Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndsenheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndsenheder

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 10>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndsenheder
    Posted: 09 Dec 2014 at 09:38
Ang. antal enheder:
Man får mest membranareal for pengene med to Eminence Beta-15: 1650cm2 for 1300DKK.
96dB pr. enhed, dvs. 102dB/2.83V for to i parallel. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 09:39
og slot´en skal så være 40 x 14cm - dvs. at der er plads til at køre inverteret, den ene bas kan (næsten) være inde i slot´en.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 09:41
Friman: et skævt H kunne virke. Heldigvis kan disse kabinetter laves på minutter så vi bør egtl. lave et par testkabinetter!

Edited by felsby - 09 Dec 2014 at 09:42
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 09:43
Jeg forudser et øget forbrug af træfiberbaseret plademateriale...;)

Der skal da prøves en masse af...!
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 09:46
Jeg tror dint "skæve-H" vil virke fint, friman.
Ellers er der ogsÃ¥ meget inspiration at hente pÃ¥ linkwitzlab.com, han bruger bare to 12" seas subwoofere (Laaaang slaglænde) i sin seneste højttaler med relativ kort kortslutningsvej.
 
Hvad ville der ske hvis man havde et slot som mundede ud tæt ved gulvet, altså en åbning på den anden led tæt ved gulvet. Jeg kan ikke overskue om det nærmest er en ulempe, dipol kan jo ikke rigtig stå tæt på vægge, men gulvet burde vel ikke gøre noget så længe bagsiden ikke er tættere på bagvæggen. Om det giver mere output ved jeg ikke.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:16
Harmonerer det med spredningskarakteristikken for dipol? Den spreder jo mest i det vandrette plan, og ikke i det lodrette.

Bliver det ikke noget rod...? Eller sagt på en anden måde; opnår man noget ved det...? Måske øget gain fra gulvet, men risikerer man ikke at ødelægge spredningsmønsteret...?
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:26
Mht placering ift vægge, så har jeg set flere steder, at man har indbygget et lodret "V" bagerst i "H"ét for at hjælpe med at sprede energien.

Det skulle medvirke til at man kan mindske afstanden til bagvæggen...?

Man kan jo forsøge sig frem...
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:32
Der skal ikke være et øjebliks tvivl om, at den højtaler, jeg havde med til julefrokosten hos Bo overgik mine forventninger med flere længder. Men I skal ikke glemme, at akustikken i Bo's stue også bidragede væsentligt til oplevelsen!!!

Jeg brugte som I ved seks 25W'ere i hver side. de har hver et areal på 330 cm^2 dvs et samlet areal på 1980 cm^2. Åbningen på fronten er på 678 cm^2. det giver et forhold på 2,92.

Jeg er i fuld gang med at sætte stregerne til den næste SLOB højtaler. Denne gang med kun to 10" i hver side. jeg har fire stk. Deltalite II 2510 på lager, som skriger på at blive testet. Hvis to stk. i hver side ikke kan levere varen, prøver jeg med fire eller måske en sub. Men der skal forsøg til.

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:50
Akustikken ift. dine og for så vidt også Hylles var glimrende.

Hylles horn er meget retningsbestemte, og din bas burde i teorien ikke have problemer med stående bølger.

Jeg syntes ikke at akustikken var en fordel for alle (og slet ikke mine. Det lød forfærdeligt), men den korte efterklang og høje dæmpning var rigtig godt til at skabe "et sort hul" når højttalerne blot var mere retningsbestemte.

Det var i hvert fald min oplevelse, sådan generelt...
Mvh.
Friman
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:54
enig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz