Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Afstemning af 2-vejs Transmission Line

 Post Reply Post Reply Page  <1234 20>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Afstemning af 2-vejs Transmission Line
    Posted: 04 Feb 2015 at 19:37
Har fået kigget lidt mere på sagen.

Alle mine overslagsberegninger går i øst og vest alt efter hvilken beregner, jeg benytter.

Tror bare jeg må bygge skidtet og prøve mig frem.




Edited by Enthusiast - 04 Feb 2015 at 19:42
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2015 at 21:32
- men lidt teori skader aldrig, og denne artikel er moderen til alle TL designs Smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 08:24
Teori skader aldrig, og for TL er der lige så fin overensstemmelse mellem teori og praksis som for fx basrefleks - teorien er bare mere kompliceret. Flere af online beregnerne er desværre ret dårlige - den på mh-audio.nl er direkte ubrugelig (det samme gælder nogle af de tilnærmede opskrifter derude).

Held og lykke med trial and error - det kommer til at tage tid at nå helt i mål - men tro på det!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 08:47
Originally posted by felsby

- men lidt teori skader aldrig, og denne artikel er moderen til alle TL designs Smile

Helt enig - men har bare haft ufattelig svært ved at finde konsistente teoretiske betragtninger fra flere uafhængige kilder.

Men tak for linket. Den vil jeg lige læse.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 08:52
Det er nemlig en fin artikel, Felsby linker til - det er fundamentet.

Her er i øvrigt al den teori, du behøver:

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 08:57
Originally posted by USXX

Teori skader aldrig, og for TL er der lige så fin overensstemmelse mellem teori og praksis som for fx basrefleks - teorien er bare mere kompliceret. 
Det er jeg slet ikke i tvivl om. Men teorien for TL er bare knapt så let tilgængelig som teorien for basrefleks.
Du har tidligere linket til to AES papers om TL. Er al nødvendig teori (for at opstille en brugbar model) at finde i disse papers? 

Originally posted by USXX

 Flere af online beregnerne er desværre ret dårlige - den på mh-audio.nl er direkte ubrugelig (det samme gælder nogle af de tilnærmede opskrifter derude).
Det er også min konklusion efter at have prøvet lidt forskelligt.

Originally posted by USXX

Held og lykke med trial and error - det kommer til at tage tid at nå helt i mål - men tro på det!
Ja tak. Skal have udtænkt et test kabinetdesign, der rimelig nemt tillader ændring af placering og mængde af dæmpemateriale i hele TL.
Når dette er udtænkt, går jeg nok i gang med at bygge testkabinetter.


 


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 09:02
Originally posted by USXX

Det er nemlig en fin artikel, Felsby linker til - det er fundamentet.

Her er i øvrigt al den teori, du behøver:


Hm... har tidligere kigget på den hjemmeside - men alle ligningerne så mærkelige ud.
Nu ser de pludselig rigtige ud.
Det er lige præcis den teori, jeg skal bruge.

Så er det bare at gå i gang på tasterne :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 09:15
Der er to væsentlige artikler om TL. Den ene er den, Felsby har linket til ovenfor - den anden er A One-Dimensional Model of Loudspeaker Enclosures af Juha Backman (AES preprint 3827), som jeg selv har henholdt mig til, da jeg lavede min Mathcad model. Uanset hvilken vej, du vælger, skal du have tjek på ækvivalentdiagrammer og analogier, hvis du selv vil opbygge en model. Alt, du skal bruge, er i artiklerne, men der er ikke en færdig opskrift - du skal selv stykke det sammen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 09:34
Det er forholdsvis nemt at komme i mål med at simulere frekvensgangen for enheden alene, men for at kunne simulere den samlede respons for enhed og "port", skal port-niveauet være korrekt, og det bliver det kun, når der ganges et bestemt forhold på. Det kommer ikke direkte ud af artiklen - her skal lige ringe en klokke, og det gør den kun, hvis du har grundlæggende tjek på elektro-akustik. Det er den slags mangler, jeg betegner som fagligt drilleri/udfordring - og det synes jeg, man meget ofte finder i AES-artikler. Artiklerne indeholder i princippet alt, man skal bruge, men man skal selv være skarp på detaljerne.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2015 at 11:03
Originally posted by USXX

Det er forholdsvis nemt at komme i mål med at simulere frekvensgangen for enheden alene, men for at kunne simulere den samlede respons for enhed og "port", skal port-niveauet være korrekt, og det bliver det kun, når der ganges et bestemt forhold på. Det kommer ikke direkte ud af artiklen - her skal lige ringe en klokke, og det gør den kun, hvis du har grundlæggende tjek på elektro-akustik. Det er den slags mangler, jeg betegner som fagligt drilleri/udfordring - og det synes jeg, man meget ofte finder i AES-artikler. Artiklerne indeholder i princippet alt, man skal bruge, men man skal selv være skarp på detaljerne.

Tak for kommentarerne.
Jeg har ingen elektronik- eller akustik-mæssig uddannelse, men burde have den nødvendige baggrund for at forstå matematikken og fysikken bag ligningerne.
Det vigtigste for mig er egentlig også at kunne simulere enhedens opførsel i TL, så jeg kan se, at jeg ikke laver noget med alt for uheldige impedans-peaks.
Om den elektro-akustiske klokke så lige ringer eller ej må tiden vise Smile


Edited by Enthusiast - 05 Feb 2015 at 11:04
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz