Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Acoustics SW26DAC76
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Acoustics SW26DAC76

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Acoustics SW26DAC76
    Posted: 19 Okt 2014 at 23:07
Har nogen erfaringer med SW26DAC76-4 eller -8? 

På SB Acoustics hjemmeside anbefales at indbygge dem i relativt små lukkede kabinetter under ca. 30 liter. Vil de kunne spille dyb og især detaljeret bas? 

Skal jeg hellere gå efter større kabinetter eller andre enheder, f.eks. SB23NRX eller SB23NAC? Evt. kunne 2 af disse lidt mindre enheder anvendes.

Bassektionen skal supplere mine meget detaljerede og vellydende højttalere med Satori enheder (diskant + 6½")Målet er detaljeret og dyb bas under beherskede lydniveauer.  
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Okt 2014 at 23:10
Et skud fra hoften er de givne enheder beregnet til bil-brug. SB har masser af spændende basser, så hvorfor falder dit valg netop på disse? :)

Hvorfor ikke: 
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/10-sb29swnrx-s75-6/
Back to Top
m.m.m. View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 04 Sep 2014
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote m.m.m. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Okt 2014 at 06:35
Hejsa. Tænker du at bruge aktiv deling til en evt. sub? 

Når jeg kigger på basserne vil jeg mene at http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/12-sb34nrxl75-8/ er en af de bedste. Lav induktion, god BL, og god følsomhed. Men den kan ikke helt være i lige så små kabinetter som 10erne, der er beregnet til lukkede konstruktioner. 
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Okt 2014 at 22:43
Tak for forslagene. 

Jeg deler i forvejen aktivt med software delefilter i PC'en mellem både diskant, mellemtone og bas. Ved bygning af højttalerne blev kabinetterne af designmæssige årsager (incl. fruens ønske til udseende) på 45 liter. Jeg har efterfølgende eksperimenteret med kabinetsvolumen og afstemt delefiltrene derefter. Højttalerne ses her: uploads/521/2014_07_07_1182.jpg  uploads/521/2014_07_07_1180.jpg

Nu er der knap 30 liter til overs i bunden af kabinetterne. Samtidig vil jeg gerne have en stram bas, der modsvarer den meget detaljerede mellemtone og diskant. Det ville være oplagt at gå efter 8" enheder til at sætte på fronten eller 10" på siden af kabinetterne. Evt. kan der være 2 stk 8" enheder på fronten, hvilket giver membranareal tæt på en 12" enhed. Har I nogle forslag til overvejelser om evt. placering på front eller side?

Imidlertid er den lille kabinetsvolumen måske en begrænsning, som er bedst at komme helt udenom ved at bygge separate bas-kabinetter, som kan stå nogenlunde symmetrisk skråt bag højttalerne? Ved brug af delay i delefiltrene kan enhederne tidsmæssigt afpasses fuldstændigt.


Edited by skjensen - 20 Okt 2014 at 22:45
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2014 at 11:35
De "fødder" som du har på den højtaler, er alt andet en ideelle hvis du montere en sub-enhed i samme kabinet.
Jeg har nogle enkelte spørgsmål, som måske kan hjælpe med at finde den bedste løsning for dig.

  1. Hvor langt ned i frekvens vil du gerne have højtaleren til at spille?
  2. Hvordan er den nuværende bas-mellemtoneenhed afstemt (volumen og portfrekvens)?
  3. Hvor stor en stue skal højtaleren spille i?
  4. Har du behov for at kunne flytte på højtaleren (Er hjulene nødvendige)?
  5. Er der et adskilt rum i kabinettet, hvor sub-enheden skal monteres?
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2014 at 21:21
Tak for din respons.

  • Hvor langt ned i frekvens vil du gerne have højtaleren til at spille? 20-30 Hz
  • Hvordan er den nuværende bas-mellemtoneenhed afstemt (volumen og portfrekvens)? Den spiller i et lukket kabinet på 15 liter (rumfang), og enheden ruller af fra lidt over 100 Hz. I øjeblikket deler jeg med 24 dB ved 85 Hz
  • Hvor stor en stue skal højtaleren spille i? 55 m2
  • Har du behov for at kunne flytte på højtaleren (Er hjulene nødvendige)? Jeg vil gerne kunne skubbe højttaleren væk fra pejseindsatsen, når den er i brug, men der kunne måske findes andre løsninger.
  • Er der et adskilt rum i kabinettet, hvor sub-enheden skal monteres? Kabinettet er delt, så der er et aflukket rum på 25 liter.
  • www.computer4music.com
    JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
    Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
    Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
    Back to Top
    rskriver View Drop Down
    Enthusiast
    Enthusiast
    Avatar

    Joined: 01 Okt 2012
    Location: Vesthimmerland
    Online Status: Offline
    Posts: 182
      Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2014 at 22:10
    Denne kan bruges i et 30 liters refleks-kabinet. Tænker du skal have refleks da du vil have dyb bas.
    http://frequence-shop.dk/produkter/15-vifa-amp-peerless/747-vifa-ne-265-10/

    Men generelt er det vel subwoofer enheder der kan levere dyb bas i små kabinetter, men der løber man vel ind i andre problemer ikke?
    Back to Top
    marvil View Drop Down
    Selvbygger
    Selvbygger


    Joined: 22 Feb 2012
    Location: horsens
    Online Status: Offline
    Posts: 55
      Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2014 at 22:22
    hvad er der i vejen med 26w4558 passer perfekt til 25 liter lukket kabinet
    Back to Top
    skjensen View Drop Down
    Newbie
    Newbie


    Joined: 09 Aug 2014
    Location: Hørsholm
    Online Status: Offline
    Posts: 19
      Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2014 at 08:25
    Jeg har søgt lidt videre på SB Acoustics hjemmeside og fundet 

    SB29SWNRX-S75-6 på 10":  http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/10-sb29swnrx-s75-6/

    Den er så vidt jeg kan se anvendelig i relativt små kabinetter. Udgangspunktet vil for mig være et lukket kabinet. Enheden kan lige netop være på siden af højttaleren (fronten er for smal). Er der nogen problemer i at sætte enheden på siden af kabinettet i fht. på fronten?


    www.computer4music.com
    JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
    Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
    Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
    Back to Top
    skjensen View Drop Down
    Newbie
    Newbie


    Joined: 09 Aug 2014
    Location: Hørsholm
    Online Status: Offline
    Posts: 19
      Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2014 at 20:23
    Hej igen, og tak for svarene. Jeg er endt med 2 stk. Monacor 8" carbon-fiber basenheder SPH-225C i hver side. De er beregnet til små kabinetter, og de høster mange roser på nettet, herunder har Lautsprecherbau en ny konstruktion, MonaLisa, med disse enheder.

    Jeg har ligeledes tidligere fået Monacors serie med carbon-enheder anbefalet af en professionel højttalerbygger til brug for bas. 
    www.computer4music.com
    JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
    Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
    Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
    Back to Top
     Post Reply Post Reply Page  12>

    Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

    Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
    Copyright ©2001-2009 Web Wiz