Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Soundbar - version XXL
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Soundbar - version XXL

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 10>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Soundbar - version XXL
    Posted: 11 Feb 2015 at 13:31
Jeg har kigget på den mulighed og jeg spurgte den tekniske afdeling hos Eminence. De fortæller mig at det ikke er en god idé med lukket cabinet, hvis jeg skal have højttaleren til at række helt ned til 80Hz (og vel gerne lidt længere ned?)

Men når nu Felsby siger at det er en mulighed - ja så bliver jeg jo nysgerrig igen

Sagen er nemlig den, at når jeg kommer til selve byggeriet af dette system, så vil jeg være under et tidspres. Jeg skal jo stå udenfor, så bliver meget afhængig af vejret. Derfor vil jeg gerne gøre selve byggeprocessen, så kort som muligt

Så Felsby - Jeg kunne bygge lukkede kabinetter og så lade forstærkeren dele ved 80Hz. Tror du at det vil kunne fungere?
Eller vil jeg være mere "på den sikre side" ved at lave basrefleks, som oprindeligt planlagt?

Hilsner

Edited by Svenskeren - 11 Feb 2015 at 13:48
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 13:48
Det handler vel om lige at beregne membranudsvinget og se det i forhold til enhedens formåen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:14
Når Eminence siger, som de gør m.h.t. de 80 Hz, så er det nok fordi, de pr. automatik tænker i Butterworth-afstemning, og her vil systemresonansen ligge omkring 87 Hz i 28 liter.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:19
En hurtig beregning siger ca. 8,5 V for at nå Xmax ved systemresonansen i Bessel-afstemning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:22
I Butterworth kan den tilsvarende klare ca. 15,5 V ved systemresonansen (som så til gengæld er højere).

Edited by USXX - 11 Feb 2015 at 14:22
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:28
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:29
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:32
100W
Øverst lukket, nederst port afstemt til 49Hz. Bemærk at hvis man saver igennem kassen beklædt med bitumen passer portlængden = 2 cm Big smile 

Hvad siger du, Ulrik? Er lukket ikke OK?
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:35
Nu er jeg ikke 100-meter mester I at læse disse grafer, men umiddelbart tror jeg at jeg vil holde mig til basrefleks

Det vil selvfølgelig være hurtigere at bygge lukkede kabinettet, men jeg planlægger at anvende et hulbor til at lave hullerne til basportene - så går det hurtigt!

Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 14:37
Umiddelbart vil lukket være fint - men det kan ikke udelukkes, at der p.g.a. trykket i kabinettet kan komme mislyde fra den luft, der presses ud mellem svingspolen og coax-hornet.

Edited by USXX - 11 Feb 2015 at 14:38
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz