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 21:41
Et eksempel på en mass loaded transmissionslinie med konstant tværsnitsareal og offset af enheden kan se ud som nedenfor.


Et sådant resultat kan jeg ikke nå frem til ved brug af off-set, taper (insnævring af linien mod mundingen) samt dæmpning.

Uden mass load vil en typisk simulering se ud som nedenfor (Taper ratio på 0,15)



Der kommer et meget mere markant bidrag i mellemtonen, som formentlig vil virke forstyrrende på oplevelsen af lyden. Hvis man prøver at dæmpe linien yderligere, mister man meget bidrag i bassen.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2016 at 21:31
Efter lidt omskrivning af TL modellen, kan den nu også håndtere basreflekssystemer. Her kan det være interessant at kigge på responsen af selve porten.

Aflange basreflekskabinetter kan ligesom transmissionsliniekabinetter have stående bølger i kabinettets længste dimension. Disse bølger skaber ikke blot forstyrrelser på enhedens respons, men kan også sende uønsket støj ud gennem porten (resonanser, der kan slå igennem i mellemtonebåndet).
Dette kan være problematisk, hvis porten sidder på forsiden (lyttesiden) af kabinettet.

Et eksempel er vist nedenfor. Her er en 8" enhed placeret godt 60 cm højde over gulvet i et kabinet, der har en totalhøjde på 120 cm (indre mål). Porten er tunet til ca. 24 Hz og sidder i godt 7 cm. højde.
Der er intet dæmpemateriale i kabinettet.
Portresponsen bliver som nedenfor.

Der slår en meget markant resonans igennem ved ca. 290 Hz. Dens niveau ligger godt 6 dB over portens grundresonans.
Flytter man porten op i 30 cm. højde, afhjælpes problemet betragteligt.

Herved er alle resonanser op til ca 580 Hz så godt som elimineret. Ved at lægge lidt dæmpemateriale ind i kabinettet afhjælpes problemet yderligere.


Edited by Enthusiast - 12 Dec 2016 at 21:33
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2016 at 08:28
Det ser godt ud. Spændende arbejde. Ingen tvivl om at det betyder noget hvor i kabinettet port og enheder er placeret.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1617181920>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz