Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Defekt basenhed. Kan den reddes?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Defekt basenhed. Kan den reddes?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Defekt basenhed. Kan den reddes?
    Posted: 22 Okt 2014 at 08:03
Hej drenge.

Jeg sidder med 4 stk Scanspeak 21w/8555, hvor det netop er gået op for mig at den ene af enhederne ikke spiller. Har ikke oplevet dette før med en enhed, der plejer da nok at komme noget lyd ud, selvom den er defekt. En løs forbindelse den har fået under transporten måske? 

Er det mon noget jeg selv kan forsøge at ordne? Eller hedder det bare 1650kr op af lommen til en ny enhed? Ouch
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2014 at 08:15
Hvad siger ohm-meteret?

Det kan være en knækket spoletråd ved membranhalsen, men det opstår næppe under transport. Mere sandsynligt er det, at den er gal i overgangen mellem spoletråd og litzen - dvs. inde i aflastningen (den beige-farvede gummiagtige lim) på membranen. Du kan prøve af holde en varm loddekolbe på selve aflastningen (altså uden på limen), der hvor litzen hæfter. Det kan nogle gange få tingene til at smelte sammen igen - hvis det altså er der, den er gal.

Der kan også være tale om en knækket bundtråd på spolen. Det opstår, hvis enheden har været kraftigt udstyret. I den situation kan spolen på nogle enheder forlade luftgabet og samtidig kan ophænget trække en lille smule skævt her i yderpositionen. Det kan bevirke, at spolen på sin vej tilbage i luftgabet rammer kanten af topplade, hvorved den yderste bundtråd klippes. Hvis det er tilfældet, kan du ikke gøre noget.
 
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2014 at 11:17
Tak for hurtig svar Ulrik!

Må lige ud at købe mig et multimeter. Men batteri-testen giver heller ikke noget membran-vandring.

Så altså en loddekolbe på det gule lim-stads på bagsiden af membranen? Det ser nu godt nok ud til at trådene er intakte, også dem der er limet på bagsiden af membranen. Men det er da et forsøg værd! 
Ellers nogle lækre enheder. De andre 3 spiller fremragende.

Oh well... Får jeg den ikke til at virke, har jeg en undskyldning for at komme i gang med de fine SB 12" der bare står og venter på næste projekt Cool 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2014 at 11:46
Du kan ikke se, om den er afbrudt/knækket i lodningen inde i aflastningen - bare giv noget god varme i et stykke tid. Limen bliver nok lidt sveden, men skidt med det. Der er ingen garanti for succes, men det er et forsøg værd.

Der kan jo være en herinde, der ligger inde med en enhed, som han vil sælge til lavere end nypris.


Edited by USXX - 22 Okt 2014 at 11:46
Back to Top
bravo View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 99
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2021 at 19:46
Har faktisk prøvet lige nøjagtig det samme med en 18W/8531.... som var død

Så har den bare ligget ca. 3 uger, så satte jeg ohm meter på... BUM 7,5 ohm... Så satte jeg signal til og så spillede den i ca. 15-20 sekunder... nu er den død igen Cry
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2021 at 21:14
Jeg har oplevet det samme med 3 scanspeak enheder 18w typen og som Ulrik skriver kan det være brud mellem spole hals og Litze wire. Jeg besluttede at afmontere membran totalt for at finde fejlen. Det var afbrud i nævnte tråd og det lykkedes at udskifte defekte tråde på alle 3 enheder og montere membran etc så de spiller alle igen.

Har du mod på den operation kan de måske reddes.

Mvh Niels Jørgen
Blankholm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz