Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Zaph on Scan Speak 18W/8531
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Zaph on Scan Speak 18W/8531

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Zaph on Scan Speak 18W/8531
    Posted: 25 Aug 2009 at 22:30
Jeg læste lige dette på hans blog her: http://www.zaphaudio.com/blog.html

Scan-Speak 8531 enclosure size...
It is often discussed about what the optimal enclosure size is for this excellent woofer. For a vented enclosure, a number that often pops up is 22 liters with a low 30's tuning because at one time or another, an engineer from Scan Speak said this is what the woofer was designed for. Well, I've got to warn you folks: vented in a 22 liter enclosure is clearly bad advice - and it keeps getting repeated by people who think it's some sort of definitive number. What the engineers designed for and what manufacturing has come up with is often different, and in this case very different. I think I've tested about 8 or 10 8531's over many years and the average Qts is about .47 with a range of .4 to .55 - very far off from manufacturer's specs. My tests for T/S parameters are often verified with high level in-box near field response curves.

With the 8531, the best advice you'll get is to go big or go sealed. And even having said that, don't be afraid to go sealed as the 8531 has very satisfying extension in a sealed box. For vented, I think 30 liters is the smallest I would go, but 38 is even better, such as what I used in the ZRT design.


Synes det er lidt morsomt, jeg har hørt den i både 30L og 20L og jeg er ikke i tvivl om hvad jeg synes er bedst. Desuden lyder det lidt vildt at han måler så høj Qts, jeg har godtnok målt højere Qts end angivet, men langt fra så meget og det grunder også meget i min målemetode.
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 07:03
Hvad synes du så er bedst? 20L eller 30L ?
Hvad måler du af Qts (og hvad er fabrikantens opgivelser?)
 
Hvis der er forskel på målingerne, er det ofte forudsætningerne for målingen man skal kigge på INDEN man kaster sig ud i for mange fortolkninger - bare min erfaring Wink
Hilsen
Thomas
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 22:16
Helt klart 20L med en portfrekvens på 33-34Hz som er den usxx anbefaler!

Den lyder da også godt i 30L, men den har slet ikke den samme fasthed, definition og frigjorthed som den anden afstemning.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2011 at 21:52
kappen, er det kabinet afstemning til en 2 vejs?

hvad ville du vælge hvis du skulle bruge den tl en ren melletone?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz