Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: XT25 + SB17 - 2vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


XT25 + SB17 - 2vejs

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: XT25 + SB17 - 2vejs
    Posted: 01 Nov 2014 at 19:56
Så er den mørke tid over os igen, så skal der nørdes højttalere igen! Denne gang bliver det en 2 vejs højttaler til stander brug. enhederne havde jeg liggende så de gav sig selv. 
Gode gamle Vifa Xt25TG30-04 samt et sæt SB-17NRXC35-08. Filter kompoennter bliver også rimelig jordnær med Jantzen komponenter, samt lidt Vishay modstande.
XT25´erne får en sort malet R29 front monteret. Imens der stadig skal skrues enheder ind og ud engang mellem bruger jeg en front uden lak, så de ikke bliver skrammet. 

Jeg har smug-lyttet lidt på mit målte filter og er igang med lydtrimmet. Det bliver ret klassisk 3 orden på tweeter og 2 orden på woofer. dele frekvensen havner omkring de 2400Hz
Jeg har flere gange arbejdet med XT25´eren, den har jeg altid være meget godt tilfreds med. Det er færste gang jeg bruger SB woofer i system, jeg er meget positiv stemt over dem, rigtig god mellemtone synes jeg. Og rigtig stærke til prisen.

beklager jeg ikke fik taget bygge billeder af kabinet, og desværre blev de første billeder ikke for gode, men her er de alligevel!






Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2014 at 19:18
Det ser godt ud. Spændende konstruktion med enheder der er til at betale.
Hvor stort volumen giver du dine SB17?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2014 at 17:58
Hej Entusiast. Det var hele pointen med dette projekt, at det skulle være max performance til små penge, samt brug af det jeg har på hylderne. Enhederne har jeg, kabinettet havde jeg. Jeg har dog lavet en ny forplade. Delefinter komponenter har jeg. Portrør og terminaler har jeg.
Samtidig har jeg lige hørt Buchard S200/300, og jeg tænkte det var vist bare med at få lavet min "egen" version af dem. Spille glad højttaler til få penge.

Kabinettet er egentlig lavet til en 18W Revelator, så volumet på ca 18L er nok lidt større en simuleringer vil fortælle, men med en meget lang portafstemning virker det rigtig godt i min stue.
Som det er nu er portrøret længere en kassens dybde! Fordi det portrør jeg har er ret stort i diameter.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2014 at 20:58
Ok, ja jeg har tidligere regnet mig frem til ca 16 liter til denne enhed, men kom aldrig igang med at bygge. Jeg planlagde dog at bruge 2stk SB17 (per side) som decideret bas i en slank 3-vejs.

Så jeg følger lige med her og hører gerne mere om dine erfaringer.



Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2014 at 22:06
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2014 at 00:57
Thumbs Up
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2014 at 22:58
Kan se du har sat SB17 enheder til salg, endte højtalerne bare i et forsøg eller hvordan gik det?
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2014 at 09:40
Jeg synes ikke rigtig jeg kunne ramme et godt sammenspil med SB17´eren og XT25. Det er sikker mine begrænsninger som slår igennem... Men så prøvede jeg en ældre Vifa M17WH48-09 som jeg havde liggende, og har nu fået lyst til, at prøve dem. Jeg tror jeg har fået overkompenseret lidt for baffel drop i mit første filter med SB17´eren, så mellemtonen ikke rigtig blev god.
Lige nu er det måske modsat, at den lyder lidt til den tynde side,  men fungere ret godt tæt op ad bagvæggen, når bunden bliver boostet lidt ved hjælp af roomgain.
Jeg skal nok opdateret tråden når jeg er sikker på hvad retning det går i. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2014 at 21:46
Efter en god aften med filter design og en masser musik, så står det klart at den M17´er bliver i og jeg har nu lavet et filter som spiller rigtig godt sammen med den XT25´er. Faktisk tror jeg det over-all er den bedste diskant og mellemtone jeg nogenside har lavet. Bassen er ok, men ikke så slagkraftig som f.x en 18W Revelator, men det er nok også for meget forlangt af en enhed med 1" spole og noget mindre moving-mass. 
Nu skal der bare trimmes port, og måske lidt mere det evindelige diskant niveau trim....

Filteret kom utrolig nok til, at virke med anden elektrisk orden på begge enheder med en delefrekvens omkring 27-2800Hz. Mit tidligere filter delte nede omkring 2000-2100Hz, det er som mange har bemærker sundt for XT25´eren, at blive delt højere, så bliver den mindre stresset og høre på.
Heldig nok passede det med serie kondensatoren værdien på 6u8 passede med den eneste Mundorf M cap jeg har, det har sikkert heller ikke skadet diskanten. 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2014 at 21:49
Fedt! når der kommer noget vildt godt ud af de ellers ikke så moderne enheder. Det må være sådan en M17 fætter, der sidder i nogle af de gamle Dali?

Hvis euforien holder helt til julefrokosten, kan du jo tage dem med? Wink
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz