Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndsenheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndsenheder

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndsenheder
    Posted: 08 Dec 2014 at 19:21
Hvad med: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-8534g00.pdf

Qts: 0,40

Med vores fine julehilsen rammer det en fornuftig pris. Eller ville diverse PA enheder være mere velegnet...?
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 20:14
Den H-baffel jeg lavede med to enheder, spillede hos min nabo som mono-subwoofer, altsÃ¥ fælles for de to kanaler i et mindre rum. Jeg tror hvis der havde været to, tror jeg det vil være nok til de fleste formÃ¥l.  Men det afhænger jo af lydtryk og hvor meget der skal kompenseres for fald i output nedad til.

Jeg vil mene Scan Speak discovery enheden er fin nok til det. 25W´erne som Simon bruger har dog noget længere slaglængde, men jeg kiggede lidt på enhederne mens de fik gas, og de var da ikke helt ude at hænge, så mon ikke mindre kan gøre det! 8Der blev også spillet højt!!)

friman, går du også efter en fuldtone på toppen, eller noget mere traditionel mellemtone/diskant?

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 20:20
Det er meningen (i første omgang) at de skal agere bassystem til mine MTMere (15w og SS9800). Jeg har tidligere prøvet at dele dem aktivt ved ca 100 hz med noget Lyndorf roomperfect, og det virkede ualmindelig godt!

Og ja, den fik godt gas i lørdags. Det var jo natutro dynamik og lydtryk...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 22:45
Originally posted by ham_den_lange

Jeg har gode erfaringer med Eminence deltalite II 2515.
Dog ikke i SLOB men i almindelig åbenbaffel.

Umiddelbart vil jeg mene at Deltalite 2515 og http://www.thomann.de/dk/eminence_beta15.htm har næsten samme data, kun er Beta-15 meget billigere pga. ferritmagnet. Hvad mister man?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 08:36
Det jeg synes man får mere i Deltalite som betyder noget på prisen er, et støbt alu chassis, et kompakt let neo magnet system, og så har den en halv tomme større spole diameter. Der ud over, synes jeg det virker til de bevægelige dele er bedre, eller i altfald bedre balancerede, der er lidt mindre uro på impedance målingen og frekvens responsen er pænere i området hvor den går fra stempel området til opbrydningsområdet.
Når alt det er sagt så tror jeg beta enheden vil kunne performe fint i en woofer/subwoofer med relativt lav delefrekvens.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 08:43
Tak, Hylle. Det var jo fordi jeg har overvejet at bygge SLOB med to styk/side, og så er merudgiften mærkbar.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 08:45
Jeg tænker lidt den Beta kontra SS26w Discovery.

Begge med Qts omkring 0,4 - 0,5. Beta har væsentlig højere følsomhed, men til gengæld fs liggende noget højere... Hvad bør man vægte mest væsentligt?

De kommer ikke til at blive delt højere end 150hz, hvis det virker som tidligere forsøg med deling op imod mine MTMere.
Mvh.
Friman
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 08:56
Du bør afgjort vægte følsomheden højest. Det er den, der tillader dig at "skære" den øvre bas væk for at få balance i bassen. Selvfølgelig stiger systemets nederste knækfrekvens (ved enhedens resonansfrekvens) men det er stadig respektable 35Hz.
Så vidt jeg husker falder en OB med 6dB/oktav under den frekvens hvor baflens bredde svarer til ½ bølgelængde - dvs. fx 1m=170Hz. Når man så når enhedens resonansfrekvens, falder det yderligere 6dB/okt = 12dB/okt.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 09:04
Er der nogen der ved hvor bred man bør lave spalten i en SLOB? Simon havde enhederne i omvendt polaritet for at udfase 2´harmonisk.
Hvis man anbringer dem face-to-face, kan spalten laves smallere - hjælper det eller skal man vælge the HDL way? Wink


Edited by felsby - 09 Dec 2014 at 09:05
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 09:16
Nelson Pass skriver at SL bør være en tredjedel af det effektive membranareal for at opnå den 9db højere effekt fremadrettet.
Han skriver også på diyaudio at det ikke bliver bedre af at mindske SL.

SÃ¥ en tredjedel...
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz