Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Soundbar - version XXL
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Soundbar - version XXL

 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Soundbar - version XXL
    Posted: 12 Feb 2015 at 11:33
Hej alle sammen.

Jeg vil først takke for den interesse I har vist for mit nye projekt – det er en fornøjelse.

Som jeg tidligere har skrevet, så hælder jeg meget til at følge de anbefalinger der kommer fra folkene her på siden.

Samtidig vil jeg også gerne blive (lidt) klogere og få en større forståelse for dette mysterium kaldet ”Højttalere”!

Jeg er som sagt ude efter en højttaler der vil fungere optimalt som LCR i et surround system, hvor det er meningen at der deles ved 80Hz.

Jeg har kigget nærmere på de 2 grafer som Felsby lagde op på min tråd og det er dem jeg nok ikke forstår at læse korrekt.




Når jeg kigger på de 2 grafer som en total novise, så vil jeg jo mene at versionen med basporte er ”bedst” da den først begynder at rulle af ved ca 90 Hz og har F3 ved ca 55Hz.

Versionen i det lukkede kabinet ruller af allerede fra 120Hz og F3 ligger ved 90Hz.

Men alligevel lyder det som om at anbefalingen fra dette forum går på det lukkede kabinet.

Som sagt vil jeg gerne lære lidt her, så jeg vil spørge om I kan give en forklaring (for dummies!) på forskellene på de 2 forskellige versioner og hvad der gør det lukkede kabinet til det bedste valg?


På forhånd tak

Hilsner


Edited by Svenskeren - 12 Feb 2015 at 13:55
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 14:52
Lukket kabinet er mere enkelt, og mere tilgivende overfor variationer i enhedens data. Og når enheden ikke skal spille dybbas, falder det bedste argument for refleks bort.

Det lukkede kabinet er kun 2dB nede ved 100Hz, og da subben ikke helt er holdt op med at sige noget ved den frekvens, vil de sandsynligvis summere op til fuldt niveau, hvis fasen passer.

Kan man ikke vende fase på din surroundreceiver?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 15:08
Den elektriske fase kan jo bare vendes på højttaleren, hvis det skulle være nødvendigt. Nu er det nok lige så meget rent delay, man skal se på, og det klares jo ved at flytte/forskyde sub'en (eller forhåbentlig sub'erne) fysisk. Samtidig er der som regel så store problemer med room modes i den dybe bas, at man næppe kan konstatere, om de summerer fladt (andet end hvis man måler demhver for sig i nærfeltet og så matematisk summerer dem i fjernfeltet). 

Edited by USXX - 12 Feb 2015 at 15:10
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2015 at 16:44
Originally posted by felsby

Lukket kabinet er mere enkelt, og mere tilgivende overfor variationer i enhedens data. Og når enheden ikke skal spille dybbas, falder det bedste argument for refleks bort.
Det lukkede kabinet er kun 2dB nede ved 100Hz, og da subben ikke helt er holdt op med at sige noget ved den frekvens, vil de sandsynligvis summere op til fuldt niveau, hvis fasen passer.
Kan man ikke vende fase på din surroundreceiver?<mytubeelement id="myTubeRelayElementToTab" ="relayPrefs" =""loadBundle":true"></mytubeelement>


Hej Felsby
Mine subber (ja - der er 2!) er trukket af en separate forstærker, hvor jeg kan lege med fase, så det kommer ikke til at give problemer.

Jeg begynder at hælde imod det lukkede cabinet
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 13:58
Men selv om jeg hælder, så prøver jeg stadig at forstå hvilke fordele jeg får ved at anvende det lukkede cabinet? - altså forklaret for en dummy!!

Hilsner

Edited by Svenskeren - 13 Feb 2015 at 13:59
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 19:39
Væsentligste argument: du har ikke brug for den ekstra bas som reflekskabinettet kan levere!
og derudover er et lukket kabinet:
nemmere
mere forudsigeligt
med mindre variation i respons selvom enheder ikke overholder specs
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 20:51
Originally posted by felsby

Væsentligste argument: du har ikke brug for den ekstra bas som reflekskabinettet kan levere!
og derudover er et lukket kabinet:
nemmere
mere forudsigeligt
med mindre variation i respons selvom enheder ikke overholder specs


Se det er til at forstå!
Og du mener ikke at jeg skal være "bange" for at den ikke komme til at gå dybt nok?
Jeg havde fået den opfattelse at man skulle forsøge at dele til subben så dybt som muligt, men det er måske bare en skrøne?
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2015 at 20:59
ang. deling: om det er 80Hz eller 100Hz skal ikke gøre den store forskel. Der er mange andre parametre der skal justeres ind som USXX nævner.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2015 at 03:01
80-100 Hz er forholdsvist højt at dele over med en sub. Jeg deler selv ved mellem 40-50 hz, hvor enhederne er justeret i forhold til afstand (delay). Der er forskel mellem at snakke sub og bas
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2015 at 08:17
Originally posted by Roky

80-100 Hz er forholdsvist højt at dele over med en sub. Jeg deler selv ved mellem 40-50 hz, hvor enhederne er justeret i forhold til afstand (delay). Der er forskel mellem at snakke sub og bas

Så er det jo nærmest bare en resonator...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz