Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516 20>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 06 Mar 2015 at 19:52
Umiddelbart kan jeg ikke se noget inkonsistent i mine ligninger.

Efter at have tænkt over det, giver det jo også mening, at niveauet for porten falder, når portarealet stiger.

Ved at lave liniearealet gå mod meget store værdier (uendeligt areal), falder portniveauet mod nul og enheden spiller, som var den fuldstændig fri.
Dette bekræfter jo også, at modellen er konstistent.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2015 at 21:26
Nu skal der lige testes lidt mere og så skal jeg have kigget på King's model for dæmpning af røret.


Edited by Enthusiast - 06 Mar 2015 at 21:27
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2015 at 22:14
Har fået kigget lidt på King's model for dæmpning af transmissionslinien. Har implementeret hans model i mit regneark og resultaterne ser umiddelbart fornuftige ud.

Der er dog en størrelse i modellen, jeg er usikker på.

I King's model for dæmpningen, defineres en orden, der bl.a. indeholder et phi (\Phi).
Jeg forstår dette phi som værende en funktion, men kan ikke rigtig lure, hvilken funktion, der er tale om.


Har bla. testet med tallet phi (konstant - værdi af ca. 1.618), med cyklotomiske polynomier (som normalt navngives \Phik(x) ) (for k = 1, 2 og 3).

Men ingen af disse kan give den frekvensafhængighed af dæmpningsfaktoren (λ), som King viser i sin dokumentation.

Benytter du King's model for dæmpningen USXX?


Edited by Enthusiast - 08 Mar 2015 at 22:17
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2015 at 08:30
Nej, jeg bruger transmissionslinje-modellen. Jeg kan kun anbefale dig at læse Juha Backman's paper (som jeg tidligere har omtalt). Her finder du den fulde (og almindeligt benyttede) model for porøse absorbenter.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2015 at 08:53
Ok. Tak for svaret.

Jeg fandt i går aftes frem til en funktion (phi - cumulative distribution), som ser ud til at give så godt som identiske dæmpningsfaktorer for alle densiteter over 0.4 (lb/ft3).

Jeg ser dog stadig en lille afvigelse ved lave "stuffing densities". Afrulningen bliver ikke helt korrekt og frekvenser under 150-200 Hz ser umiddelbart ud til at blive dæmpet marginalt mere end det, King viser.

En anden problematik ved denne dæmpningsmodel er, at man antager, at dæmpematerialet er jævnt fordelt over hele rørets tværsnitsareal.
Man kan altså ikke simulere tilfælde, hvor kun en fraktion af transmissionsliniens tværsnitsareal er fyldt med dæmpemateriale. 

Man kan selvfølgelig omregne dæmpematerialets densitet, som var det strukket ud over hele tværsnitsarealet, men jeg forventer ikke, at modellen vil passe for sådanne scenarier.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2015 at 20:02
Lige en figur med de regnede dæmpningsfaktorer ved forskellige densiteter af dæmpematerialet (som udfylder hele røret).
Modellen er det korrelerede udtryk præsenteret af M. J. King. Hans figur kan ses på side 8 af hans dokument i linket.




Umiddelbart virker mine kurver for D=0.5 og D=1.0 meget lig King's.

Der er dog en forskel ved D=0.25, hvor afrulningen virker lidt anderledes i min figur.
Umiddelbart bliver området fra 30Hz til 300Hz dæmpet lidt kraftigere (højere lambda) i min beregning ved lave densiteter.

Som reference, kan jeg nævne at det MDM-3, jeg har data for, har en densitet på 0.54 lb/ft3 (ca. 8.6 kg/m3).


Edited by Enthusiast - 09 Mar 2015 at 20:04
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2015 at 21:17
Og så til de tilsvarende resultater i transmissionslinie simuleringen.

Stadig SB17MFC35-8 monteret for enden af et 2 meter åbent rør - konstant tværsnitsareal på 1xSd.

Enhedens nærfeltsrespons alene er vist nedenfor for tilfældene: fri enhed i uendelig baffel, enhed i udæmpet rør, enhed i rør dæmpet i hele røret med densitet på 0.25 lb/ft3 samt enhed i rør dæmpet i hele røret med densitet på 0.50 lb/ft3.



Og så port-mundingens nærfeltsrespons for samme rørsimuleringer .



Og endelig den samlede nærfeltsrespons for det totale system (enhed+port).



Som tidligere nævnt svarer en densitet på 0.5 lb/ft3 nogenlunde til at man fylder hele røret op med MDM-3.

Designparametre i den nuværende modelopbygning for en given enhed med kendte T/S parametre er:

- Længden af transmissionslinien
- Volumen (og dermed tværsnitsarealet) af transmissionslinien - konstant tværsnitsareal over hele liniens længde.
- Densiteten af dæmpematerialet.

Den viste konfiguration med enheden placeret i den ene ende af røret, og med konstant tværsnitsareal, bliver dog aldrig rigtig godt til brug i 2-vejs konstruktioner. Derfor bliver næste skridt at kigge på udbygninger af modellen, så man kan simulere ændringer i tværsnitsarealet langs linieforløbet (taper) samt ændre placeringen af enheden i linien (off-set).

På et tidspunkt skal jeg nok også have kigget på den avancerede dæmpningsmodel.


Edited by Enthusiast - 10 Mar 2015 at 10:20
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2015 at 08:15
Nu begynder det at ligne noget Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2015 at 10:23
Tak.

Ja man kan da godt designe en nogenlunde subwoofer med den model. Man skal bare dele stejlt ved 100-120 Hz. 


Edited by Enthusiast - 10 Mar 2015 at 10:25
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Mar 2015 at 10:33
Originally posted by Enthusiast

Tak.

Ja man kan da godt designe en nogenlunde subwoofer med den model. Man skal bare dele stejlt ved 100-120 Hz. 

Ja, jeg tror faktisk også, at det er det, TL er bedst til (i hvert fald den ægte un-tappered TL).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz