Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ripole - anderledes bas i praksis
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ripole - anderledes bas i praksis

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ripole - anderledes bas i praksis
    Posted: 15 Okt 2014 at 11:19
Halløj der

Nogen der har praktiske erfaringer med ripole og gerne i OB løsninger?

Har tænkt følgende:
Hvis man gerne vil lave en SLIM OB men stadig have bund, så kunne man måske stille en ripole op og lade den erstatte bassen i bunde af løsningen her.....

Hvad tænker folket?
Kan de tunes rigtigt eller giver det udfordringer at den spiller hhv mod gulv (gain) og i fri luft (op i lokalet)
Jeg tænker at en ripole jo frem (den smalle åbning) er i nogen grad compression loaded da åbningsarealet anbefales at være ca. 1/3 af samlede membranareal (om jeg har læst det rigtigt) så hvis man nu vendte den del mod loftet og den mere åbne (ingen komfpression) mod gulvet?

Er det HELT i hegnet? Kan I følge mig?

Det er den her fra Grimm der har født tanken: http://www.hifishow.ru/upload/iblock/543/1.jpg
Den er godt fuldt DSP kompenseret, hvilket jo altid er en mulighed......i praksis
Albert :-)
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2014 at 18:03
Jeg kan ikke se hvorfor et Ripole system ikke skulle kunne afløse en traditionel løsning, det er bare og få det prøvet af!

Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2014 at 18:10
Det tror jeg også, men lytter gerne på andres erfaringer.....
Albert :-)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2014 at 22:54
Har ikke erfaring med ripole, men vil gerne prøve det af en dag. 

Såvidt jeg kan se, er de fleste ripoler næsten lige lang på hhv. Højde-Bredde-Dybde - Så kan ikke se hvor meget mindre fysisk aftryk man vil opnå, ved at ligge den ned. Måske jeg misforstår dig.



Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2014 at 23:38
Du har jo RET, altså hvis der tales om ripole med 2 enheder, men ikke med 1 Hug
Albert :-)
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2014 at 09:32
Hvad nu hvis?

Blot en tanke, den bille være meget lettere at placere og en klon af en Onkel og Ripole ..... altså folde bagsiden frem langs siden.

Ulempen, den bliver brd, ca. 50cm med 10" enheder, men Onkel 'porten' kunne foldes over/under så det var i højden den blev større (eller den kunne bare liggee ned :-)) samme effekt :-)




Edited by balbrech - 16 Okt 2014 at 09:38
Albert :-)
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2014 at 09:42
Nelson Pass har et projekt på hans diy hjemmeside (firstwatt.com), der minder meget om ripole, han kalder det "slot loaded open baffle" http://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf . Til forskel fra ripole, er bagsiden af membranen er dog belastet lidt anderledes. 
I artiklen benytter han 6 stk. 8" i hver side. Han har også lavet en version med kun en 15", der ligger ned. Jeg kan ikke lige finde hvor han har skrevet om den, men den blev præcenteret på Burning amp festivallen 2012. Der er billeder af højtaleren øverst på denne side: http://www.tnt-audio.com/shows/burning_amp2012_e.html
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2014 at 11:03
Den kender jeg fint, når man læser beskrivelsen, anbefaler den samme load/komprimering som ripole, og vel egentlig FØR ripole.... Så i mine øjne er det meget samme sag, foldet anderledes.
Er der ikke (næsten) bare vendt rundt på for og bagside af enhederne?


Edited by balbrech - 16 Okt 2014 at 11:05
Albert :-)
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2014 at 17:12
Her er en tråd fra diyaudio om Nelson Pass's "slot loaded open baffle"

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/195734-nelson-pass-slot-loaded-open-baffle-project.html

Særligt sjov er John Krekovsky's skala-model.  

Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2014 at 17:15
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz