Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 20>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 13 Feb 2015 at 19:09
Nu begynder kredsløbsteorien at falde på plads. Tak for hjælpen.

Der hvor kæden stadig hopper af, er formuleringen af indgangsspændingen.

Denne antages konstant over de simulerede frekvenser, men skal stadig Laplace transformeres, før overføringsfunktionen ran regnes.

Ved Laplace transformering af en konstant (k) får man konstanten delt med s (k/s).

Vil det sige, at min indgangsspænding i dette tilfæle vil skulle udtrykkes som Vin/s, hvor s=jw?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 20:49
Indgangsspænding bestemmer du helt selv - overføringsfunktionen er den samme. For at gøre det hele let, holder/sætter man indgangsspændingen konstant (ligesom når man sweeper en højttaler eller måler frekvensgang på en forstærker).

Altså:

Vin(s) = 1    (ikke noget med ekstra s'er eller Laplace-transformation - vi er allerede i Laplace-domænet, og her er indgangsspændingen en konstant!)




Edited by USXX - 13 Feb 2015 at 20:50
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 20:54
I øvrigt skal du slet ikke bruge indgangsspændingen for at beregne overføringsfunktionen. Overføringsfunktionen, H(s), fremkommer ved spændingsdeler-udtrykket - at det så er lig Vout(s)/Vin(s) ligger jo i sagens natur, og det er her, at det bliver nemt, hvis du holder indgangsspændingen konstant lig 1, for da er udgangsspændingen, som skal transformeres om til et lydtryk, givet direkte ved overføringsfunktionen. Jeg kan ikke udtrykke det mere klart. 

Edited by USXX - 13 Feb 2015 at 20:55
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 20:56
En konstant Laplace-transformeret er stadig en konstant (den samme konstant).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 21:01
Forrresten, hvis du sætter Vin(s)=1/s og bagefter invers Laplace-transformerer det hele (tilbage i tidsdomænet), så får du step-responsen.

Edited by USXX - 13 Feb 2015 at 21:01
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 21:20

Ok, så må jeg have lavet en fejl et sted. Jeg får på ingen måde meningsfyldte resultater.

Jeg regner på det simpleste tilfælde, hvor enheden sikker monteret i et 1 meter langt, lukket rør.

Figuren nedenfor viser mine resultater for enhedens frekvensrespons og den akustiske impedans af røret (for en arbitrær lufthastighed på 5 m/s i driver-enden).



Det giver umiddelbart god mening, at enheden har sine resonanser ved de frekvenser, hvor den akustiske impedans når sine ekstremaer. Men giver det mening, at enhedens nodes (nuller) ligger der hvor den akustiske impedans er 0?

Og så er der hele historien med de negative SPL samt at SPL falder med stigende frekvens.





Edited by Enthusiast - 13 Feb 2015 at 21:21
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 21:25
Næ... det må da være omvendt.
Enhedens nuller skal ligge ved rør-impedansernes ekstremaer og enhedens resonanser, når rør-impedansen bliver nul.

Der er noget, der bliver vendt forkert i mine beregninger. 


Edited by Enthusiast - 13 Feb 2015 at 21:26
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 21:42
Svaret på SPL kurvens position i forhold til liniens akustiske impedans ligger nok i, at den elektriske del af enheden ser den akustiske linies elektriske impedans, som i modellen er defineret som invers proportional med den akustiske impedans.

Det forklarer, hvorfor nuller og resonanser ligger, hvor de gør.

Men det forklarer ikke, hvorfor min model sænker enhedens SPL med stigende frekvens.


Edited by Enthusiast - 13 Feb 2015 at 21:53
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 21:51
Sådan her ser SPL kurven ud sammen med den elektriske impedans for den akustiske linie.



Der giver det mening med enhedens resonanser og nuller.
Men der er stadig noget helt grundlæggende galt med beregningen af SPL kurven.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2015 at 08:16
Ja, der er noget galt. Kører du med en teoretisk ideel enhed/boundary eller har du en rigtig enhed med i ækvivalentet? Det springer jo i øjnene, at den ikke ruller af nedadtil.

Edited by USXX - 14 Feb 2015 at 08:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz