Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 1314151617 20>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 10 Mar 2015 at 12:07
Originally posted by USXX

 
Ja, jeg tror faktisk også, at det er det, TL er bedst til (i hvert fald den ægte un-tappered TL).

Man får i hvert fald et højt SPL niveau forærende lavfrekvent, hvis man ikke behøver den store dæmpning af sin linie.
Samtidig forestiller jeg mig, at man opnår lavere forvrængning end i andre designs, da membranvandringen burde være mindre for samme output.

Skal have kigget på og implementeret membranvandringen i min model. Det er jo også en interessant faktor at tage med i designet.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2015 at 21:59
Er kommet lidt videre med modellen.
Havde problemer med sjov opførsel, når jeg simulerede linier, der havde tværsnitsarealer forskellige fra Sd. I samråd med USXX konkluderede jeg, at noget måtte være galt.

Der viste sig da også at være sneget sig en lille fejl ind i beregningerne. Den er nu rettet.

Derfor er jeg gået videre og har kigget på forskydning af enheden langs linieforløbet (offset).

Simuleringerne nedenfor viser stadig simuleringer af SB17MFC35-8 i et 2 meter langt rør. Tværsnitsarealet er konstant = 2 x Sd. Der er ingen dæmpning af røret.
Indtil videre har jeg kun simuleringer for enheden alene.

Først enheden placeret helt ude i enden af røret (offset = 0)


Dernæst enheden rykket 20 centimeter ned langs røret (offset = 1/10)
Resonanserne dæmpes lidt.


Og så enheden 40 centimeter nede langs røret (offset = 1/5). Alle uønskede resonanser undtaget 3/4 bølgeresonansen (124 Hz) dæmpes markant.


Og så endelig enheden 66 centimeter nede langs linien (offset = 1/3)


Det interessante ved 1/3 offset er at man næsten fuldstændig kan fjerne 3/4 bølgeresonansen (i det viste tilfælde ved ca. 124 Hz).

Forskydningen giver en markant opgradering af modellens fleksibilitet. Jeg kan nu definere følgende (ud over enhedens T/S parametre)

- Total længde af transmissionslinien
- Offset af enhed (og dermed de relative længder af den lukkede og den åbne sektion)
- Tværsnitsareal af transmissions linien (stadig konstant over hele liniens forløb)
- Separat dæmpning af den lukkede sektion
- Separat dæmpning af den åbne sektion

Transmissionsliniens output følger, når tiden tillader det.


Edited by Enthusiast - 13 Mar 2015 at 22:04
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2015 at 20:39
Offset af enheden er bestemt ikke svaret på alle transmissionsliniens problemer.
Godt nok kan man få enhedens respons til at se markant pænere ud, men højttalerens samlede respons er stadig noget ujævn.

Nedenfor ses de totale responskurver (enhed + TL munding) for samme simuleringer.

SB17MFC35-8 i 2 meter udæmpet transmissionslinie. Konstant tværsnitsareal svarende til 2xSd.

Først med enheden placeret for enden af linien (intet offset).


Så enheden rykket 1/10 ned af linieforløbet.

Det ser pænere ud, men resonanserne er langt fra væk.

Så enheden 1/5 nede af linieforløbet.

Umiddelbart lidt pænere, men problemerne flytter sig bare lidt rundt i frekvensspektret.

Endelig enheden placeret 1/3 nede af linieforløbet.

Tjo... Måske?

Der er ingen tvivl om, at man i de viste scenarier med offset nemmere kan opnå et acceptabelt resultat ved brug af mindre mængde dæmpemateriale.

Nedenfor har jeg taget simuleringen med 1/5 offset af enheden og dæmpet hele linien med materiale, der i densitet svarer til halvdelen af densiteten for MDM-3.
Det har bestemt den største effekt at dæmpe den åbne sektion af transmissionslinien. Man vinder dog lige lidt ekstra ved også at dæmpe den lukkede sektion.


Til sammenligning får man, uden offset og med samme dæmpning, nedenstående respons.


Så med offset kommer man lidt længere.


Edited by Enthusiast - 14 Mar 2015 at 20:42
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2015 at 21:18
Sidste udbygning af modellen handler om at kunne simulere ændringer i liniens tværsnitsareal.
Her kan transmissionslinien simuleres som en serie af kortere sektioner med skiftende tværsnitsarealer.
Jeg har ikke rigtig sat mig ind i det endnu.

Det ser dog umiddelbart ud til, at det vil være en fordel at have modellen implementeret mere generelt og i et miljø, der nemt tillader serier af beregninger med forskellige inputs.
Så det skal jeg have kigget på først.

Der vil derfor nok gå noget tid, før der kommer yderligere opdateringer herfra.
Har også snart brug for en pause fra computeren Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2015 at 19:37
Arbejdet med modellen er gået lidt videre.
Jeg har fået implementeret alle beregninger relateret til de elektriske og akustiske ækvivalentdiagrammer i det nye miljø.

Nu mangler overførsel af bølgemodellen, udstrålingsimpedansen samt dæmpningsmodellen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2015 at 19:47
Spændende... Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2015 at 19:55
Jo... Men der er desværre ikke så meget at vise endnu.

Det hele kører på tal-basis - der er ikke meget WAF i modellen lige nu Big smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2015 at 19:59
Men det går hurtigt med beregningerne - og det bliver en fordel på et senere tidspunkt.

Edited by Enthusiast - 23 Mar 2015 at 20:15
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2015 at 20:21
Så kører modellen for udstrålingsimpedansen og modellen for dæmpningen (King's Model).

Det hele tager lidt længere tid at implementere, da det nye miljø er lidt mere low-level end det tidligere regnearksmiljø.

Man får ikke lige så mange matematiske funktionaliteter forærende. Resultaterne er dog identiske (heldigvisSmile)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2015 at 21:47
Og så kom bølgeligningen op at køre.
Der simuleres på både en lukket og en åben sektion - hvilket tillader simulering af driver offset - ligesom i mit regneark.

Bølgeberegningerne er implementeret således, at de to sektioner (åben og lukket) deles op i et antal (N) mindre sektioner, der dernæst regnes individuelt på. Hver lille sektion får i beregningen specificeret sin individuelle længde, sit tværsnitsareal samt mængden af dæmpning.

Dette skulle (hvis jeg har forstået modellen korrekt) tillade en præcis simulering af transmissionslinier med varierende tværsnitsareal - samt varierende mængder af dæmpemateriale langs linien.

Vi får se.
Der mangler stadig et par koblinger hist og her, før den fuldstændige model kører.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1314151617 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz