Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer Sub One
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer Sub One

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer Sub One
    Posted: 03 Jan 2015 at 22:36
Yep... der blev flyttet noget luft med de 15" enheder. Medgiver også klart at de uden problemer gled ind i lydbilledet - især taget deres størrelse i betragtning.
Kunne sagtens selv finde på at udbygge mine "små" 12"'ere til noget mere eller større. Simpelthen fordi musik i mine øre er så meget mere involverende med god fysisk og velkontrolleret bas.
Meeeen, der skal lige testes noget mere - før mit valg af enheder kan pejles på plads.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2015 at 23:00
Originally posted by Enthusiast

Det ser potent ud Thumbs UpUndrer mig dog lidt over, at det er nødvendigt med ekstra subs i dit stereo set-up.De 4 x 11-12" enheder burde da snildt kunne fylde stuen med lavfrekvent lyd.10Hz virker meget dybt. Hvad har du brugt af signal til den måling? Tonegenerator?


Det er skam langt fra "nødvendigt" med de subs i mit stereo-setup.

De er egentlig bygget til mit bio-setup i tv-stuen.

Selvom de 4x12" Eton enheder jeg har i højttalerne sagtens levere fuld frekvensrespons ned til 20Hz, så sker der alligevel noget, når man øger membranarealet.

Tilføjelsen af de to subber har fjernet et par dyk i frekvensgangen, og der er kommet en større fysisk tilstedeværelse af bassen.
Det er lidt svært at forklare og målingerne kan kun vise en del af det, men jeg tror man får en positiv effekt af at der er et meget stort overskud i bassen, og at der dæmpes rigtigt meget i bassen samt alle eventuelle udfasninger er væk.
Jeg har før skulle være meget strategisk i placering af højttalerne, for at undgå et par større udfasninger - nu er de slet ikke så kritiske i placeringen.

Jeg har brugt en tonegenerator på computeren, til at generere signalet (fra 1Hz til 20Hz) i 16Bit, 48KHz.
Til målingerne bruger jeg et 24Bit/192Khz lydkort (input/output) og en kalibreret mikrofon (+/-0,1dB), der kan gå ned til 10Hz.
Jeg kan se på målingerne at hvis jeg laver et boost eller sug ved 10-15Hz, så reagere målingerne ret præcist på de DSP indstillinger jeg laver.
Så jeg har prøvet at dobbelt-checke og teste om det rent faktisk kan passe - men det tyder nu på det.

Det var som udgangspunkt ikke meningen de subber skulle indgå i mit stereo-setup. De står der kun i forbindelse med målinger, og test af de basser. Men nu overvejer om de ikke skal blive der...

DigitalThor og jeg har talt en del om effekten af at tilføje ekstra subber, og DigitalThor har gjort mig opmærksom på nogle teorier af Earl Geddes, som virker ret spændende:
http://www.ustream.tv/recorded/28637776/highlight/323843
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2015 at 08:59
Originally posted by Digital_thor


Originally posted by Fasen

Ser spændende ud. Hvor har du købt Dayton enheden? Jeg synes de har nogle spændende enheder. Havde selv luret på den der hedder RSS390RF-4.

Den kan smides i en 80ltr lukket med 37hz som f3.
Hvor har du fundet den model? Jeg kan kun finde en 390HF og en 390HO.


Den er lige her:
RSS390HF-4

Kan se jeg har skrevet forkert i den oprindelige post. Den hedder HF-4 og ikke RF-4.

Edited by Fasen - 05 Jan 2015 at 10:42
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
m.m.m. View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Sep 2014
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote m.m.m. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2015 at 15:25
Flot projekt, mange gode overvejelser. Jeg er imponeret over at du kan hive 10 Hz op i niveau Smile Hvordan opleves det når man har en bas der peger hen imod en og så en der peger bagud?

Mvh
Martin
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2015 at 15:49
Originally posted by m.m.m.

Flot projekt, mange gode overvejelser. Jeg er imponeret over at du kan hive 10 Hz op i niveau Smile Hvordan opleves det når man har en bas der peger hen imod en og så en der peger bagud?
Mvh
Martin


Jeg er også noget overrasket over det niveau.

Jeg har tidligere haft voldsomme enheder fra f.eks. Earthquake, og selvom de havde højt SPL, så havde de ikke noget mærkbart output under 20-25Hz i samme grad - og lydkvaliteten kunne slet ikke følge med. Hele rummet blev bare "fyldt med bas" = Høj forvrængning - det lød ikke godt.

I praksis oplever man slet ikke at der er to enheder i subwooferen. Subwooferen spiller og opfører sig ganske som en almindelig traditionel subwoofer.

Der er dog den kæmpe fordel at de udligner hinandens energi/vibrationer i kabinettet, så trods de voldsomme energiudladninger, så står kabinettet helt stille, uden skyggen af vibrationer. Nu vejer kabinettet så også et godt stykke over 50kg...

Det kan blive en ulempe med to enheder koblet på den måde, hvis man deler højt, og bølgelængden kommer under afstanden mellem de to enheder - måske også bare når den kommer tæt på dem.
Men under 100Hz (som jeg kun har testet med indtil nu) så er der ingen problemer.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2015 at 07:39
Fede kasser Daniel Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2015 at 14:37
Originally posted by Digital_thor

Yep... der blev flyttet noget luft med de 15" enheder. Medgiver også klart at de uden problemer gled ind i lydbilledet - især taget deres størrelse i betragtning.
Kunne sagtens selv finde på at udbygge mine "små" 12"'ere til noget mere eller større. Simpelthen fordi musik i mine øre er så meget mere involverende med god fysisk og velkontrolleret bas.
Meeeen, der skal lige testes noget mere - før mit valg af enheder kan pejles på plads.
Du vil blive meget glad for sådan en beslutning, jeg kommer i hvert fald ikke til at gå tilbage nu Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Rocka View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Maj 2013
Online Status: Offline
Posts: 27
  Quote Rocka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2015 at 19:10
Denne tråd er virkelig et super eksempel på hvordan DIY kan lammetæve diverse kommercielle konstruktioner - både på ydelse og pris!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2015 at 20:38
Originally posted by Rocka

Denne tråd er virkelig et super eksempel på hvordan DIY kan lammetæve diverse kommercielle konstruktioner - både på ydelse og pris!


Enig!

Jeg har leget med flere ret dyre subwoofere, og de når ikke dem her til sokkeholderne - og disse DIY subs er langt fra komplicerede at bygge - de er bare en gennemtænkt konstruktion.

F.eks. når en Velodyne 15" slet ikke i nærheden af output eller musikalitet - og det er til en pris, der langt overgår min byggepris. Og så skal der jo to Velodyne subs til...

Jeg har givet ca. 8,5k for enheder og kabinetter. Dertil kommer så en forstærker og DSP. Bruger man en miniDSP kan man slippe med under 1k og køber man f.eks. en brugt Crown K2 (som jeg har gjort) kan man slippe med 5k for sådan en.
Samlet et stykke under 15k for to subwoofere - og masser af bas og vellyd
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2015 at 12:58
Det er absolut den mest egnede enhed til lukket kabinet jeg har set endnu! Fedt tip, og fedt projekt. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz