Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 20>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 09 Feb 2015 at 20:08
Hvilke kurver?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 20:10
Ok, der var du hurtig...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 21:25
Har kigget videre på modellen her til aften, men er gået i stå i ækvivalensdiagrammerne.

Det kræver lidt nærlæsning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 08:36
Det er jo umiddelbart den nemmere del, men hvis ikke man er vant til at arbejde med ækvivalentdiagrammer, kan jeg godt se, at den lige skal vendes i hovedet. Hvilken del af det driller? Hvis du regner på et elektrisk ækvivalent, skal du transformere spændingen over den/de relevante komponent(er) om til et lydtryk - her hjælper Laplace.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 11:31
Tjo...
Må kigge lidt på kredsløbsteorien i aften.

noget med

Z_R = R
Z_L = i w L
           1
Z_c = i w C

for ideelle komponenter.


Edited by Enthusiast - 12 Feb 2015 at 13:06
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 12:36
Ja, det er impedanserne for de elektriske komponenter i ækvivalentet (normalt bruger man dog ikke ZR - men bare R, da den er rent resistiv).

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 20:48
Er lidt i tvivl om, hvorvidt min spændingskilde i det elektriske ækvivalent skal være frekvensafhængig?

Eller kan man ligesom, når man regner en gennemsnits effekt afgivet ved vekselstrøm, blot benytte RMS spændingen og dermed regne en gennemsnits hastighed på membranen?

Jeg tænker at sådan en typisk 2.83 V er en RMS spænding. Vil jeg kunne bruge den direkte og blot dele med min beregnede Z_total for den elektriske kreds? Det ville give mig en gennemsnits strømstyrke i kredsen.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg bruge real-delen af denne strøm til at regne hastigheden på membranen?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 21:05
På den anden side, så er Z_total jo frekvensafhængig, så det giver måske ikke mening alligevel?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 21:55
Og så skal man jo også have en reference på fasen, så det dur nok ikke. Spændingen skal nok afhænge af frekvensen.

Noget a la Vrms*sqrt(2)*sin(iw) ?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 06:01
Du komplicerer tingene unødigt. Ja, spændingen er (i princippet) frekvensafhængig, men da input-spændingen i simuleringen er konstant for alle frekvenser, er det jo bare et tal, der bestemmer niveauet. Det er overføringsfunktionen, du regner på/er interesseret i, for det er den, der giver udgangsspændingen, som transformeres direkte om til et lydtryk. Du kan jo bare sætte Vin(s) = 1, så er udgangsspændingen givet direkte ved overføringsfunktionen:

H(s) = Vout(s)/Vin(s) , hvor s = j*w  (matematikere bruger i, svagstrømsingeniører bruger j).

Transformation til lydtryk: p(s) = Vout(s)*s*k

k er følsomhedsfaktoren, der blot sikrer korrekt niveau for en given indgangsspænding.

SPL = 20*log(|p(s)|/po) , hvor po er reference-lydtrykket, som er 20 uPa (20*10^-6 Pa).






Edited by USXX - 13 Feb 2015 at 06:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz