Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Villemoes Audio - Fane 128
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Villemoes Audio - Fane 128

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Villemoes Audio - Fane 128
    Posted: 26 Dec 2014 at 19:29
Hej derude.

Jeg er så småt igang med at starte på et nyt DIY projekt. Det er nye HT'ere til min forældre. De har pt. nogen som jeg lavede for over 10 år siden... ikke så gode tænker man så.

De her bliver, i mine øjne ihvertfald, lidt af et sats ud i noget jeg ikke er 100% sikker på om overhovedet vil komme i nærheden af at spille som jeg forventer. Jeg har dog alligevel i sommers brugt en del tid på at designe og derefter tegne dem i Inventor, for at få 3D med.

Ideén med at bruge PA enheder, er for at opnå:

1: Meget slagfast bass gengivelse
2: Aggressiv mellemtone, dog uden at råbe helt vildt.
3: Høj følsomhed

De bliver hovedsagelig bestykket med PA enheder.

Bass: 12" Fane Sovereign Pro 12-500
Mellemtone: 8" Celestion TF0818
Diskant: Vifa XT25_AA (modificeret med speciel phase-plug)
Port: 100mm JET Port (Fb 43Hz)
- Flow-Resistor i Mellemtone kabinet

Det jeg egentlig vil med det her opslag er at høre fra jer, om der skulle være noget der lige stikker i øjnene... vil gerne høre, hvis nu det er helt i hegnet det her projekt ;-)

















MVH
Michael M

Edited by GlayZ3R - 26 Dec 2014 at 23:15
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2014 at 21:05
Er der følsomhed nok i en xt25 til sådan en 12" pa enhed...?

Men designet og tanken er fed...!
Mvh.
Friman
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2014 at 23:12
Hej.

Ja, det jo måske der filmen knækker :-(

Mellemtonen skal ihvertfald dæmpes i forhold til diskanten, men ang. bassen, håber jeg lidt på at baffeltabet gør at output'et kommer "ned" på diskantens niveau. Men hvis det kan lade sig gøre, kræver det nok også en diskant som er delt min. 18db/oct. ved mindst 3000Hz, bare for at kunne holde lidt til det lydniveau som de 2 andre enheder kan holde til...

Hmmm, mon man kan beregne sig til sådan noget ?

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2014 at 12:49
Lækkert design og fine tegninger. Ja, XT25'eren mangler lidt følsomhed ift. de resterende enheder.
Hvornår skulle bafflesteppet indtræde? Jeg gik lige ud fra den var 350mm bred, og dér falder det ved 485hz. 
Efter du har dæmpet mellemtonen passer det måske, men en diskant med ekstra følsomhed ville være at foretrække. 
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2014 at 13:09
Du kunne evt. kigge på disse så mangler der ikke følsomhed
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2014 at 16:20
Hej.

Bånddiskanter vil jeg helst holde mig fra i det her tilfælde, mest pga. prisen. De Beyma der, ligger på over $400 stykket, ikke lige så interessant for mig. Men tak for input :-)

Efter datablad, har XT25'eren med dobbelt magnet, en følsomhed på 93.6db. - ikke så ringe endda.

Jeg har så kigget lidt på diskanter indenfor budgettet, og med krav om jævn frekvensgang. Fandt en Vifa H26TG-35/06, Sens.: 95db.

Link:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3680

Europe-Audio ville være et fint sted at handle for mig, da de i forvejen har de Flow-Resistorer jeg skal bruge.

Er 95db på diskanten mon nok ?

Bass sens.: 97,5db
Mellemt. sens.: 95db.

Hehe, med den moderate følsomhed på mellemtonen, bliver den XT25'er vidst ikke det store problem...

I mine Vector Three, er der 95db følsomhed i mine mellemtoner rent teoretisk, de spiller dog ikke ens, så måske nærmere 92db.
De spiller op til en diskant på 93db, dæmpet ca. 2db.

Så skal Celestion mellemtonen vel ikke dæmpes det vilde, for at passe til diskanten alligevel :-)
De 2.5db som Fane bassen spiller højere, er jo i et frekvensområde den ikke vil komme til at spille i, så med baffelstep med i beregningen, vil det vel ikke gå helt galt, eller ?

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2014 at 17:25
Jeg tror fint du vil få det til, at række sammen. Mellemtonen skal nok dæmpes en del i praksis, vil jeg gætte på.
Diskanten synes jeg oftest, man kommer til, at dæmpe mere en teorien foreskriver, så alt i alt, tror jeg fint det vil passe sammen.

Har du overvejet at trække diskanten lidt tilbage i dit design, og lave timealignmet. 


Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2014 at 21:00
Hej Hylle

Ja, endnu en god ting at få belyst, tak :-)

Det lader sig bare ikke gøre, med en "tilbagetrukket" diskant, da der er en kant næsten lige under den. Så bliver det da en cylindrisk undersænkning ihvertfald ;-)
Man kunne nok godt trække den lidt længere op mod mellemtonen, men kan umiddelbart godt lide harmonien i designet lige pt. :-)

Den før omtalte diskant fra Vifa, en H26TG-35/06, har jo en lidt højere følsomhed (95db) end XT25'eren. Det er jo super.

Den ser også ud til at have en fin frekvensgang og til at arbejde med her: http://www.donhighend.de/?page_id=2123

Han har dog brugt en sugekreds på diskanten, kan bare ikke se om det er berettiget/nødvendigt.

Men den kunne nemt komme i spil, da den jo er den del dybere end XT25'eren, og nok rammer en del bedre tidsmæssigt op til mellemtonen.

Så er det bare det, om den lyder lige så godt ?

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2014 at 16:09
Jeg vil foreslå en dome diskant fra itaienske Sica LP90.28/N92 TW 8 ohm, den har jeg altid gerne selv ville prøve i en høj-følsom højttaler. Den virker velllavet, har næsten 95 dB følsomhed, for en 8 ohm!! Måler fint. Jeg tror den vil bedre kunne klare mosten og blive delt lavet imod en 8" enhed. 
http://www.sica.it/media/Z009160.pdf


Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2014 at 17:19
Du kan også kigge på Beyma T2030. Har desværre ikke hørt den, men hvis den spiller i samme klasse som T2010 så er det ren XXX :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz