Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Mellemtone forslag?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Mellemtone forslag?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mellemtone forslag?
    Posted: 29 Okt 2014 at 16:36
Hey drenge.

Søger inspiration til gode mellemtoner. De skal spille sammen med SB Acoustics 12" SB34NRXL75-8.
Af diskanter har jeg nogle forskellige sæt at vælge imellem. Noget Peerless HDS, Vifa XT25 og Seas DXT.

Har et sæt Scanspeak 10F mellemtoner liggende, men kan niveauet ikke hæves en del?

Det bliver aktivt delt, så kan ikke finde ud af om følsomheden af mellemtonen har noget at sige?

Pt. har jeg kig på:
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midrange-drivers1/midrange-drivers/
og
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=77:h1262-08-mca15rcy&catid=46:prestige-midranges&Itemid=463

Eller er det måske mere interessant at smide lidt flere kroner efter det, og kigge på Scanspeak Revelator/illumin serierne, Audiotechnology eller noget helt 3.

Hvad vil i anbefale? Smile 

præferencen er attack men nul lyttetræthed. Ved ikke om de to ting er modstridende og om hvor meget det er et spørgsmål om filteret mere end enhedens data?


Edited by rskriver - 29 Okt 2014 at 16:37
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2014 at 19:37
Umiddelbart ville jeg ikke overveje så små enheder som din Scanspeak 10F eller den nævnte 4" SB. Med en 12" bas skal du nok overveje en 5-6" mellemtoneenhed. Går du op i noget 6" eller 6½", bør du samtidig nok afskrive din Vifa XT25 diskant. Den gør det ikke så godt med lav delefrekvens til en stor mellemtoneenhed. Her er domerne nok bedre.Peerless HDS skulle være god til lav deling, men jeg har aldrig hørt den. Jeg har selv Vifa XT25 til at spille sammen med en SS 15W. Så længe jeg deler diskanten 4. ordens omkring 2.6 kHz lyder den fortrinligt. Den kombi med vifa XT25 og SS 15W er i øvrigt ganske god.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2014 at 21:59
Jeg ville bruge en god 5.5-7", fx. 18W eller 15W som Enthusiast nævner. SB Satori kan også bruges, er måske bedre til mellemtone.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2014 at 22:11
Hvis ikke det behøver at være dyrt, hvad med at prøve en Discovery 15M, jeg tror den kunne give lidt af den attack du søger, men sin lette skumbølge og høje følsomhed.  

Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2014 at 08:49
Tak for input.

Var en tastefejl, det er DX25'ere jeg har til at ligge, så de kan nok alle bruges i sammenhængen diskanterne.

Så tænker jeg det bliver et sæt Satori. Bør jeg gå efter 4 ohms versionen for at få en højere følsomhed eller er det hip som hap?

SS 15M er et rigtig godt bud. Måske endda bedre end Satori mht. data umiddelbart, men kan den følge med rent kvalitetsmæssigt?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2014 at 09:47
Satori er i min optik den bedste enhed af de to til mange formål, men det er også en anden pris. Satorien lyder bedre over et bredere frekvens område, men hvis du vil dele omkring 2-3Khz som mange gør, mener jeg godt SS 15M discoveryen kan være med. Det er vel en enhed som ligger mere i pris/kvalitet med dine øvrige enheder, dermed ikke sagt man ikke kan bruge en endnu bedre enhed sammen med dem.
Det skal siges jeg måske ikke er lige så objektiv som andre da jeg har udviklet SS 15M Discovery enheden mens jeg var hos Scan Speak :-)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2014 at 20:39
Vi kan også springe over i en anden boldgade: PHL?

Med høj følsomhed følger lav power compression og lav forvrængning - en mere direkte oplevelse.

Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2014 at 13:49
Hmm, ja den lyder da spændende. Men hvad er downsides så ved at benytte en mellemtone med høj følsomhed? 

Har stadig ikke besluttet mig! Nu er der også et sæt Accuton mellemtoner på bazaren! so many choices!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2014 at 14:08
Downsides?

- lavere forvrængning pga. nul power compression
- du kan klare dig med en 5W mellemtoneforstærker

Big smile
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2014 at 20:22
Der er samme output i alle kanaler, så den PHL skal dæmpes en del :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz