Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Placering af diskanter i line source
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Placering af diskanter i line source

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Placering af diskanter i line source
    Posted: 15 Dec 2014 at 18:23
Hejsa.

Planen er at bygge en line source med følgende enheder.

Pr side.




Basmellemtonerne er i på plads det er kun diskanterne jeg ikke er blevet helt enig med mig selv om.

Et par spørgsmål.

Gør det noget at jeg har basportene til at sidde imellem mine diskantenheder?
Hvis ikke har det så noget at sige om diskanterne sidder horisontalt ud for basmellemtonerne eller må de godt sidde forskudt? Illustrering ang spørgsmål ses nedenunder teksten. 





 
Venligst Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2014 at 20:54
Hmmm... Om du får mere eller mindre udfasning ved at øge afstanden mellem diskanterne skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville seriøst overveje denne http://rabu-acoustics.dk/index.php?route=product/product&path=59_63&product_id=53 i stedet for!

Vifa synes jeg generelt er under SB enhederne, og der blev spillet på SB26 i flere konstruktioner ved årets julefrokost med meget meget fint resultat. Super enhed til billige penge!

Og så er det vel værd at tage med, at den kommer med en fornuftig forplade fremfor det plastik fis. Det skulle forbydes ved lov...;)

Spændende projekt i øvrigt...!


Edited by friman - 15 Dec 2014 at 20:55
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2014 at 20:59
Blot til info, så er der også disse amps og overveje: http://www.oaudio.de/en/MiniDSP/OmnesAudio-miniDSP-PWR-ICE-250.html

ASX2 modulerne skulle være RET gode...
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2014 at 22:36
Det er ikke placeringen af diskanterne ift. basmellemtoneenhederne du skal bekymre dig om, men afstanden imellem diskantenhederne der er problemet. 
Når flere enheder skal spille samme frekvensområde, skal de sidde så tæt på hinanden som muligt. I denne sammenhæng regnes der selvfølgelig i bølgelængder.

Hvis du er parat til at bruge seks 15W Revelator i hver side, vil du få et bedre resultat, hvis du istedet for seks diskanter køber en diskant og en mellemtone pr. side.

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2014 at 22:40
Og sæt så porten(e) om på bagsiden istedet. 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2014 at 22:47
Spændende. 
Jeg ville smide portene bagpå - af hensyn til udseendet, og så 'møder' diskanterne heller ikke et hullerne. 
Jeg ville også placere diskanterne imellem basserne og rykke dem tættere på. 

Ca. sådan.




Edited by JAV - 15 Dec 2014 at 22:49
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2014 at 23:15
Hvis du ønsker at bygge en line source højttaler ville jeg snare kigge på disse. http://www.bg-speaker.de/speaker/index.html

Den model med så stor afstand imellem diskanterne kommer ikke til at virke, det bliver et stort fase problem.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2014 at 23:21
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2014 at 08:31
Vil det sige at det ville give et bedre resultat med 11diskanter pr side, så de kommer til at side lige op og ned af hinanden fra bund til top?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2014 at 09:26
Selv med de små neodymium tweetere bliver afstanden imellem selve membranerne forholdsvis stor ift. bølgelængderne. Det betyder, at du får et meget uregelmæssigt udstrålingsmønster i det vertikale plan.

Hvis du VIL have en line source i diskantområdet, vil jeg klart anbefale en bånddiskant. Eksempelvis:
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz