Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 20>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 06 Apr 2015 at 13:59
Nu ligger jeg ikke inde med den pågældende SB enhed, så første TL byg bliver baseret på en anden enhed - den tidligere nævnte Peerless HDS enhed.
Men SB enheden er interessant som regneeksempel.
Har i forvejen gang i for mange projekter, så der er ikke plads til flere løse ender.

Man kan i øvrigt nemt skære længden af den viste TL simulering ned til godt 1.5 meter. Man mister lidt niveau under 35 Hz (afrulningen bliver stejlere), men man får lidt mere niveau mellem 40Hz og 100Hz.
Netto kabinetvolumen uden medtagen af dæmpemateriale bliver dermed ca. 40 liter - effektivt nok lidt større, så man kan indbygge den rigtige geometri.

Så det kan bygges som en overkommelig størrelse.
Men der kan helt sikkert stadig optimeres på den viste simulering.


Edited by Enthusiast - 06 Apr 2015 at 14:03
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 08:30
Det bliver spændende at se/høre resultatet. Man kan godt komme under ±3 dB ripple, men det kræver som regel meget dæmpning (for meget dæmpning) - og så går det ud over basgengivelsen. TL-afstemning er en delikat balancegang. Ændret dæmpningsgrad gennem linjen kan være med til at optimere responsen uden at bruge for meget dæmpning. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 08:42
Originally posted by USXX

Det bliver spændende at se/høre resultatet. Man kan godt komme under ±3 dB ripple, men det kræver som regel meget dæmpning (for meget dæmpning) - og så går det ud over basgengivelsen. TL-afstemning er en delikat balancegang. Ændret dæmpningsgrad gennem linjen kan være med til at optimere responsen uden at bruge for meget dæmpning. 

Ja, man kan sagtens få en snore lige responskurve - men som du nævner, så kræver det mere dæmpemateriale, end jeg har lyst til at stoppe i.

Varierende mængde dæmpemateriale langs eksempelvis den åbne kanal, har jeg ikke kigget på endnu.
Men det kan gøres helt simpelt i modellen ved at opdele den åbne kanal i et antal mellemsektioner (med hver deres undersektioner - for at få præcis simulering af taper) og så specificere separate mængder dæmpning i hver mellemsektion.
Man kan så samtidig lege med TR for hver mellemsektion, hvilket også vil have en indflydelse på ripple.

Der er nærmest uendelig mange muligheder for opsætning af TL konfigurationer (og dermed også et uendeligt antal inputparametre at specificere).

Jeg har indtil nu kun beskæftiget mig med de simpleste konfigurationer, som samtidig er til at have med at gøre, rent byggeteknisk. Og her er min erfaring, at man kan komme ret langt uden brug af store mængder dæmpning.

 


Edited by Enthusiast - 07 Apr 2015 at 08:42
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 08:55
Min eneste nuværende anke mod modellen ligger i antagelsen om det fuldstændig udsktrakte dæmpemateriale, som i modellen udfylder hele tværsnitsarealet.

Sådan vil jeg nok ikke selv bygge kabinettet, men derimod forsøge kun at udfylde en fraktion af liniens tværsnitsareal med dæmpemateriale.
Derfor overvejer jeg at skifte dæmpningsmodellen på et tidspunkt. For at få en bedre fornemmelse for, hvor meget af et givent dæmpemateriale, jeg rent faktisk propper i linien.


Edited by Enthusiast - 07 Apr 2015 at 08:58
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 09:17
Det er det, jeg gør med transmissionslinjemodellen (som er en to-port model) - her er det nemt at styre dæmpningsgraden i forskellige dele af linjen.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 09:45
Originally posted by USXX

Det er det, jeg gør med transmissionslinjemodellen (som er en to-port model) - her er det nemt at styre dæmpningsgraden i forskellige dele af linjen.

Må lige høre, hvad udtrykket "to-port model" dækker over ?

At enheden ser 2 kabinetter (åbent og lukket)?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 10:14
To-porte kan bruges i mange sammenhænge - bruges ofte ved transistorkredsløb og ved beregning på transmissionslinjer (dvs. lange kabler). Anvendelsen afhænger bare af, hvilke parametre man putter ind i to-porten.

To-port generelt:

To-port ved transmissionslinje:

I forbindelse med en transmissionslinje-højttaler, er det akustiske impedanser, man putter ind i ligningerne. Du finder det alt sammen i Juha Backman's paper (han bruger Yashusi Miki's dæmpningsmodel, som er en modifikation af Delany's og Bazley's model). Tillige havde jeg gavn af J. Valacas' paper (AES preprint 4442, Experimental Investigation of Backman's Low Frequency Loudspeaker Enclosure Modelling), som også giver lidt supplerende oplysninger om ækvivalentdiagrammet.

Miki, Yashusi: Acoustical Properties of Porous Materials - Modifications of Delany-Bazley Models. Journal of the Acoustical Society of Japan (E), Vol. 11, No. 1, 1990 pp. 19-24



Edited by USXX - 07 Apr 2015 at 10:15
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 10:23
Ved TL-højttaler beregning/simulering repræsenteres hver del/sektion af kabinettet ved en to-port. Det er belastningsimpedansen på to-porten, der afgør, om det er en lukket eller åben ende - derved kommer refleksionsegenskaberne på plads. Man kan så lege med, hvor mange elementer man deler de forskellige dele af linjen op i.

Edited by USXX - 07 Apr 2015 at 10:24
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 10:46
Ok, tak for svaret.

Det er i bund og grund fuldstændig det samme, jeg foretager mig - blot uden at vide, at det hedder en to-port model.

King arbejder netop med 2x2 overføringsmatricen for to-port modellens impedans.
Ved opdeling i sektioner (både ved mellemsektioner og undersektioner) omregnes undersektionernes individuelle overføringsmatricer altid til en samlet overføringsmatrix for den samlede lukkede og den samlede åbne sektion.

Informationen om linien er åben eller lukket pålægges til sidst i form af randbetingelserne.


Edited by Enthusiast - 07 Apr 2015 at 10:58
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 11:08
Fint, så ligger det med dæmpningen jo lige til højrebenet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz