Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndsenheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndsenheder

 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndsenheder
    Posted: 10 Dec 2014 at 18:02
Aha - så med lukket bagside er der stadig fordele. Øget strålingsdæmpning?
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2014 at 21:24
Jeg synes det er hammer svært at trimme bas ind, sÃ¥ det sidder liiiige i skabet. AltsÃ¥ uden mudder og kasselyd, og med perfekt pulssvar og tilpas fylde. 

Det er nok en naiv forhÃ¥bning, men jeg hÃ¥ber at det bliver nemmere at rode med OB i en eller anden udformning. Det er trods alt bÃ¥de hurtigere og nemmere at ændre pÃ¥ konstruktionen og forsøge sig frem... Investerer samtidig i mulighed for at trimme og dele digitalt, sÃ¥ det forhÃ¥bentlig bliver fornuftigt. 
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 08:16
Enig friman, jeg synes også bassen er sværest og få iorden, rummet har meget indflydelse på lyden og der er meget energi inden i kassen som skal dæmpes optimalt væk. Jeg har et par andre projekter at færdiggøre, men så er jeg også med på SLOB bølgen Smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 13:57
Originally posted by felsby

Aha - så med lukket bagside er der stadig fordele. Øget strålingsdæmpning?

Jeg har hverken simuleret eller målt på det, men jeg har hørt et par vellykkede højttalere, der bruger det - deriblandt en prototype på et basmodul til en 3-vejs højttaler, hvor kompressionsbaflen kunne pilles af (her skal man så lige bemærke, at afstemningen også ændres en anelse). Det giver helt klart en anden kobling til rummet, selv om man i realiteten burde have et horn udenpå som transformer.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 13:59
Har du nogen billeder eller links, så man kan se hvordan det er udført...?
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 14:15
Hedengangne (R.I.P) Franco Serblin's Ktêma (prøv at billed-google "ktema speaker"). Det er blot ét eksempel.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 15:25
Originally posted by friman

Jeg tilslutter mig koret. Bassen var (det hele faktisk) fænomenalt godt!

I efterrationaliseringens klare lys slår det mig, at de opsætninger der lød bedst, var de mest "direktive".

Jeg har selv fået blod på tanden mht. at prøve et dipol bassystem af en eller anden afart.
Nu hedder tråden bredbåndsenheder, men er der nogen der er bekendt med nogle fornuftige basenheder til formålet, som samtidig ikke koster en herregård i Nordsjælland?

Vil gerne rode lidt med det uden at det koster kassen i første hug. Så kan man altid gå all-in senere, hvis det viser sig at blive en succes...
Her er nogen der bruger fornuftige Morel enheder lavet til formålet.
http://www.pureaudioproject.com/product/open_baffle_bass_woofer_10_inch/

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 18:57
Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Jeg tilslutter mig koret. Bassen var (det hele faktisk) fænomenalt godt!

I efterrationaliseringens klare lys slår det mig, at de opsætninger der lød bedst, var de mest "direktive".

Jeg har selv fået blod på tanden mht. at prøve et dipol bassystem af en eller anden afart.
Nu hedder tråden bredbåndsenheder, men er der nogen der er bekendt med nogle fornuftige basenheder til formålet, som samtidig ikke koster en herregård i Nordsjælland?

Vil gerne rode lidt med det uden at det koster kassen i første hug. Så kan man altid gå all-in senere, hvis det viser sig at blive en succes...
Her er nogen der bruger fornuftige Morel enheder lavet til formålet.
http://www.pureaudioproject.com/product/open_baffle_bass_woofer_10_inch/


Fine enheder, men voldsomt højt Qts. I hvert fald ift hvad Hylle og Ulrik mente passende...
Mvh.
Friman
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 19:35
Der kunne godt risikere at gÃ¥ dipol feber i den, man bliver jo inspireret Tongue
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2014 at 19:50
Det er Simons skyld...!!!

Shit det lød fedt mand. Topklasse...!!!!
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz