Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: BredbÃ¥ndsenheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bredbåndsenheder

 Post Reply Post Reply Page  <1234 10>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BredbÃ¥ndsenheder
    Posted: 08 Dec 2014 at 13:24
....ja ok, det var basserne, du spurgte til.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:25
Jeg vil mene mange basenhed kunne være fine til at forsøge med. Noget med forholdsvis lav FS ikke nødvendigvis rigtig lav, jeg tror en del PA enheder kunne være ok for de loadede basser vil sænke FS noget i systemet. SÃ¥ ville jeg gÃ¥ efter noget med QTS pÃ¥ 0,3 til 0,5, selv om jeg ved godt mange andre sigter højere pÃ¥ den parameter.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:28
Originally posted by Hylle

Jeg vil mene mange basenhed kunne være fine til at forsøge med. Noget med forholdsvis lav FS ikke nødvendigvis rigtig lav, jeg tror en del PA enheder kunne være ok for de loadede basser vil sænke FS noget i systemet. SÃ¥ ville jeg gÃ¥ efter noget med QTS pÃ¥ 0,3 til 0,5, selv om jeg ved godt mange andre sigter højere pÃ¥ den parameter.

Enig i den betragtning omkring Qts.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:31
Et skud i tågen: http://www.scan-speak-store.dk/en/subwoofer/126-30w4552-01.html

Kunne sådan én med fordel anvendes i noget ripol-lignende? altså én enhed pr. side...?

Har set nogle konstruktioner hvor man mere eller mindre har slotloaded en ripol, og så øget åbningen på bagsiden. Så nærmer man sig de fordele som også er i Simons SLOB.

Er en 12" pr. side overhovedet nok....?
Mvh.
Friman
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:33
http://www.thomann.de/dk/eminence_beta15.htm


2 styk pr. side slot loaded efter Simon´s opskrift: Pris for bassektioner ialt 2500 DKK - der kan man være med ogsÃ¥ i jylland! Big smile


Edited by felsby - 08 Dec 2014 at 13:36
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:45
Jeg har gode erfaringer med Eminence deltalite II 2515.
Dog ikke i SLOB men i almindelig åbenbaffel.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:46
friman, 1 styk 12"/side til OB er nok at stramme den. Jamo brugte 2 x 15"/side, een 15" kan måske gøre det, men nu hørte vi i lørdags ca. 3 styk 15" pr. side, så mit bud er to PA basser pr. side som ovenfor nævnt. Så taber de ikke pusten, og du får kraftudligning (=ingen vibration i kabinet) hvis de monteres som vi så.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:50
@Felsby

Ja det er da bestemt et bud!

Kan det lade sig gøre at slotloade en H-baffel i praksis? HAr set det udført flere steder på nettet, men ved ikke om det virker ordentligt?

(det er mere af æstetiske årsager. En H-baffel med fx 2 stk 12" eller 4 stk. 10" pr. side fylder noget mindre end Simons low-waf bafler ;)

Hvor meget membranareal bør man sigte efter? Det er en stue på kun små 20kvm de skal spille i, så det er langt fra det volumen vi spillede i hos Bo....
Mvh.
Friman
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:51
Simon (HdL) kan nok bedre svare!
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2014 at 13:56
Originally posted by felsby

friman, 1 styk 12"/side til OB er nok at stramme den. Jamo brugte 2 x 15"/side, een 15" kan måske gøre det, men nu hørte vi i lørdags ca. 3 styk 15" pr. side, så mit bud er to PA basser pr. side som ovenfor nævnt. Så taber de ikke pusten, og du får kraftudligning (=ingen vibration i kabinet) hvis de monteres som vi så.


Jeg er HELT med på fordelene i Simons system kontra det niveau jeg vil starte på.
Men der skal ikke voldsomt meget til at fylde min stue med stort lydtryk. Mine 2 x 15w pr side leverer fint bund.
Det der trækker er måden dipol systemet leverer bassen på. Impulsresponsen, nul kasse-lyd, og så det, at det i teorien ikke lider på samme måder mht gulv/loft refleksioner...

Om ikke andet så bare for the fun of it...;)

Edited by friman - 08 Dec 2014 at 19:29
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz