Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Online beregnersamling
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Online beregnersamling

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Online beregnersamling
    Posted: 20 Okt 2014 at 09:16
Halløj der

Faldt lige over denne fine samling, måske I allerede kender den....

Online beregnere

Jeg har selv kun prøvet ganske få af dem pt
Albert :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Okt 2014 at 18:57
Ja, den er fin - jeg har linket til den et par gange gennem tiden.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Okt 2014 at 20:18
Jeg er jo også en ældre herre, så har ikke ramt mit snævre sind..... Ouch
Albert :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 09:12
Foranlediget af snakken om Transmission Line (TL) her http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1074&PN=14&title=vifa-8stereolab-horn , er jeg blevet lidt hooked på at betvinge dette princip. For år tilbage havde jeg lyst til at prøve at bygge en TL, men jeg orkede ikke alt det trial and error, der umiddelbart skulle til for at få den tunet og trimmet ordenligt. Jeg har nu besluttet at lave et (Mathcad-) program til beregning - det kræver nemlig ikke ret meget tilretning af det, jeg lavede her http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1189&title=lfa

En TL er ikke nem at beregne/forudsige præcist sammenlignet med lukket og basrefleks, og de to beregnere, som findes her http://www.mh-audio.nl/ , giver helt sikkert ikke det bedste resultat - fx er taper ratio alt for lille (eller stor afh. af hvordan man vender den), så her bliver praktisk talt al dæmpning af højere modes overladt til dæmpematerialet (og så er det, at det bliver besværligt - og alligevel ikke med optimalt resultat i sidste ende).

Denne beregner http://www.quarter-wave.com/TLs/Alignment_Tables_Calculator_3_3_09.xls er helt klart bedre og giver sikkert fine resultater, men jeg mangler at kunne se frekvensgangen med alle modes, så man kan se, hvordan de (modes) kan dæmpes ved kraftigere taper og driver offset. Der skal selvfølgelig også dæmpemateriale med i modellen (hvilket ikke er super let - men det er nødvendigt). Jeg vil sammenligne mine resultater med sidstnævnte beregner og simuleringer i COMSOL.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 09:26
Spændende.....
Spændt på at vi kan få noget til at spille MAX i de PCM fact 8 kasser
Albert :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 09:57
Der skal jo bare nogle enheder og et filter i. I følge PMC, så er selve TL'en jo så perfect og avanceret, som den næsten bliver Wink
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 10:28
Story Telling, det kan vi ALLE :-) men JA du har ret, skal måske bare smide enheder i og så se (LYTTE) og tage den derfra....... Satori SMÅ kommer tættest på i størrelse......

Albert :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 10:58
Q'et (for MW13P-8) er måske bare lige til den lave side for en TL.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 11:06
Hvad jeg har kunne finde og sammenligne med, ser det ud til at det IKKE er usædvanligt at anvende enheder med Qt i 30'erne..... Vil du gerne lidt højere op?
Ved godt den nævnte enhed ligger i den LAVE ende, men du kender min situation som jeg er LIDT bagvendt da kasserne allerede står her og deyt er de fysiske rammer (kabinetudskæringer) der sætter MINE begrænsning :-)
Albert :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 11:13
..men her er Qts "kun" 0.3 - det kan måske virke, men et Q på op mod 0.4 skader nok ikke.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz