Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <12345 20>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 05 Feb 2015 at 11:13
Der er en lidt "farlig"/misvisende vej, du går, synes jeg. Enhedens nærfeltsrespons viser slet ikke de samme resonanser som den samlede respons - og de bump på impedanskurven, som resonanserne giver anledning til, kan sagtens fjernes - det er blot et spørgsmål om rigelig dæmpning, men det er slet ikke optimalt for frekvensresponsen eller den opfattede lydkvalitet. Vær i øvrigt opmærksom på, at du absolut bør medtage modellen for dæmpematerialet i din model - ellers vil resonanserne og puklerne hele tiden slå fuldt igennem i simuleringerne.

Edited by USXX - 05 Feb 2015 at 11:15
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 11:23
Originally posted by USXX

Der er en lidt "farlig"/misvisende vej, du går, synes jeg. Enhedens nærfeltsrespons viser slet ikke de samme resonanser som den samlede respons - og de bump på impedanskurven, som resonanserne giver anledning til, kan sagtens fjernes - det er blot et spørgsmål om rigelig dæmpning, men det er slet ikke optimalt for frekvensresponsen eller den opfattede lydkvalitet. Vær i øvrigt opmærksom på, at du absolut bør medtage modellen for dæmpematerialet i din model - ellers vil resonanserne og puklerne hele tiden slå fuldt igennem i simuleringerne.

Modellen for dæmpematerialet er jeg helt med på nødvendigheden af. Samtidig skal jeg have inflydelsen af Taper og off-set af enheden.

Ideen med simuleringerne ville i mit tilfælde være at forsøge at lave et design, der med et minimum af dæmpemateriale giver en fornuftig impedanskurve på enheden (og dermed fornuftig nærfelt-respons af enheden).

Jeg var ikke klar over, at den samlede TL kan have resonanser, som ikke kan ses på impedans/nærfelts kurverne.


Edited by Enthusiast - 05 Feb 2015 at 11:24
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 11:27
Ok, det lyder fornuftigt - og ja, offset og taper er ret afgørende for et godt resultat. Ved simulering af taper kræves et tilpas stort antal elementer (inddelinger af linjen) - afh. af hvor højt op i frekvens man ønsker et brugbart resultat. Det bliver spændende at se, hvad du kommer frem til.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 11:31
Originally posted by USXX

Ok, det lyder fornuftigt - og ja, offset og taper er ret afgørende for et godt resultat. Ved simulering af taper kræves et tilpas stort antal elementer (inddelinger af linjen) - afh. af hvor højt op i frekvens man ønsker et brugbart resultat. Det bliver spændende at se, hvad du kommer frem til.

Jeg er lige så spændt på, om jeg overhovedet kan omsætte ligningerne til brugbare resultater. Big smile

Nu står de næste par aftener på intensiv læsning Geek
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 11:38
Den samlede respons er jo en kompleks sum af enhedens og porten respons (og det er her, at det korrekte port-niveau er afgørende). Jo, det er basalt set de samme resonanser, du ser på enhedens nærfeltsrespons som på den samlede respons, men på den samlede respons slår resonanserne jo meget mere igennem (og har et lidt anderledes udseende) - meget mere end hvad de små pukler på impedanskurven måske umiddelbart giver indtryk af (særligt når man har dæmpning med i modellen). Her ses en tilfældig simulering, jeg lige har kørt i Mathcad.




Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 11:41
Hvilket program bygger du modellen op i (eller laver du selv et program)?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 11:46
Her samme simulering - bare helt uden dæmpning:




Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 12:20
Så er det at jeg får lyst til at se en reflekssimulering i et sammenligneligt kabinet Big smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 12:36
Det er langt langt kønnere - også med medtagelse af stående bølger og refleksioner inde i kabinettet. Jeg synes personligt ikke, at TL er bøvlet værd - jo måske en ægte TL (dvs. untapered) til ren dybbas.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 12:56
Originally posted by USXX

Hvilket program bygger du modellen op i (eller laver du selv et program)?

Jeg ligger ikke helt fast på noget endnu.
Det kommer meget an på selve modellens kompleksitet. Som jeg umiddelbart så formelerne, så var der tale om lidt 2. ordens differentialligninger mm. Dead
Men det så ud som om, at ligningerne var løst og man fik anvendelige udtryk for trykmodel, impedans og respons?

Hvis det er til at have med at gøre rent numerisk vil jeg nok lave noget selv (dog uden nogen skelen til brugergrænseflade).

Lad os nu se.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz