Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ripole - anderledes bas i praksis
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ripole - anderledes bas i praksis

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Anholt View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2012
Location: storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Anholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ripole - anderledes bas i praksis
    Posted: 22 Okt 2014 at 12:15
Jeg overvejer at forsøge med Nelson Pass's "slot loaded open baffle", da jeg ligger inde med 8 peerless 8 tommer basser, der hver har et Qt på 0.42 og FS på ca. 22 hz. Han anvender ganske vist 12 stk. og spørgsmålet er om 8 stk. er for lidt. I forvejen leger jeg med en OB med en PHL 10 tommer mellemtone og en bånddiskant. Det hele er placeret i en baffle på 60 x 120 cm. Til de dybe frekvenser har jeg et par JBL 136A i et par lukkede kabinetter. Det hele er styret af et digitalt delefilter. Indtil videre er det tydeligt, at mellemtonen har det rigtigt godt med at være i en open baffle, derimod er jeg ikke så tilfreds med samspillet med jbl'erne. 
Derfor overvejer jeg at køre med OB hele vejen, har dog aldrig hørt et sådant system.

Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 10:51
Jeg syntes bare du skal komme IGANG STRAKS :-) vi er mange der gerne vil efterprøve princippet, men får det ikke gjort, så hvis DU får erfaring vil det være FEDT :-)
Albert :-)
Back to Top
Anholt View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2012
Location: storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Anholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 11:04
Ha ha, det skal jeg nok, men jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogen herinde, der har anvendt Pass's løsning.
Så vidt, jeg har forstået, er denne udgave af OB, ret krævende hvad angår placering i rummet. De skal tilsyneladene helst stå ret langt ude i rummet. Jan Nielsen havde engang i begyndelsen af dette århundrede en byggeartikel i High Fiidelity, der vist nok minde meget om Pass's løsning. Har nogen - udover JN - hørt denne konstruktion. Den hed vistnok Delta dipol.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 22:37
Det første jeg kommer til at prøve er hvad jeg kalder kontrolleret utæt kasse - hvor hele bagpladen består af en strømningsmodstand.
Som udgangspunkt bestående af et lad troldtekt, derefter to, og måske med dæmpemateriale imellem, så må der måles og lyttes p det.
Har en forhåbning om det kan give nogle af fordelene ved OB men være til at placere da bagudstrålingen er stærkt begrænset....
Om det virker må tiden vise, det er et LANGT lettere forsøg end ripole.
Bliver anvendt i et OB setup med MTM Vita C17 og XT25 i waveguide som OB top og 2 x Vifa M26 i utæt bundkabinet
Albert :-)
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 23:03
Jeg vil ikke kapre tråden, men balbrech hvilken waveguide bruger du til XT25 - en OEM?
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2014 at 23:11
Første forsøg blive Monacor, andre har brugt den med godt resultat.....
Albert :-)
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2014 at 08:22
Jeg forventer, at have en prototype af en slot loaded open baffle højtaler med til julefrokosten hos Bo d. 6. december. I kan se en 3D model af højtaleren (uden enheder) i vedhæftede pdf-fil.
uploads/45/SLOBv1.PDF (skal åbnes med Adobe Reader)

Status lige nu er, at alt træet er snittet og selve kammeret er samlet. Jeg mangler, at lime frontbaflen sammen, montere enheder og lave filter.


Edited by ham_den_lange - 19 Nov 2014 at 08:25
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2014 at 09:01
Det ser rigtig spændende ud :) Håber du når at blive færdig med den Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2014 at 09:37
Nice! Hvilken spændende (coax?) skal sidde i hullet foroven?

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2014 at 10:47
Hullet foroven er forberedt til en Coral Beta 8".
Så det er kun en 2-vejs højtaler (med seks 10" basenheder i hver side).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz