Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Bas system med passive og aktive enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bas system med passive og aktive enheder

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bas system med passive og aktive enheder
    Posted: 09 Jan 2015 at 22:19
Hej alle i skønne nørder. (meget positivt ment!)

Jeg pusler lidt med tanken om at tilføje nogle passive enheder til mit bund design.

Jeg benytter nu Accuton S220-6-221, 4 stk. pr side, jeg pusler lidt med at tilføje 4 passive Accuton enheder pr side. P220, men hvordan beregner jeg volumen til et sådan system, jeg ønsker en defineret bund som jeg har nu, men gerne dybere da den lige nu begynder at rulle af ved 45 - 50 Hz Lige nu har de 4 enheder 160 liter til rådighed i tryk kammer, men jeg er indstillet på at bygge nye test kabinetter ligesom jeg også er indstillet på at gå op i liter hvilket nok er nødvendigt for at gå dybere..

Så alle erfaringer og kommentarer er kærkomment her i tråden.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2015 at 16:54
Jeg har arbejdet meget med passive enheder, og et veltrimmet system med passive enheder kan spille meget dybt uden de "skavanker" som jeg ellers hører mange anklage passive systemer for at have.

Jeg vil tro at rigtigt mange blot sætter en passiv enhed i, uden synderligt at øge volumen. Det er ikke optimalt.

I de bedste løsninger jeg har lavet, har jeg først og fremmest haft dobbelt membranareal af passive enheder i forhold til aktive.
Vandringen på en passiv enhed kan blive stor, og bliver større jo dybere man vil have de passive enheder til at gå.

Så har jeg betragtet de passive enhed som mindst én ekstra enhed i selve beregningerne af kabinetstørrelsen. Så volumen bliver mindst x2 hvis en aktiv får to passive enheder tilknyttet.
Der skal gerne mere til.

Generelt har jeg oplevet rigtigt gode resultater, så længe man ikke presser de passive enheder ned i et lille kabinet.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2015 at 17:24
Jeg prøver at arbejde videre med det..

Tak for indspark.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2015 at 14:20
Enig med Daniels, volumen skal øges.
Du bør nok prøve med et simuleringsprogram, så du kan finde det rette volumen inden du saver.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2015 at 21:03
Ja, har du fundet et egnet, jeg syntes ikke rigtig jeg er stødt på et som kan det.. Alle mulige andre kabinet løsninger kan jeg nemt finde beregner værktøj til.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2015 at 21:39
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2015 at 23:42
Tak.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2015 at 15:30
Jeg synes de beregningsprogrammer jeg har fundet, har været en begrænset succes...

Et godt udgangspunkt (mine erfaringer):
1 aktiv til 2 passive. Hvis beregningsprogrammet viser 25 liter lukket for 1 aktiv (Q=0,7), så skal der mindst 50 liter til et kabinet med 1 aktiv og 2 slaver.

Du er velkommen til lige at linke til de enheder du tænker på, så kan jeg køre et par beregninger og en vurdering for hvad der vil virke godt.
Så kan du også sammenligne med om vi begge kommer frem til det samme.

Når først der er styr på volumen, så kan du tweake med membranvægten på slaverne.

Man skal passe på ikke at blive lokket af beregningsprogrammer der lover virkelig dyb bas ved en given membranvægt, for i praksis synes jeg bassen kan blive upræcis og buldrende, hvis man tuner for lavt. Det lyder bestemt ikke godt.

Edited by daniels - 13 Jan 2015 at 15:31
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2015 at 19:03
Min tanke var umiddelbart 4 aktive enheder samt 4 passive enheder.

aktiv enhedpassiv enhed
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2015 at 19:31
Originally posted by vincent.

Min tanke var umiddelbart 4 aktive enheder samt 4 passive enheder.

aktiv enhedpassiv enhed


Som tidligere nævnt skal du have større membranareal på de passive enheder end på de aktive.

Den passive enhed vil have langt større membranudsving, da den vil tage dybere frekvenser end de aktive med sin tungere membran.

Så som udgangspunkt vil jeg fraråde den opsætning.

Hvis du dykker dybere ned i teorien omkring passive enheder, så vil du også kunne læse at man enten bruger en større passiv enhed end den aktive, eller flere passive i forhold til den aktive.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz