Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: xmax pÃ¥ illuminator?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


xmax på illuminator?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: xmax pÃ¥ illuminator?
    Posted: 25 Aug 2009 at 11:40
Hey,

Xmax på Illuminator er opgivet til 9mm underhung.

Gabet er 20mm
spolen 8mm høj.

Hvordan passer det sammen? (20-8)/2 giver 6mm.

Hvad overser jeg ?

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2009 at 12:56

Den formel, som du benytter, er ret god til at forudsige den linære vandring i et konventionelt overhung motorsystem. I underhung systemer forholder det sig dog lidt anderledes.

Dette skyldes primært at en større del af spolen oplever magnetgabets maksimale feltstyrke. Spredningsfluxen uden for gabet, som er en stor del af den feltstyrke som en overhung spole arbejder med, befinder sig logisk nok bÃ¥de over og under gabet. NÃ¥r den underhængte spole nÃ¥r kanten af gabet, vil den stadig have denne spredningsflux at arbejde videre i. Hvorimod en overhængt spole allerede vil have mistet forbindelsen med spredningsfluxen pÃ¥ den anden side af gabet. Det betyder, at nÃ¥r en overhængt spole nÃ¥r kanten af gabet, vil BL(x) allerede være faldet en del, mens den underhængde spole, er tæt pÃ¥ stadig at have maksimal BL.
 
Desuden er afruldningen af feltstyrken (uden for gabet) i Illuminator-magnetsystemet væsentligt blødere (og symmetrisk) end for langt de fleste overhung-systemer. 
 
Giver det mening?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2009 at 13:10
Hey,

Korriger mig hvis jeg tager fejl i oversættelsen...

På jysk kan man sige at spolen i et underhung system har størstedelen af spolen i fluxgabet på vej ud, hvor et underhung system har størstedelen uden for når den er på vej ud.

Men det betyder at BL vil være flat helt til halvdelen af spolen er ude af gabet?

Gabhøjden er mekanisk 20 mm, og fluxhøjden må være et par mm mindre. Hvis vi siger 18mm.
Spolen er på 8mm. Hvis vi trækker dem fra hinnanden får vi 5mm xmax beregnet (hvis det var overhung). Men det er på 9mm, hvilket vil sige at den har 4mm ude af fluxgabet ved den opgivne xmax.

Så xmax på underhung er ~ (gabhøjde - spolehøjde) / 2 + (spolehøjde /2)

Passer mit jyske sprog?



Edited by syncroniq - 25 Aug 2009 at 13:12
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2009 at 13:46
Tjoo, den formel er nok ikke så tosset i denne situation. Men det afhænger af hvor godt motorsystemet er designet.
 
Jeg vil gerne påpege, at xmax er normalt den maksimale mekaniske vandring, der bestemmes af centreringsskiven (spideren) og kantophænget. Den maksimale linære vandring bestemt af motorsystemet, defineres mange gange som der hvor systemet har 80% (eller måske 90%) af den maksimale Bl. Den kan dog mange gange estimeres med den/de formler, som du henviser til.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2009 at 13:50
Hey,

Jeg tænker altid linear vandring. Mekanisk syntes jeg er fint at opgive, men kan vel ikke bruges i praksis. 

Ved du hvor man kan finde patentet så man kan se hvordan motoren er bygget op? Nogen der har en tegning?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2009 at 13:58
Der findes et patent! Men det er ikke sikkert,  at det er tilgængeligt online endnu.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 10:36
Hey,

Når vi snakker Linear BL... Hvormeget plejer man så at lade BL falde, for stadig at kalde det Linear? Kan ikke se hvordan Illuminator når 9mm helt linear. Måler man det ved -20% eller lign? I jyske øre, lyder det lidt som misbrug af ordet Linear.

NÃ¥, men det varer mÃ¥ske ikke længe før vi har et xmax for min ide. Kappen sidder og arbejder pÃ¥ noget Mathcad der kan tegne en BL kurve ud fra B punkter og mÃ¥l pÃ¥ spolerne. Men BEREGNET rammer vi ca 10.5mm HELT linear. Super spændende.


Edited by syncroniq - 27 Aug 2009 at 10:39
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 13:04
Det rigtig spændende, at I er gået et skridt dybere ind i DIY-højtaler universet. Må vi se nogle tegninger/skitser på et tidspunkt? Hvilken type enhed er det til?
 
Det skulle ikke være det store problem, at beregne en BL(x) kurve ud fra en simuleret B(x) kurve, hvis man kender spolens data. MagNet fra Infolytica kan selv beregne BL(x) kurven, og hvis man har $ nok, kan man også få programmet til at beregne Le(x,f). Men det er ikke helt trivielt.
 
Mht. hvor stor et fald i BL Scanspeak definere som værende lineært, så mener jeg, at de definere det ud fra hvor meget forvrængning, det giver anledning til. Om det så er -5%, -10% eller -20% ift. BL(0), det kan jeg ikke sige dig.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 17:07
I følge det jeg er kommet frem til, er vi faktisk oppe på +/- 13mm hvor den er flad som en pandekage - helt til yderpunkterne.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 17:31
Hey,

Jeg vil gå igang med at lave et lille program der kan regne BL kurven ud. Vi havde lidt bøvel med MathCAD desværre.

Vi skal lige have fundet de rigtige spole data, så får i en BL kurve :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz