Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 20>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 16 Feb 2015 at 13:03
Originally posted by USXX

Når jeg ikke havde medtaget svingspolens induktans, så er det blot fordi, jeg betragtede det som en lavfrekvensmodel (dvs. uden lavpas-afrulning opadtil). Der er jo alligevel ikke opbrydninger med i modellen, og for at det skal give rigtig mening at medtage induktansen, skal den beskrives ved en udvidet model, for en spole, der sidder omgivet af jern i et luftgab, opfører sig slet ikke som ren induktans men snarere som en semi-induktans (lidt afh. af om der også er kortslutningsringe/kobberkappe i magnetsystemet). 

Så hvis man kun er interesseret i afrulning nedefter, kan man altså udelade svingspolens induktans i King's model - eksempelvis for transmissionline subwoofere?
Men hvis man arbejder med fuldtoner, eller som i mit tilfælde, en bas/mellemtone, giver det vel mening at medtage den i modellen. Også selvom der er tale om en oversimplificeret model for induktansen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 13:23
Ved lavfrekvens (dvs. i enhedens stempelområde) kan du fint udelade Le. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 13:28
Jeg vil være fraværende fra diskussionen (og forum) de næste par uger.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 13:32
Ok. 
Du skal have mange tak for hjælpen - og tålmodigheden Embarrassed

Jeg har fået nogenlunde styr på de dele af grundmodellen, der var uklare for mig. Så det burde være muligt, at komme videre herfra.


Edited by Enthusiast - 16 Feb 2015 at 20:28
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 21:14
Efter der (med stor hjælp fra USXX) kom styr på modellen for den frie enhed i  uendelig baffel, har jeg udbygget den fungerende model ved at inkludere M.J. King's elektriske impedansmodel for en lukket transmission line (indsat som parallel-komponent i det elektriske ækvivalentdiagram for enheden).
Serie induktansen for enheden har jeg udeladt indtil videre.

Følgende simuleringer er lavet for en SB17NRXC35-8 enhed - og sammenligner den relative nærfeltsrespons af den frie enhed i uendelig baffel samt enheden i et LUKKET rør med en længde af 1 meter. Tværsnitsarealet af det lukkede rør er konstant over hele rørets længde og svarer til 2xSd for enheden, hvilket giver et total rørvolumen på 23.6 liter.

Figurerne viser de relative SPL samt faser for enheden i de to scenarier. Begge enheders båndpas ligger i 0 dB.

 

Modellen for den lukkede transmissionline forudsiger voldsomme udfasninger i enhedens nærfeltrespons forårsaget af røret. Dette sker første gang omkring 86Hz (første nul/node). Kvartbølgeresonansen ved 171Hz er ligeledes tydelig og udfasninger og resonanser fortsætter op gennem frekvensspektret.
Fasen for enheden i røret bliver ligeledes kraftigt påvirket af røret. De "bløde" fasedrej sker over smallere frekvensintervaller og fasen skifter skarpt 180 grader ved alle rørets nuller (nodes).

Som en test af model-implementeringen har jeg øget volumenet i rørsimuleringen til 10000 liter.

Når volumen af røret bliver uendelig stort, burde modellen falde tilbage til simuleringerne for den frie enhed i åben baffel.

Dette er vist nedenfor, hvor rørvolumenet altså er øget til 10m3 (dog stadig et stykke vej op til det uendelige Smile).

 

Som det ses falder modellen rigtig nok tilbage mod den frie enhed i uendelig baffel. Selv ved et rørvolumen på 10m3 er rørets nuller og resonanser dog stadig tydelige på den simulerede nærfelt-respons og fase.
Simuleringerne bekræfter altså, at rørets impedansmodel er inkluderet i modellen efter hensigten.

Hvorvidt rør-impedansmodellen i sig selv så er korrekt implementeret, er et andet spørgsmål, som jeg endnu ikke har fundet ud af, hvordan jeg tester.


Edited by Enthusiast - 16 Feb 2015 at 21:17
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 21:35
Næste skridt er at ændre randbetingelsen i rør-impedansmodellen, så røret åbnes op i modsatte ende af enheden.
Det skulle meget gerne få nærfeltsrespnsen for enheden til at blive lidt pænere.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2015 at 22:34
Er kommet lidt videre her til aften. Har bl.a. fundet fejl i beregningerne, som forklarer de mærkeligt udseende SPL kurver for det lukkede rør.

Skal have testet lidt mere, før jeg tør konkludere noget.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 13:36
Har lige opdaget denne højttaler (Bud Fried Towers)

Den får umiddelbart rimelige anmeldelser på nettet - selvom den dog bliver kritiseret lidt for powerresponsen off-axix (formentlig dyk omkring delefrekvensen).

Men det sjove er, at de også benytter de 6½" Peerless HDS enheder, jeg har udset mig.
Højttaleren er en 2-vejs MTM transmission line.

Bliver spændende, når jeg endelig har noget model oppe at køre. Tror det kan blive godt med denne enhed.


Edited by Enthusiast - 18 Feb 2015 at 21:30
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 21:23
Så tror jeg, jeg har fået rettet fejlene i den lukkede rør-model.

Jeg har skiftet til en anden enhed igen, så jeg nu regner på SB17MFC35-8. Den ser på papiret ud til at passe bedre til TL - så den er nok bedre som regneeksempel.

Respons og fase kurver for enheden i et 2 meter langt lukket rør ser nu således ud. Tværsnitsarealet er konstant 2*Sd og røret er fuldstændig tomt/udæmpet.







Edited by Enthusiast - 18 Feb 2015 at 21:28
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2015 at 21:34
Og så for samme rør - bare åbnet op i modsatte ende af enheden.

Nærfeltsrespons for enheden alene.



og fasen




Edited by Enthusiast - 18 Feb 2015 at 21:36
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz