Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 20>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 05 Feb 2015 at 12:59
I øvrigt nogle imponerende simuleringer, du viser der Ulrik.

Der er du jo næsten inden for +/- 3dB helt op til 1kHz i den samlede respons. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 13:03
Originally posted by Enthusiast

I øvrigt nogle imponerende simuleringer, du viser der Ulrik.

Der er du jo næsten inden for +/- 3dB helt op til 1kHz i den samlede respons. 

Tak! Og det er nok ca. as good as it gets (medmindre man overdæmper).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 13:05
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by USXX

Hvilket program bygger du modellen op i (eller laver du selv et program)?

Jeg ligger ikke helt fast på noget endnu.
Det kommer meget an på selve modellens kompleksitet. Som jeg umiddelbart så formelerne, så var der tale om lidt 2. ordens differentialligninger mm. Dead
Men det så ud som om, at ligningerne var løst og man fik anvendelige udtryk for trykmodel, impedans og respons?

Hvis det er til at have med at gøre rent numerisk vil jeg nok lave noget selv (dog uden nogen skelen til brugergrænseflade).

Lad os nu se.

Du behøver ikke at skulle løse differentiallignerne. Det væsentlige er, at dit miljø kan arbejde med komplekse tal.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 13:07
Originally posted by USXX

 
Du behøver ikke at skulle løse differentiallignerne. Det væsentlige er, at dit miljø kan arbejde med komplekse tal.

Se den havde jeg fx ikke set komme. Jeg må i gang med at læse op på modellen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 13:14
Du kan da godt vælge at gå vejen med differentialligningerne i stedet.... I sidste ende er det jo to sider af samme sag.


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2015 at 10:21
Puha. Det kommer til at tage tid med den model.

Har fået kigget lidt på det i går aftes - og sat lidt indledende testberegninger op i et regneark.

King giver et indledende beregningseksempel, som jeg forsøger at følge.
Der er lidt forståelsesmæssige ting, der driller mig endnu - så selv om jeg for en frekvens på 1 Hz kan regne et rigtigt porttryk som funktion af en given exitering af enheden, så kan jeg ikke få mit regneark til at give korrekte porttryk ved højere frekvenser (over 100Hz driver min model markant i forhold til King's beregnede kurver).
I mine beregninger falder porttrykket monotont med stigende frekvens. Jeg ser ingen resonanser Angry

Jeg må have misforstået noget i modellen, evt. hvorledes frekvensen skal indgå i formelerne. Det skal der kigges på.


Edited by Enthusiast - 07 Feb 2015 at 10:31
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2015 at 17:54
Det er herligt med lidt matematiske udfordringer - det holder hovedet skarpt Wink
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2015 at 22:28
Har brugt lidt tid ved regnearket her til aften, og nu passer pengene.

Havde egentlig skrevet de første ligninger rigtig nok op. Skulle bare lige gennemskue, hvad der reelt blev benyttet som sammenligningsgrundlag.

Man kommer som bekendt ikke langt med at sammenligne æbler og pærer.
Men nu passer mundingstrykket og modellen viser de resonanser, man ville forvente at se.
Fasen er også lige i øjet.

Så mangler jeg bare resten Smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 08:10
Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 20:05
Så har jeg et par tryk ligninger kørende i regnearket.

Figuren nedenfor viser mine resultater fra det regne-eksempel, King giver for en 1 meter lang, lukket, udæmpet akustisk transmissionslinie med konstant tværsnitsareal.
Transmissionslinien "lades" i "load" enden med en trykbølge, med hastigheden 0.001 m/sek.
Figuren nedenfor viser så, hvorledes tryk i ladepositionen (rød kurve - enhedens position) afhænger af ladefrekvensen. På samme måde vises tryk som funktion af ladefrekvens i transmissionsliniens lukkede ende (blå kurve).



Fasen i de to positioner kan ligeledes regnes.
De to positioner spiller i dette tilfælde i fase for alle frekvenser under det første tryk-minimum.



Ovenstående resultater siger i sig selv ikke meget omkring en reel transmissionline højttaler. Men de danner grundlag for den akustiske impedansmodel, som er næste skridt på vejen.



Edited by Enthusiast - 10 Feb 2015 at 08:27
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz