Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 20>
Author
Message Reverse Sort Order
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3116
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 04 Mar 2015 at 09:46
Kurven for portens response (som du præsenterer den) ser helt rigtig ud m.h.t. niveau. Fejlen med de 110 dB har ikke umiddelbart noget at gøre med den problemstilling, jeg påpegede - den fejl støder du nok heller ikke ind i med den metode, du regner efter. Hvor din fejl kommer fra, kan jeg ikke lige sige dig - men du får nok en aha-oplevelse lige pludselig (sådan plejer det at være).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3116
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2015 at 07:32
Der er ikke noget underligt i forskellen på de 5 Hz (hvis du tænker dig lidt om - prøv at kigge på ækvivalentdiagrammet). For et basreflekssystem peak'er portens output jo heller ikke (nødvendigvis) ved den faktiske Helmholtz-resonans. Den faktiske tuningsfrekvens er der, hvor der er udfasning/notch på nærfeltsresponsen for højttalerenheden.

Edited by USXX - 04 Mar 2015 at 09:38
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2015 at 22:21
Vil da lige hive denne her kommentar frem fra tidligere indlæg i tråden.

Originally posted by USXX

Det er forholdsvis nemt at komme i mål med at simulere frekvensgangen for enheden alene, men for at kunne simulere den samlede respons for enhed og "port", skal port-niveauet være korrekt, og det bliver det kun, når der ganges et bestemt forhold på. Det kommer ikke direkte ud af artiklen - her skal lige ringe en klokke, og det gør den kun, hvis du har grundlæggende tjek på elektro-akustik. Det er den slags mangler, jeg betegner som fagligt drilleri/udfordring - og det synes jeg, man meget ofte finder i AES-artikler. Artiklerne indeholder i princippet alt, man skal bruge, men man skal selv være skarp på detaljerne.


... og det er så der, hvor jeg står nu.
Tror for så vidt, at min model for linie outputtet er korrekt, men skal have fanget tricket, så jeg får niveauet korrekt.
Lige nu ligger pas-båndet for enheden i 0 dB - og liniens pas bånd ligger i omegnen af 110 dB.

Nedenstående figur viser nærfelts responserne for enheden og rør-mundingen (fri enhed i uendelig baffel er medtaget som reference).
Røret er 2 meter langt og tværsnitsarealet er konstant 2xSd. Der er ingen dæmpning af røret og enheden er placeret i den ene ende.

Jeg har (manuelt) trukket SPL-kurven for rør-mundingen godt 110 dB ned. Jeg har dog intet belæg for at sige, at den lige netop skal ligge der.



En sjov feature ved simuleringen er, at rør-mundingens kvartbølge-resonans ligger ca 5Hz over den kvarbølgeresonans, enheden ser.
Umiddelbart tror jeg dette er korrekt nok, men jeg har lidt problemer ved at forklare det. Måske skyldes det udstrålingsimpedansen for røret?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2015 at 10:48
Tror umiddelbart at metoden med at regne en ladningshastighed for enheden ud fra Vout - og omsætte denne til en strømningshastighed i mundingen vha ε er god nok.

Skal have kigget mine beregninger igennem i aften. Der må ligge en fejl gemt et sted.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2015 at 20:22
Bølgemodellen præsenteret i King's model kan benyttes til at regne et forhold mellem ladningshastighed i rørets ene ende, og luft strømningshastigheden i mundingen, i den anden ende.

King kalder dette forhold epsilon (ε).

Men når jeg regner strømningshastigheden i mundingen ud fra dette kriterium (med ladningshastigheden regnet fra Vout), og omsætter denne til et tryk - så giver mine resultater for SPL kurven ikke meget mening.

Et alternativ er at benytte det akustiske ækvivalent til beregne ladningshastigheden for enheden - og så omsætte denne hastighed vha. ε. Resultatet burde vel i princippet være det samme.

Men her bliver resultaterne heller ikke meningsfyldte.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2015 at 22:29
Fra det beregnede Vout (fra det elektriske ækvivalent), kan jeg regne en volumen ladningshastighed, hvormed enheden lader luft ind i transmissionslinien.

Her er sammenhængen: U(0) = Vout/Bl*Sd

Dette giver volumenhastigheden på den luft, enheden trykker ind i linien.

Denne volumenhastighed må skulle transformeres på en måde gennem linien og omsættes til et tryk i liniens munding.

Trykket i ladningspunktet og trykket i mundingen er ikke nødvendigvis ens (forskellene varierer med frekvensen), så volumenhastigheden kan ikke antages konstant, selv om tværsnitsarealet antages konstant.



Edited by Enthusiast - 28 Feb 2015 at 22:49
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2015 at 20:33
Har desværre ikke rigtig haft tid til at komme videre den seneste uges tid.
Men nu har jeg så endelig fået kigget lidt i Small's paper fra 1972 (AES reprint - oprindelig præsenteret i 1971).

Small behandler bl.a. det akustiske ækvivalent-diagram for en enhed i hel generel sammenhæng.

Her gives et matematisk udtryk for enhedens respons (SPL) udledt fra netop det akustiske ækvivalent. Dette udtryk har jeg testet for tilfældet af en fri enhed i uendelig baffel.

Jeg får dermed samme SPL kurve, som jeg tidligere har vist for det elektriske ækvivalent af samme frie enhed i uendelig baffel.
Dette giver måske god mening? Det er vel i princippet to sider af samme sag.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2015 at 21:37
AES re-print af hans oprindelige artikel (link til ekstern side).


Edited by Enthusiast - 24 Feb 2015 at 21:59
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2015 at 20:57
Du må gerne poste nogen af artiklerne her om muligt!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2015 at 20:09
Originally posted by felsby

Så du er tilbage til Gamle Testamente Big smile


Det kan man sige ja.
Men nu må jeg have sat mig lidt bedre ind i tingene.

Kan afsløre, at ham Small ikke stoppede efter det ene paper. Der er meget læsestof, hvis man har lyst til at gennemgå hans artikler for en enhed i  lukket og ventileret kabinet også Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz