Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 20>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 16 Feb 2015 at 11:10
For SB17NRXC35-8 fås tilsvarende:

Ch = 316 uF
Lh = 78.3 mH
Rh = 79.1 ohm

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:11
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by USXX

De udtryk, jeg har givet dig til beregning af de elektriske ækvivalentkomponenter, er i overensstemmelse med Thiele/Small-modellen. Du kan verificere komponentværdierne ved at kontrol-beregne resonansfrekvensen:

Fs = 1 / (2*pi*kv.rod(Lh*Ch)) = 1 / (2*pi*kv.rod(Mms*Cms))


Jeg mistænker også mere Kings ene udtryk for kapacitansen Smile
Det returnerer en meget lille værdi (~10^(-15)) - hvis jeg har regnet rigtig.

Hvad er det for et udtryk?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:13
Hvis den værdi, du beregnede med King's udtryk, var rigtig, så ville din kurve jo være helt forkert!

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:22
Originally posted by USXX

Hvis den værdi, du beregnede med King's udtryk, var rigtig, så ville din kurve jo være helt forkert!


Det bliver den også Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:22
Jeg får også en meget forkert værdi, med hans udtryk - men en meget for stor værdi for kondensatoren (samme klart forkerte værdi ved gentagen kontrolberegning).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:24
Stol trygt på mine udtryk - jeg har excelleret i det her i snart 20 år, og udtrykkene har været de samme hele tiden Wink  (og hvis/når jeg laver en bøf, skal jeg nok korrigere det - nogle gange går det jo lidt stærkt).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:28
Det er intet underligt i, at enhedens (læs svingspolens) induktans er en serie-komponent. Svingspolen er en spole med modstand og induktans - ækvivalentet herfor er er en modstand (Re) i serie med en induktans (Le). Hvad havde du forestillet dig?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 12:00
Originally posted by USXX

Jeg får også en meget forkert værdi, med hans udtryk - men en meget for stor værdi for kondensatoren (samme klart forkerte værdi ved gentagen kontrolberegning).

Når jeg nu regner det igen, så får jeg også en for stor værdi. Jeg må have lavet en fejl før.
Har prøvet at skrive udtrykket fuldt ud i et udtryk som kun indeholder T/S parametre.

Men så får jeg bare en endnu større værdi Confused

Tror bare jeg benytter dine udtryk - de er markant simplere - og ser ud til at give en fornuftig opførsel i responsen. Og så giver de jo også samme værdier for de andre komponenter.


Edited by Enthusiast - 16 Feb 2015 at 12:59
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 12:05
Originally posted by USXX

Det er intet underligt i, at enhedens (læs svingspolens) induktans er en serie-komponent. Svingspolen er en spole med modstand og induktans - ækvivalentet herfor er er en modstand (Re) i serie med en induktans (Le). Hvad havde du forestillet dig?

Undrede mig bare over, at man i den frie enhed i inf. baffel ikke havde voice coil induktansen med, og så kom den ind som seriekomponent, når den pludselig kommer i et kabinet, der yder en modstand på bagsiden af enheden.

Det giver selvfølgelig god mening at håndtere modstand og induktans i spolen individuelt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 12:14
Når jeg ikke havde medtaget svingspolens induktans, så er det blot fordi, jeg betragtede det som en lavfrekvensmodel (dvs. uden lavpas-afrulning opadtil). Der er jo alligevel ikke opbrydninger med i modellen, og for at det skal give rigtig mening at medtage induktansen, skal den beskrives ved en udvidet model, for en spole, der sidder omgivet af jern i et luftgab, opfører sig slet ikke som ren induktans men snarere som en semi-induktans (lidt afh. af om der også er kortslutningsringe/kobberkappe i magnetsystemet). 

Edited by USXX - 16 Feb 2015 at 12:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz