Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Placering af diskanter i line source
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Placering af diskanter i line source

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Placering af diskanter i line source
    Posted: 17 Dec 2014 at 16:27
Originally posted by ham_den_lange

Selv med de små neodymium tweetere bliver afstanden imellem selve membranerne forholdsvis stor ift. bølgelængderne. Det betyder, at du får et meget uregelmæssigt udstrålingsmønster i det vertikale plan.


Dine forklaringer fejler intet Simion, men der er bare en del Line source/array på nettet som anvender almene dome diskanter. Kan man så antage at de enten lyder elendigt eller at der er lavet en form for tidskompencering på enhederne?


Venligst Michael
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2014 at 16:29
Tak til alle for jeres input. Men det lader ikke til at dette projekt er nemt at få på benene. Det er lidt øv da jeg havde forelsket mig lidt i konceptet Cry
Venligst Michael
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 00:34
Det er ikke tiden der er problemet, men afstanden imellem enhederne i forhold til bølgelængden på frekvensen så skal det ikke være bånd kan du finde nogle diskanter hvor domen er så tæt på kanten som overhovedet muligt, det mere kompliceret alternativ er en horn ladning som der benyttes i PA hvor der er mange små kanaler som kompresion driveren spiller ind i, disse er så lavet således at de alle sammen er eksakt lige lange så lyden kommer ud af hor åbningen i tid, disse kan så stables oven på hindanden. Et eksempel er denne line array diskant

og her lidt teori omkring emnet: Line array teori
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 09:23
hej Michael
Jeg er overbevist om, at du kan finde konstruktioner med mange dome diskanter i et array, der lyder rigtig godt.

At designe en højtaler er en lang række af kompromiser (det har jeg vist sagt før???). 
Hvis du benytter flere enheder i samme frekvensområde, giver det både fordele og ulemper. Og udstrålingsmønstret kan faktisk være i begge kategorier.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 09:54
Originally posted by ham_den_lange


At designe en højtaler er en lang række af kompromiser (det har jeg vist sagt før???). 

Samme sætning har han hørt fra mig utallige gange LOL

Men vi har nu tænkt os at kaste os ud i et forsøg, da jeg har fået en stak diskanter op under neglene med forskellige kosmetiske defekter, så kan vi både få målinger og lytte til det inden vi kaster os ud i noget. Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 10:35
Spændende projekt.

Dali Megaline fik da gode ord med på vejen, og alle højttalerkonstruktioner har sine fordele og ulemper, så jeg synes da bare i skal springe ud i det. Clap


Edited by rskriver - 18 Dec 2014 at 10:35
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 10:38
Det lyder som den helt rigtige fremgangsmåde.
Hvor store er de diskanter, som du har fået fat i? Her tænker jeg primært på membran- og forpladediameter.

Jeg har også nogle diskanter til at ligge, som jeg gerne vil prøve i et Bessel array.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 10:40
Dali Megaline benytter en lang bånddiskant i hver af de tre sektioner, så den har netop ikke problemet.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 11:26
Hvis der er et problem med dome-diskanterne, ligger samme problematik vel også hos bas/mellemtonerne?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2014 at 11:45
Problemet opstår, når afstanden imellem enhederne bliver stor ift. bølgelængden, som enhederne skal gengive.
I Megaline's tilfælde sidder bas/mellemtoneenhederne med en afstand på 19,25 cm og bølgelængden ved delefrekvensen er 28 cm.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz