Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 20>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 15 Feb 2015 at 13:24
Originally posted by Enthusiast

Hm... kan lige se, at jeg mangler en definition på Rms? 

Er det det samme som Qms? 

Nej, Qms er den mekaniske Q-værdi, som er dimensionsløs. Rms er det mekaniske tab. Sammenhængen er:

Qms = 2*pi*fs*Mms/Rms

(SI-enheder)

Jeg kan anbefale dig at studere sammenhængen mellem parametrene - fx her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small   (se afsnittet Small signal parameters)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 20:04
Har slavisk fulgt tidligere nævnte fremgang for en enhed i åben baffel.
Valgte en anden enhed (SB17NRXC35-8), i fald der skulle være noget rod med mine T/S parametre.

Har hele tiden arbejdet med SI enheder på alle input parametre, så det er ikke der, problemerne ligger.
Hvor jeg for den viste enhed i åben baffel får en mere rimelig afrulning nedefter, ligger mit pasbånd stadig slet ikke i 0 dB (for en indgangsspænding på 1V).



Rent matematisk er modellen for dette system er jo ikke kompliceret, så jeg står lidt uforstående overfor, hvor det går galt.
Skal have kigget på dokumentationen for regnearket for at se, at jeg nu også regner på de komplekse tal, som jeg gerne vil.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 21:39
Det ser fuldstændig korrekt ud. Det med niveauet er min fejl. Du skal selvfølgelig ikke dividere med de 20 uPa, når det er det relative niveau, du ønsker vist.

Edited by USXX - 15 Feb 2015 at 21:42
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 21:41
Når du her dividerer med de 20 uPa, får du et niveau svarende til 1 Pa - og det er ret præcist 94 dB.

Ved resonansfrekvensen (32 Hz), skal det relative niveau være 20*log(Qts) = 20*log(0.34) = -9.37 dB, og det ser jo helt rigtigt ud Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2015 at 22:30
Ah...det forklarer jo problemet. Takker.

Så ser det hele mere rigtigt ud.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 07:41
Smukt! Smile

Det er strengt taget heller ikke korrekt her at kalde det SPL her, for det er jo ikke Sound Pressure Level for 1 V, der vises - men det relative niveau. Anyway, det er en mindre detalje. Det ser ud til, at du har helt tjek på beregningerne Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 10:16
En lille sejr, men dog en sejr Smile

Så kan man gå skridtet videre og sammenligne med King's elektriske ekvivalent for samme enhed i et rør.

Her har King lagt en voice coil induktans (for enheden) i serie med serie-modstanden og så er rørets elektriske impedans koblet på som en parallel-komponent.

Hvis jeg sammenligner de enhedsrelaterede komponenters værdier i King's diagram med dem, jeg har regnet i tilfælde for inf. baffel, stemmer de fint overens for seriemodstanden (selvfølgelig) og rimelig godt for parallelinduktansen og parallelmodstanden (små variationer på under 1% - måske pga afrunding i mine overslagsberegninger).

Jeg ser dog en markant forskel på 11 størrelsesordener for den regnede parallel kapacitans (Kings udtryk vs. de her i tråden givne udtryk (USXX)).

Det undrer mig , at der kan være så stor forskel. Det undrer mig samtidig at enhedens induktans er koblet ind som en serie-komponent. Men det kan måske forklares ved at enheden nu arbejder på en anden måde?
Det må jeg kunne læse op på.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 10:59
De udtryk, jeg har givet dig til beregning af de elektriske ækvivalentkomponenter, er i overensstemmelse med Thiele/Small-modellen. Du kan verificere komponentværdierne ved at kontrol-beregne resonansfrekvensen:

Fs = 1 / (2*pi*kv.rod(Lh*Ch)) = 1 / (2*pi*kv.rod(Mms*Cms))



Edited by USXX - 16 Feb 2015 at 11:00
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:07
Med parametrene for Peerless enheden fra Madisound's hjemmeside, får du:

Ch = 292,46 uF
Lh = 47,17 mH
Rh = 27,9 ohm

Kontrolberegning giver Fs = 42,85 Hz  (de opgiver 43 Hz - det er meget normalt at afrunde denne værdi i databladet til nærmeste hele eller halve Hz).


Edited by USXX - 16 Feb 2015 at 11:08
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2015 at 11:08
Originally posted by USXX

De udtryk, jeg har givet dig til beregning af de elektriske ækvivalentkomponenter, er i overensstemmelse med Thiele/Small-modellen. Du kan verificere komponentværdierne ved at kontrol-beregne resonansfrekvensen:

Fs = 1 / (2*pi*kv.rod(Lh*Ch)) = 1 / (2*pi*kv.rod(Mms*Cms))


Jeg mistænker også mere Kings ene udtryk for kapacitansen Smile
Det returnerer en meget lille værdi (~10^(-15)) - hvis jeg har regnet rigtig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz