Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Soundbar - version XXL
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Soundbar - version XXL

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Soundbar - version XXL
    Posted: 07 Feb 2015 at 13:16
Hej till alle!

Så er jeg tilbage igen og har behov for jeres hjælp/feedback/input

Det første design som jeg beskrev i denne tråd bliver jeg nødt til at droppe. Det skyldes ikke at jeg ikke kan lide designet, men problemet er at jeg i vores nuværende rum ikke kan få plads til det møbel der skal indeholde elektronikken

Jeg har derfor være tilbage i tænkeboksen og kommet frem til nedenstående:



Tanken bag dette setup er ikke meget forskelligt fra den forrige soundbar, men her bliver det samlede møbel (jeg kalder det sound furniture ) dybere og bredere, men til gengæld bliver der plads til al elektronikken.

Her er et billede med "hatten af":



De 2 moduler der indeholder elektronikken er faktisk Lack sofabordet fra IKEA. Dem har jeg allerede da jeg bruger dem i dag - så her bliver der tale om genbrug
Jeg vil lave udsavningen som vist på billedet da det vil gøre det meget lettere, hvis jeg skal rode med kabler på bagsiden af forstærkerne osv.

Tanken er at jeg laver en base i 15 mm MDF. Den bliver 203x59,5 cm.
På denne base stiller jeg de 3 højttalere og 2 Lack moduler.
Jeg vil integrere 3 cm frigang på bagsiden for at kunne trække kabler.

Toppladen få samme dimensioner som basen og den kommer til at ligge løst.

Jeg leger med tanken at lave én lang stoframme der skal sidde fast med magneter og som fjernes helt når elektronikken skal betjenes manuelt.

Stoframmen bliver i 15mm MDF og kommer til at flugte med forsiden ved at basen og toppen stiller 15mm ud over højttalerne og Lack modulerne:





På min SketchUp tegning er højttalere og Lack borde hvide, men min tanke er at jeg male fronterne på højttalerne sorte. Det samme vil jeg gøre med Lack bordene - både udvendig og indvendig.
På den måde vil elektronikken blive næsten usynlig inde bag ved frontstoffet når anlægget ikke er i brug. Jeg tror at det vil give et mere "rent look"

Hvad tænker I om dette

Hilsner

Edited by Svenskeren - 07 Feb 2015 at 19:48
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2015 at 14:15
Jeg synes det ser fint ud. Men hvor har du tænkt dig at placere diskanterne?

Endvidere, jeg tænker at det kunne være en idé at banke et testkabinet sammen, for at høre om du rent faktisk bryder dig om lyden?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1512
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2015 at 15:28
Ser rigtig godt ud!
Roky, læs tråden! Det er koaksialenheder LOL
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2015 at 15:45
Tongue
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2015 at 18:29
Hej

Jeg har tænkt lidt på at lave testkabinetter, men er kommet fra det igen

Jeg vil tage chancen. Det er alligevel ikke den dyreste fejltagelse (hvis det skulle vise sig) - og det vigtigste er at jeg alt MEGET lyst til at prøve det byggeri!!

Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1512
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2015 at 21:22
That´s the spirit!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 843
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2015 at 10:49
Approve
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2015 at 15:42
Er der nogen der kan give mig lidt information omkring hvor meget dæmpemateriale jeg skal anvende i hver cabinet?
Og hvilken type (skum - uld osv)

Hilsner

Edited by Svenskeren - 10 Feb 2015 at 15:43
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1512
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2015 at 19:32
Pyramideskum limet på alle vægge og en enkelt bat Monacor MDM-3 "uld" på bagvæg til at tage de sidste mellemtonereflektioner. Det er meget vigtigt at ulden ikke kan blafre, da det i så fald vil forringe impulsgengivelsen. Kabinetterne er heldigvis ikke så lange, så med største dimension 50 cm (?) bliver der ingen stående bølger under 340Hz.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2015 at 08:38
Hej Felsby
Jeg takker.
Du har ret - der er ingen dimensioner over 50 cm.
Jeg regner med at lave noget afstivning invendig, så jeg kan lave et åbent "kammer" nede bagerst i kabinettet og ligger "ulden" der. På den måde skulle ulden gerne ligge fast og ikke blafre.

Hvilken tykkelse pyramideskum vil du anbefale?

Hilsner

Edited by Svenskeren - 11 Feb 2015 at 08:43
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz