Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Online beregnersamling
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Online beregnersamling

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Online beregnersamling
    Posted: 29 Okt 2014 at 13:24
Her ses så effekten af dæmpematerialet. Det er samme eksempel som ovenfor med 1/3.5 offset af enheden (altså stadig non-tapered). Der er her porøs dæmpning i 1/3 af transmissionslinjens tværsnitsareal - og i hele længden. Som det ses, falder tuningsfrekvensen nu til lige under 40 Hz, hvilket skyldes, at den effektive længde af transmissionslinjen øges med dæmpning (det samme gør volumen).




Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2014 at 09:10
Taper er afgørende for den samlede respons...
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2014 at 16:56
Fedt. Er de stadig hørebare? Hvilket dæmpemateriale svare det så til? Mdm3?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2014 at 17:34
Nu har jeg jo ikke bygget den (dette er blot simuleringer), men de uønskede resonanser skulle da gerne ende med ikke at være hørbare - ellers kan man jo lige så godt bare bygge en god basrefleks. Dæmpematerialet i simuleringen svarer til MDM-2. Det er de data, jeg har brugt til beregning af porøsitetsindeks og strømningsmodstand, som indgår i den akustiske impedans og udbredelseskoefficienten.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2014 at 09:59
Nu er hele modellen oppe at køre og jeg har leget en del med optimering. Der er flere samtidige parametre at justere på, og de spiller sammen. Der er ingen tvivl om, at relativ kraftig taper er nødvendig for at dæmpe resonanserne (det øger i øvrigt også den effektive længde af linjen betydeligt), og tværsnitsarealet i den lukkede ende skal være flere gange større end enhedens effektive membranareal. Selv når disse ting er optimeret sammen med dæmpematerialet, er det svært at komme under ±2.5-3 dB ripple på den samlede fjern-/frifelts-respons i området under ca. 1 kHz. Det fremgår også af Martin J. King's simuleringer. Det, synes jeg, er for meget... Jeg mangler at kigge på mass loading af portåbningen. Det skulle også dæmpe resonanserne (tilsvarende taper) og kan desuden bruges på en linje uden taper. Vi må se, hvor meget det giver...

Edited by USXX - 04 Nov 2014 at 10:01
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2014 at 08:59
Mass loading er nogenlunde lige så effektivt som taper - men ikke helt det samme. Min konklusion er dog, at der bare er noget naturstridigt over at anbringe en højttalerenhed i en resonant kanal og så efterfølgende prøve at få det til at virke så godt som muligt - det bliver jo aldrig rigtig godt. Der, hvor TL virkelig kan have sin berettigelse, er i bassen, og her kan man med fordel bruge en simpel TL (dvs. uden taper) med et tværsnitsareal på fx 2*Sd - der skal bare være ren røv at trutte i (ikke for meget dæmpning). Man skal så bare dele før den første eller anden uønskede resonans (den første uønskede resonans kan jo desværre godt ligge ret lavt, hvis man vil opnå virkelig dybbas med en lang kanal, men heldigvis kan offset af enheden på omkring 1/3 praktisk talt eliminere netop denne resonans). Man får virkelig øget output i bunden med pæn afrulning (dvs. intet hæv/boost), hvis man bærer sig rigtigt ad. Man kan sikkert lave en kanon subwoofer på den måde (eller endda bas i en 3-vejs), men jeg kan ikke se, hvorfor man skulle ønske sig at bruge TL til en enhed, der også skal spille mellemtone (altså i 2-vejs) - det bliver umiddelbart at se et træls kompromis. Det kræver for meget dæmpning (p.g.a. de ellers generende resonanser i mellembåndet) til, at man for alvor får de fordele i bassen, som TL jo faktisk kan give.

Edited by USXX - 05 Nov 2014 at 09:05
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2014 at 12:15
Jeg overvejede for sjov at lave en lille 3vejs - inspireret af rega's RS7.
Jeg har 9900, 4" SB og et sæt 18W8545 liggende. Det burde kunne kommer til at spille.
Tanken var at når 9900 og 4" har  ca samme diameter, så kan man opnå en god spredning uden beaming i hele det område hvor vores ører er mest følsomme over for netop dette fænomen. Og den gamle 18W kan jo spille fin bas, så med lidt transmissionlinie burde den kunne spille dybt også.
Selvfølgelig er der nogle begrænsninger i bassen, men til mindre rum, burde disse enheder passe fint sammen også med henblik på SPL.
Jeg syntes at jeg oplever noget særligt med transmissionslinie princippet, så derfor vil jeg gerne gøre forsøget.
Der deles forresten fuldt aktivt.


Edited by Digital_thor - 08 Nov 2014 at 12:19
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2014 at 08:24
18W/8545 har alt for lavt Qts til bare teoretisk at kunne virke ordenligt i en TL (dvs. give den bas, man ønsker at opnå med TL). Man skal have et Qts på i hvert fald 0.35 og gerne omkring 0.4 (og samtidig med ikke alt for høj Vas).

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2014 at 17:48
Ok... tak for den melding.
Nogle anbefalinger til fornuftige enheder der kan bruges i denne sammenhæng, som ikke koster alt for meget?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2014 at 15:54
Du googler sikkert lige så godt som mig Wink - prøv at tjekke forskellige producenters hjemmesider.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz